Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Smartphone untuk Siswa Sekolah Dasar

Favian Avila Syahmi, Saida Ulfa, Susilaningsih Susilaningsih

Abstract


This research and development aims to produce a product in the form of digital comic learning media as a learning innovation in social studies subjects, the material for the collapse of the kingdom of Kediri. Research Research and Development (R & D) using the Borg and Gall stages according to the needs of developers and in accordance with the product (search and data collection; planning, developing products, test the feasibility of the product, the revision of the results of the feasibility test products, field testing and refinement of the product) . In learning digital comics, this is a complement to social studies learning, which means that the media is intended to complement the learning material that students receive in the classroom. Use of this media in learning must use a smartphone.  The feasibility of the product that has been carried out by experts and students has received a positive response. So it can be said that the digital comic media material for the fall of the Kediri kingdom is suitable for use in classroom learning. This media provides convenience, attractiveness, and motivation in teaching and learning activities, so that students' desire to learn about social studies learning will increase.

Abstrak

Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan suatu produk yang berupa media pembelajaran komik digital sebagai suatu inovasi pembelajaran pada mata pelajaran IPS materi runtuhnya kerajaan Kediri. Penelitian Research and Development (R&D) menggunakan metode Borg and Gall yang tahapannya sesuai dengan kebutuhan pengembang dan sesuai dengan produk (pencarian dan pengumpulan data; perencanaan, mengembangkan produk, uji kelayakan produk, revisi hasil uji kelayakan produk, uji coba lapangan dan penyempurnaan produk). Didalam pembelajaran komik digital ini menjadi pelengkap dalam pembelajaran IPS, yang berarti media ditujukan untuk melengkapi materi pembelajaran yang diterima siswa didalam kelas. Media ini penggunaanya dalam pembelajaran harus menggunakan smartphone.  Kelayakan produk yang telah dilakukan oleh para ahli dan siswa mendapatkan hasil tanggapan positif. Sehingga dapat dikatakan bahwa media komik digital materi runtuhnya kerajaan kediri ini layak digunakan didalam pembelajaran dikelas. Media ini memberikan kemudahan, kemenarikan, dan motivasi dalam aktivitas belajar mengajar, sehingga siswa rasa ingin belajar terhadap pembelajaran IPS akan meningkat.


Keywords


Smartphone; Komik Digital; Runtuhnya Kerajaan Kediri

Full Text:

PDF

References


Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 85–98.

Afiqoh, N., Atmaja, H. T., & Saraswati, U. (2018). Penanaman Nilai Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Sejarah Pokok Bahasan Perkembangan Islam di Indonesia pada Siswa Kelas X IPS di SMA Negeri 1 Pamotan Tahun Ajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 42–53.

Amalia, M. S., Ulfa, S., & Soepriyanto, Y. (2020). Multimedia Tutorial Berbasis Android untuk Memudahkan Siswa Memahami Materi Mengenal Notasi Balok Kelas X Seni Musik. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 59–67.

Ashri, N., & Hasanah, L. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu pada Tema Energi dan Lingkungan. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains, 469–472.

Azman, M. N. A., Azli, N. A., Mustapha, R., Balakrishnan, B., & Isa, N. K. M. (2014). Penggunaan Alat Bantu Mengajar ke Atas Guru Pelatih bagi Topik Kerja Kayu, Paip dan Logam. Sains Humanika, 3(1).

Azmi, M. (2016). Pengembangan Mobile Learning Sebagai Alternatif Media Pembelajaran di Masa Depan. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Chen, G. D., Fan, C. Y., Chang, C. K., Chang, Y. H., & Chen, Y. H. (2018). Promoting autonomy and ownership in students studying English using digital comic performance-based learning. Educational Technology Research and Development, 66(4), 955-978.

Crompton, H., & Burke, D. (2018). The use of mobile learning in higher education: A systematic review. Computers & Education, 123, 53-64

Fathoni, K., Setiowati, Y., & WS, L. P. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Komik Digital Cerita Wayang Kulit sebagai Media Pembalajaran Budaya Jawa Berbasis Android. SCAN-Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 11(1), 51–58.

Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational Research: An Introduction. Pearson Education.

Herijanto, B. (2012). Pengembangan CD Interaktif Pembelajaran IPS Materi Bencana Alam. Journal of Educational Social Studies, 1(1).

Hutton, L., & Hembacher, D. (2017). Create space for history-social science in elementary classrooms to foster content knowledge, inquiry, literacy, and citizenship. Social Studies Review, 56, 44-50.

Kacetl, J., & Klímová, B. (2019). Use of smartphone applications in english language learning—A challenge for foreign language education. Education Sciences, 9(3), 179.

Kustianingsari, N. (2015). Pengembangan Media Komik Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Tema Lingkungan Sahabat Kita Materi Teks Cerita Manusia dan Lingkungan untuk Siswa Kelas V SDN Putat Jaya III/379 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 6(2).

Martha, Z. D., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book berbasis Mobile learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 109–114.

Mediawati, E. (2011). Pembelajaran Akuntansi Keuangan melalui Media Komik untuk Meningkatkan Prestasi Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 68–76.

Ntobuo, N. E., Arbie, A., & Amali, L. N. (2018). The development of gravity comic learning media based on gorontalo culture. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(2), 246-251.

Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27–44.

Nurmadiah, N. (2016). Media Pendidikan. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Patricia, F. D. (2018). Analisis Semiotika Komunikasi Visual Buku “Memahami Komik” Scott McCloud. Jurnal Studi Komunikasi, 2(2).

Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). Problematika Guru dalam Menggunakan Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran IPS di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam kota Bengkulu. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 49–55.

Ratnaningsih, S., & Nastiti, G. (2018). Upaya Meningkatan Motivasi Belajar Siswa dengan menggunakan media gambar pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 275–286.

Ratnawati, E. (2016). Pentingnya Pembelajaran IPS Terpadu. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 2(1).

Sihkabuden. (2011). Media Pembelajaran. Malang: FIP UM.

Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS untuk SD/MI. Garudhawaca.

Sukmanasa, E., Windiyani, T., & Novita, L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Kota Bogor. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 171–185.

Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan Peran Guru Dalam Proses Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181–202.

Tresnawati, D., Satria, E., & Adinugraha, Y. (2016). Pengembangan Aplikasi Komik Hadits Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 99–105.

Yunanto, H. Y., & Heryanto, N. Y. (2021). Analisis Pendekatan Timeframing pada Komik Sejarah (Studi Kasus: Suryakarta). PROSIDING Konferensi Mahasiswa Desain Komunikasi Visual (KOMA DKV), 1(1), 309–314.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p081

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Favian Avila Syahmi, Saida Ulfa, Susilaningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats