Pengembangan Objek 3D Memanfaatkan Piramida Hologram Berbasis Smartphone Materi Sistem Gerak Manusia

Zaki Daffa Ferdiansyah, Dedi Kuswandi, Yerry Soepriyanto

Abstract


Research and development with the aim of producing a product in the form of a 3D object utilizing a smartphone-based hologram piramida of human movement system material. Research and Development (R&D) is research and development that refers to the Lee & Owen model with stages (analysis, design, development, implementation). With the application of 3D object media as a complement in science learning, media as a complement means that the media is applied to complement the material received by students in the classroom. The results of the product feasibility test that have been tested on media experts, material experts and students get a positive and feasible response. So it can be concluded that the 3D object media utilizes a smartphone-based hologram piramida, the human motion system material is suitable for use as a learning medium in the classroom, with the presence of 3D object media utilizing smartphone-based hologram piramidas can provide convenience in learning, motivate students to learn, display attractive media for students.

Abstrak

Penelitian dan pengembangan bertujuan menghasilkan produk berupa objek 3D memanfaatkan piramida hologram berbasis smartphone materi sistem gerak manusia. Research and Development (R&D) merupakan penelitian dan pengembangan yang mengacu pada model Lee & Owen dengan tahapan (analysis, design, development, implementation). Dengan penerapan media objek 3D sebagai pelengkap dalam pembelajaran IPA, media sebagai pelengkap berarti media diterapkan untuk melengkapi materi yang diterima siswa di dalam kelas. Hasil dari uji kelayakan produk yang telah diujikan kepada ahli media, ahli materi dan siswa mendapatkan respon positif dan layak. Sehingga dapat disimpulkan media objek 3D memanfaatkan piramida hologram berbasis smartphone materi sistem gerak manusia layak digunakan sebagai media pembelajaran di dalam kelas, dengan adanya media objek 3D memanfaatkan piramida hologram berbasis smartphone dapat memberikan kemudahan dalam pembelajaran, memotivasi siswa untuk belajar, menampilkan media yang menarik untuk siswa.


Keywords


Media Pembelajaran; Objek 3D Digital; Piramida Hologram; Learning Media;Digital 3 dimensional object

Full Text:

PDF

References


Alamsyah, R., Toenlioe, A. J., & Husna, A. (2019). Pengembangan video pembelajaran kepenyiaran materi produksi program televisi untuk mahasiswa Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 229–236.

Andriyani, A., Dewi, H. I., & Zulfitria, Z. (2020). Penggunaan Multimedia dan Animasi Interaktif Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan SISWA. Instruksional, 1(2).

Arifah, A., Firdausi, K. S., & Azam, M. (2007). Pembuatan Hologram Refleksi. BERKALA FISIKA, 10(3), 127–135.

Arifudin, A., Kuswandi, D., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Obyek 3 Dimensi Digital Sel Hewan dan Tumbuhan Memanfaatkan Piramida Hologram Untuk MTS. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 9–15.

Barkhaya, N. M. M., & Abd Halim, N. D. (2016). A review of application of 3D hologram in education: A meta-analysis. 2016 IEEE 8th International Conference on Engineering Education (ICEED), 257–260.

Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303–316.

Hermawan, H., Riyana, C., & Zaman, B. (2007). Media Pembelajaran SD. Bandung: Upi Pres.

Kadir, A. (2013). Konsep pembelajaran kontekstual di sekolah. Dinamika Ilmu: Jurnal Pendidikan, 13(1).

Kalarat, K. (2017). The use of 3D holographic piramida for the visualization of Sino-Portuguese architecture. Journal of Informatio N, 2(5), 18–24.

Khan, A., Mavers, S., & Osborne, M. (2020). Learning by Means of Holograms. Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1134–1139.

Kurniawan, C. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran 3D Display System Berbasis Holografi. Sinteks: Jurnal Teknik, 5(2).

Kurniawan, D. A., Astalini, A., Darmaji, D., & Melsayanti, R. (2019). Students’ Attitude towards Natural Sciences. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(3), 455–460.

Kurniawan, D., Susilaningsih, S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Obyek 3D Vacuum Circuit Breaker Memanfaatkan Piramida Hologram. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 16–22.

Resnick, M. (2002). Rethinking learning in the digital age. The global information technology report: Readiness for the networked world ….

Roslan, R. K., & Ahmad, A. (2017). 3D Spatial Visualisation Skills Training Application for School Students Using Hologram Piramida. JOIV: International Journal on Informatics Visualization, 1(4), 170–174.

Ryu, J., Kim, M., Min, Y., Jung, M., Lee, J., Lee, S., Cho, E., & Joo, W. (2016). Exhibition Strategy of Digital 3D Data of Object in Archives using Digitally Mediated Technologies for High User Experience.

Saraswati, D. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Problem Based Learning Berbantuan Video Pembelajaran Serta Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling Gusjigang, 3(2).

Sari, M. R., Soepriyanto, Y., & Wedi, A. (2020). Digitalisasi Media Objek 3 Dimensi Kabel Fiber Optic Berbantuan Piramida Hologram Untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 366–376.

Sihkabuden. (2017). Media Pembelajaran. Tidak diterbitkan.

Soepriyanto, Y., Sihkabuden, S., & Surahman, E. (2019). Pengembangan Obyek 3D Digital Pada Meja Piramida Hologram Untuk Pembelajaran Kelas. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 333–339.

Tawaqqal, I., Ningrum, I. P., & Yamin, M. (2017). Hologram Holographic Piramida 3 Dimensi. semanTIK, 3(1).

Than, M. H., Pham, M. M., & Pham, H. T.-T. (2018). Piramida Hologram in Projecting Medical Images. International Conference on the Development of Biomedical Engineering in Vietnam, 421–426.

Thap, T., Chung, H., & Lee, J. (2016). Heart activity monitoring using 3D hologram based on smartphone. 2016 38th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC), 5339–5342.

Wijaya, Y. K., Nasrulloh, M., & Bangsawan, A. (2019). Perancangan Kampanye Sosial Tentang Penyu di Indonesia Melalui Teknik Hologram 3D Untuk Dewasa Awal Usia 18-40 Tahun. Artika, 4(1), 53–60.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p072

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Zaki Daffa Ferdiansyah, Dedi Kuswandi, Yerry Soepriyanto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats