Drill and Practice sebagai Metode Pembelajaran Alternatif Meningkatkan Keterampilan Belajar Egrang Siswa

Martiani Martiani, Azizatul Banat

Abstract


Abstract: The stilts game is a typical traditional game that is played throughout Indonesia. This play has been shown to contribute positively to student development based on previous research. For this reason, this game must be taught to students, so that students are able to play independently or with friends. This study aims to determine the application of drill and practice in learning carried out at school. There were 23 students in grade V SDN 07 Bengkulu City as research subjects. This research is a classroom action research (CAR) with data obtained through four stages in each cycle, namely planning, acting, observing and reflecting. The results of the study obtained data from the results of the test cycle II, namely the average overall score of 78.8, a maximum value of 91, and a minimum value of 72. have not reached the minimum completeness score of 3 people. Based on the results of class achievement in cycle II of 86.4%, classical completeness has been achieved and the CAR is considered successful and the implementation of the research is stopped..

Abstrak

Permainan egrang adalah permainan tradisional khas yang dimainkan di seluruh Indonesia. Bermain ini telah terbukti berkontribusi positif terhadap perkembangan siswa berdasar penelitian yang telah dilakukan sebelumnya. Untuk itu permainan ini harus diajarkan kepada siswa, sehingga siswa mampu bermain secara mandiri atau bersama temannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan drill and practice pada pembelajaran yang dilakukan disekolah. Siswa kelas V SDN 07 Kota Bengkulu sebanyak 23 orang sebagai subjek penelitiannya. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan data didapat melalui empat tahap pada setiap siklus yaitu perencanaan (planning), pelaksanaan (acting), pengamatan (observing) dan refleksi (reflecting). Hasil penelitian didapatkan data dari hasil tes siklus II yaitu rata-rata perolehan nilai keseluruhan yaitu 78.8, nilai maksimal 91, dan nilai minimal 72. Dengan tingkat ketuntasan belajar siswa sebanyak 86.4% dengan jumlah siswa 20 siswa yang mencapai skor nilai ketuntasan minimum 75 dan yang belum mencapai skor nilai ketuntasan minimum sebanyak 3 orang. Berdasarkan hasil capaian kelas pada siklus II sebesar 86.4%, maka sudah tercapai ketuntasan klasikalnya dan PTK yang dilakukan dianggap sudah berhasil dan pelaksanaan penelitian dihentikan.


Keywords


Drill And Practice, Keterampilan Egrang

Full Text:

PDF

References


Agdini, Nurul. (2018). Egrang, Permainan Sekaligus Olahraga Tradisional Indonesia. https://id.wikipedia.org/wiki/Egrang

Alessi, S. M., & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for learning: Methods and development. Allyn & Bacon.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Andrian, I. L., & Ehan. (2017). Egrang batok untuk melatih keterampilan motorik kasar siswa tunanetra. JASSI Anakku, 18(2), 29–34.

Bai, B., Wang, J., & Nie, Y. (2020). Self-efficacy, task values and growth mindset: What has the most predictive power for primary school students’ self-regulated learning in English writing and writing competence in an Asian Confucian cultural context? Cambridge Journal of Education, 51(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/0305764X.2020.1778639

Deen, M., … A. V. den B.-I. J. of, & 2015, undefined. (n.d.). The differences between problem-based and drill and practice games on motivations to learn. Igi-Global.Com.

Gee, Y. T., & Umar, I. N. (2014). The Effects of Drill and Practice Courseware on Students ’ Achievement and Motivation in Learning. World Academy of Science, Engineering and Technology-International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 8(12), 3614–3619.

Gunawan, F., Soepriyanto, Y., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Multimedia Drill And Practice Meningkatkan Kecakapan Bahasa Jepang Ungkapan Sehari-Hari. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 187–198. https://doi.org/10.17977/um038v3i22020p187

Haris, I. N. (2017). Pengaruh Latihan Egrang Dan Gobag Sodor Terhadap Keseimbangan Tubuh Pada Siswa Sdn 1 Subang. Jurnal Penjaskesrek, 4(2), 163–178.

Hikmah, M. A. (2011). Perancangan game tradisional jawa egrang bambu. (Not published) [Skripsi]. Universitas Negeri Malang.

Laely, K., & Yudi, D. (2015). Pengaruh permainan egrang tempurung kelapa terhadap peningkatan kecerdasan kinestetik anak. EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 32–41.

Lahay, R. (2013). Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Melalui Permainan Egrang Pada Anak Kelompok B TK Garuda Desa Huluduotamo Kecamatan Suwawa Kabupaten Bone Bolango. (Skripsi, not published). [Skripsi]. Universitas Negeri Gorontalo.

Lestari, K., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2020). Multimedia Drill And Practice Belajar Kosa Kata Bahasa Jepang Untuk Siswa Lintas Minat. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 415–424. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p415

Luik, Piret;Marandi, T. (2003). Are drill-and-practice programs for everyone?

Merrill, P., Instruction, D. S.-J. of C.-B., & 1984, undefined. (n.d.). Research on drill and practice strategies. Learntechlib.Org.

Munir, A. (2019). Pengaruh Permainan Balap Karung dan Egrang terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini di PAUD Cahaya Kecamatan Rambutan Kota Tebing Tinggi. JURNAL DIVERSITA, 5(2), 161–172. https://doi.org/10.31289/diversita.v5i2.3056

Rahim, A. F. (2015). Pengaruh permainan tradisional egrang tempurung kelapa terhadap keseimbangan anak usia dini 4–6 tahun. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rathakrishnan, M., Raman, A., & Haniffa, M. A. (2018). The Drill and Practice Application in Teaching Science for Lower Secondary Students. In Researchgate.net.

Sari, R. V., Sulton, S., & Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan multimedia drill and practice untuk meningkatkan kemampuan vocabulary bahasa jepang. 4(1), 12.

Sari, S K. (2014). Mengurangi perilaku hiperaktif pada anak autis melalui permainan tradisional egrang di slb negeri kota pariaman. E-JUPEKhu (Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus), 3(1), 276–284.

Siahaan, H. (2013). Peningkatan kemampuan motorik kasar anak usia dini melalui metode bermain egrang batok kelapa di RA-Alhidayah Medan. UNIMED.

Viegas, Â. A., Mendonça, V. A., Pontes Nobre, J. N., Souza Morais, R. L. De, Fernandes, A. C., Oliveira Ferreira, F. De, Scheidt Figueiredo, P. H., Leite, H. R., Resende Camargos, A. C., & Rodrigues Lacerda, A. C. (2021). Associations of physical activity and cognitive function with gross motor skills in preschoolers: Cross-sectional study. Journal of Motor Behavior, 1–16. https://doi.org/10.1080/00222895.2021.1897508

Wiranata, Y., Sugihartono, T., & Ilahi, B. (2019). Kontribusi Keseimbangan Dan Koordinasi Mata Tangan-Kaki Terhadap Keterampilan Permainan Egrang Di SMAN 2 Kota Bengkulu. Repository.Unib.Ac.Id.

Yusup, K. (2013). Pengaruh permainan egrang dalam pembelajaran pendidikan jasmani terhadap keseimbangan siswa sma pgii 2 bandung (not published) [Dissertation]. UPI.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v4i22021p225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Martiani Martiani, Azizatul Banat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats