Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Untuk Sekolah Dasar
Abstract
This research and development aims to produce a product in the form of Interactive Learning Media (ILM) on the material of the human respiratory system. Research and development is a research method used to produce products. The product development method used refers to the 4D model that has been adjusted by needs (define, design, development, disseminate). However, in the field application, it is only up to the development stage due to time constraints and it is still in a pandemic condition where face-to-face learning is not recommended. In its application, ILM is a complement to learning material for the respiratory system in humans, media as a complement means that the media is applied to complement the material received by students in the classroom. The results of the product feasibility test that have been tested on media experts, material experts and students get a positive and feasible response. Based on the results that have been obtained, ILM about the respiratory system in humans is suitable for use as a learning medium in the classroom, with the ILM providing convenience in learning, stimulating students to learn, producing unique and attractive products for students.
Abstrak
Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan produk berupa Media Pembelajaran Interaktif (MPI) pada materi sistem pernapasan manusia. Penelitian dan pengembangan merupakan metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk. Metode pengembangan produk yang dipakai mengacu pada model 4D yang telah disesuaikan oleh kebutuhan (define, design, development, disseminate). Namun pada penerapan di lapangan, hanya sampai tahap development disebabkan keterbatasan waktu dan masih dalam kondisi pandemi yang tidak disarankan untuk melakukan pembelajaran tatap muka. Dalam penerapannya MPI menjadi pelengkap dalam pembelajaran materi sistem pernapasan pada manusia, media sebagai pelengkap berarti media diterapkan untuk melengkapi materi yang diterima siswa di dalam kelas. Hasil dari uji kelayakan produk yang telah diujikan kepada ahli media, ahli materi dan siswa mendapatkan respon positif dan layak. Berdasarkan hasil yang telah diperoleh, MPI tentang sistem pernapasan pada manusia layak digunakan sebagai media pembelajaran di dalam kelas, dengan adanya MPI memberikan kemudahan dalam pembelajaran, menstimulus siswa untuk belajar, menghasilkan produk yang unik dan menarik terhadap siswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andrizal, A., & Arif, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Sistem E-Learning Universitas Negeri Padang. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 17(2), 1-10.
Ariani, A., Redmond, S. J., Chang, D., & Lovell, N. H. (2010, August). Software simulation of unobtrusive falls detection at night-time using passive infrared and pressure mat sensors. In 2010 Annual international conference of the IEEE engineering in medicine and biology (pp. 2115-2118).
Bilal, K., & Erbad, A. (2017, May). Edge computing for interactive media and video streaming. In 2017 Second International Conference on Fog and Mobile Edge Computing (FMEC) (pp. 68-73). IEEE.
Hendripides, S., & Hikmah, N. (2018). Development of innovative teaching materials through scientific approach. Journal of Educational Sciences, 2(2), 14-22.
Jannah, M., Copriady, J., & Rasmiwetti, R. (2019). Development of Interactive Learning Media using Autoplay Media Studio 8 for Colloidal Chemistry Material. Journal of Educational Sciences, 3(1), 132-144.
Khairani, N. A., & Rajagukguk, J. (2019, December). Development of Moodle E-Learning Media in Industrial Revolution 4.0 Era. In 4th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2019) (pp. 559-565). Atlantis Press.
Kurniati, E., Alfaeni, D. K. N., & Andriani, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 241-256.
Maulana, H., & Aliska, M. A. (2018). Pembangunan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas VII (Study Kasus SMP XYZ). Majalah Ilmiah Unikom, 16(2), 145-154.
Najib, D. K., Ulfa, S., & Sulthoni, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Kearifan Lokal Banyuwangi Untuk Siswa Kelas V. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 75–81.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).
Oktavia, Reni. (2016). Hubungan Antara Cara Belajar dengan Prestasi Belajar IPA di SMP Negeri Se-Kecamatan Metro Timur Kota Metro Tahun Ajaran 2015/2016. Bandar Lampung: Universitas Lampung.
Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2008). Panduan Praktikum Multimedia. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.
Rahmi, M. A. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik tema pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178-185.
Raras, G. M. A. (2018, April). Interactive learning media based on flash for basic electronic engineering development for SMK Negeri 1 Driyorejo-Gresik. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 336, No. 1, p. 012034). IOP Publishing.
Saputra, V. H., & Permata, P. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Macromedia Flash Pada Materi Bangun Ruang. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 2(2), 116-125.
Shalikhah, N. D. (2017). Media pembelajaran interaktif lectora inspire sebagai inovasi pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 9-16.
Shaw, A. (2017). Encoding and decoding affordances: Stuart Hall and interactive media technologies. media, culture & society, 39(4), 592-602.
Siregar, A. C., Adisaputera, A., & Yus, A. (2020). The Development of Interactive Media Assisted by Macromedia Flash to Improve the Ability of Understanding the Fiction Story Information in Elementary School Students. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1200-1208.
Sugiyono (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta
Thiagarajan, Sivasailam, Dorothy S. Semmel dan Melvyn I. Semmel. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Minneapolis, Minnesota:Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota
Wardani, W. (2019). Pengaruh kecerdasan adversitas dan kecerdasan emosional melalui model inkuiri sosial terhadap keterampilan sosial siswa. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(2), 66-73.
Williamson, B., Potter, J., & Eynon, R. (2019). New research problems and agendas in learning, media and technology: the editors’ wishlist.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75-82. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409
Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada materi kelarutan untuk meningkatkan performa akademik siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88-99.
Zhang, Z., & Zhang, Z. (2015). Using Commonly Available Ict for English Learning: Experiences and Recommendations. International Journal of Arts & Sciences, 08(02), 189–197.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p111
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Aris Prasetya, Saida Ulfa, Susilaningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).
Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id
========================================================================================================
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
|
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)