Pengembangan Multimedia Interaktif IPA Dengan Fitur Feedback Untuk Siswa Kelas VIII

Muhamad Firdaus Alfiansyah, Eka Pramono Adi, Yerry Soepriyanto

Abstract


The use of package book and student worksheet learning media made student bored quickly therefore they are lazy to follow the learning. The interactive media based learning with feedback feature can give motivation to the student, activating students in giving responses, feedback and encourage to do the right practices. The purpose of this development is to produce an interactive multimedia product with feedback feature natural science circulatory system material. The product is an application that can increase the motivation to learn and students’ interest during the learning process and make student easier to understand the human circulatory material. The research and development model used is the model by Lee and Owens. The result of media expert’s material, subject teachers and students is worth using, therefore it can be concluded that the interactive multimedia with feedback feature natural science human circulatory system material VIII grade has fulfilled the eligible criteria to be used in the learning activity.

Abstrak

Penggunaan media pembelajaran buku paket maupun LKS membuat pebelajar cepat bosan sehingga malas mengikuti pembelajaran. Pembelajaran berbasis multimedia interaktif dengan fitur feedback dapat memberikan motivasi kepada peserta didik, mengaktifkan peserta didik dalam memberikan tanggapan, umpan balik serta mendorong melakukan praktik-praktik yang benar. Tujuan pengembangan ini adalah menghasilkan sebuah produk multimedia interaktif dengan fitur feedback IPA msteri sistem peredaran darah. Produk berupa aplikasi yang dapat meningkatkan motivasi belajar dan ketertarikan pebelajar selama proses pembelajaran serta membuat pebelajar lebih mudah memahami materi peredaran darah manusia. Model penelitian dan pengembangan yang digunakan adalah model yang dikemukakan Lee dan Owens. Secara keseluruhan hasil tanggapan ahli media, ahli materi, guru mata pelajaran dan pebelajar dinyatakan layak maka dapat disimpulkan multimedia interaktif dengan fitur feedback IPA materi sistem peredaran darah manusia kelas VIII telah memenuhi kriteria layak digunakan dalam kegiatan pembelajaran.


Keywords


Multimedia Interaktif; Feedback; IPA; Sistem Peredaran Darah Manusia

Full Text:

PDF

References


Arends, R.L. (1997). Classroom Instruction and Management. New York: McGraw-Hill Companies, Inc.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: CV. Alfabeta.

Sadiman, A.S., (2014). Media Pendidikan : Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2008). Panduan Praktikum Multimedia. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Nurullah, A., Soepriyanto, Y., Sulton & Husna, A. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Energi Dalam Sistem Kehidupan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol. 2, No. 4, 315-319.

Nafi’a, M. Z. I., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perkembangan Kemajuan Teknologi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol. 3, No. 3, 272-281.

Sutopo, A.H. (2003). Multimedia Interaktif dengan Flash. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rahardjo, T., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Android Aksara Jawa Kelas X SMK Negeri 5 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, Vol. 2, No. 3, 195-202.

Dodu, A. Y. E. (2009). Sistem Kendali Umpan-Balik (Feedback Control) Menggunakan Teknik Pengendalian PID (Proporsional-Integral-Derivatif). JIMT, Vol. 6, No. 1, 33-38.

Effendi, A., Soetjipto, B.E., & Widiati, U. (2016). The Implementation of Cooperative Learning Model Tsts and Carousel Feedback to Enhance Motivation and Learning Outcome for Social Studies. IOSR Journal of Research & Method in Education, Volume 6, Issue 3 Ver. IV, 131-136.

Eggen, P.D. & Kauchak, D.P. (1994). Strategies For Teachers. Boston: Allyn and Bacon.

Eliza, T. (2019). Strategi Umpan Balik Sebagai Alternatif Strategi Pembelajaran: Penerapan dan Tantangan. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, Vol. 7, No. 2, 170-175.

Febrianti, C. Pengaruh Bentuk Umpan Balik dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Trigonometri. Jurnal Formatif 3(3), 203-214.

Haryoko, S. (2011). Efektivitas Strategi Pemberian Umpan Balik Terhadap Kinerja Praktikum Mahasiswa D-3 Jurusan Teknik Informatika. Cakrawala Pendidikan, Th. XXX No. 1, 103-115.

Kasenda, S. R, Amalia, Y.S & Ardaniah, V. (2019). Kesalahan Siswa dan Umpan Balik Korektif Guru pada Pengajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris di SDN Wonorejo 274 Surabaya. Mozaik Humaniora, Vol. 19(3), 1109-123.

Lee, W.W. & Owens, D.L. (2004). Multimedia-based Instructional Design: Computer-based Training, Web-based Training, Distance Broadcast Training, Performance-based Solutions. San Fransisco: John Wiley & Sons.

Martha, J. A. (2014). Penerapan Pembelajaran Model Carousel Feedback dan ShowdowN pada Mata Pelajaran Entrepreneurship untuk Meningkatkan Hasil Belajar, Keaktifan, dan Efikasi Diri. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, Volume 3, Nomor 1 dan 2, 95-104.

Maurer, T. W & Kropp, J. J. (2015). The Impact of the Immediate Feedback Assessment Technique on Course Evaluations. Teaching & Learning Inquiry, Volume 3, Issue 1, 31-46.

Moon, J. (2008). Criticall Thinking: An Exploration of Theory and Practice. New York: Taylor and Francis Group.

Muldayanti, N. D. & Ismawati, H. (2018). Komparasi Immediate Feedback dan Delay Feedback terhadap Self-Efficacy dan Hasil Belajar Siswa pada Kelas X MIA SMA Negeri 08 Pontianak. Madiun: Prosiding Seminar Nasional SIMBIOSIS III, 343-352.

Muttaqi, U.K., Kartono, & Dwidayanti, N. K. (2019). Kontribusi Model Osborn Simple Feedback Pada Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. PRISMA 2, 343-348.

Nurim, Y., Kusuma, I. W. & Supriyadi. (2015). Peranan Feedback dalam Mengoptimalkan Pelatihan Penugasan Review Pengendalian Intern: Eksperimen dengan Kerangka Teori Kognitif. Junal Akuntasi dan Keuangan Indonesia, Vo. 12 No. 1, 55-74.

Pan, Yi-chun. (2010). The Effect of Theacher Error Feedback on the Accuracy of EFL Student Writing. TEFLIN Journal, Volume 21, Number 1, 57-77.

Pertiwi, M., Yulianti, L. & Qohar, Abd. (2018). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Inkuiri Terbimbing dipadu Carousel Feedback pada Materi Sifat-Sifat Cahaya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, Vol. 3 No. 1, 21-28.

Rahmat, A. dkk. (2018). Teacher’s Verbal Feedback in The Classroom Interaction. METATHESIS, Vol. 2, No.1, 122-146.

Sadewo, Y. D. & Purnasari, P. D. Peningkatan Hasil Belajar dan Self Eficacy Siswa Melalui Model Pemberajalan Carousel Feedback dan Showdown pada Mata Pelajaran Kewirausahaan. SEBATIK 2621-069X, 522- 527.

Sari, D. P. (2016). Meningkatkan Efektivitas Umpan Balik dalam Pendidikan Klinik. Jurnal Kedokteran Unram, 5(2), 31-38.

Seruni & Hikmah, N. (2014). Pemberian Umpan Balik dalam Meningkatkan Hasil Belajar dan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Formatif 4(3), 227-236.

Shute, V. J. (2008). Focus on Formative Feedback. Review Of Educational Research, Vol. 78, No. 1, 153-189.

Sumarno. (2016). Pengaruh Balikan (Feedback) Guru Dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik (Suatu Kajian Teoritis dan Empirik). Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Th. 1, No. 2, 115-125.

Suprihatin, T. (2013). The Effect of Feedback Givingtoward Citizenship Education Achievement Viewed From Student’ Attitudes.. Jurnal Evaluasi Pendidikan Vol. 4, No. 2, 146-156.

Suryaningsih, Kusairi, S. & Wisodo, H. (2018). Penguasaan Konsep Siswa pada Model Pembelajatan Interactive Demonstration disertai Formative Feedback. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, Vol. 3 No. 11, 1477-1482.

Windarsih, C. A. (2016). Aplikasi Teori umpan Balik (Feedback) dalam Pembelajaran Motorik Pada Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi Vol. 2 No. 1, 20-29.

Yusmanto, H., Soetjipto, B. E. & Djatmika, E. T. (2017). The Application of Carousel Feedback and Round Table Cooperative Learning Models to Improve Student’s Higher Order Thinking Skills (HOTS) and Social Studies Learning Outcomes. International Education Studies; Vol. 10, No. 10, 39-49.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p022

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Muhamad Firdaus Alfiansyah, Eka Pramono Adi, Yerry Soepriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats