Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Kelas V Sekolah Dasar

Isnaini Munawaroh, Sulthoni Sulthoni, Susilaningsih Susilaningsih

Abstract


Interactive multimedia is a learning medium that presents the material with a combination of text, images, audio, video, and animation. The purpose of this research and development is to produce an interactive multimedia product that is valid, feasible, and effective for learning activities on the human circulatory system material at the elementary school level. The method used in this research is Research and Development (R&D) with the Lee & Owens development model consists of 5 stages as follows: (1) analysis, (2) planning, (3) development, (4) implementation, (5) evaluation. The validation stage was carried out on media experts and material experts and then tested on 19 grade V students of SDN Tamiajeng. The results of interactive multimedia development were declared valid with the percentage of media experts was 98.61%, 79.16% of material experts, 82.98% small group trials, 84.36% large group trials. Interactive multimedia is declared effective for learning by obtaining a percentage of 84.21%. Because of this finding, it can be concluded that interactive multimedia material on the human circulatory system produces valid, feasible, and effective categories to be used for learning.

Abstrak
Multimedia interaktif merupakan media pembelajaran yang menyajikan materi dengan adanya kombinasi teks, gambar, audio, video dan animasi. Tujuan penelitian dan pengembangan ini untuk menghasilkan suatu produk multimedia interaktif yang valid, layak dan efektif digunakan untuk kegiatan pembelajaran pada materi sistem peredaran darah manusia di jenjang sekolah dasar. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah Research and Development (R&D) dengan model pengembangan Lee & Owens yang terdiri dari 5 tahapan sebagai berikut: (1) analisis, (2) perencanaan, (3) pengembangan, (4) implementasi, (5) evaluasi. Tahap validasi dilakukan kepada ahli media dan ahli materi kemudian di uji cobakan kepada 19 siswa kelas V SDN Tamiajeng. Hasil pengembangan multimedia interaktif dinyatakan valid dengan presentase sebesar 98,61% dari ahli media, 79,16% dari ahli materi, 82,98 uji coba kelompok kecil, 84,36% uji coba kelompok besar. Multimedia interaktif dinyatakan efektif digunakan untuk pembelajaran dengan memperoleh presentase sebesar 84,21%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa multimedia interaktif materi sistem peredaran darah manusia menghasilkan kategori valid, layak dan efektif digunakan untuk pembelajaran.


Keywords


Pengembangan; Multimedia Interaktif; Sistem Peredaran Darah Manusia

Full Text:

PDF

References


Aini, Q., Yusuf, M., & Hajar, I. (2010). Pengembangan aplikasi pembelajaran teknologi informasi komunikasi berbasis multimedia (studi kasus: Madrasah aliyah cadangpinggan). Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 3(2).

Aloraini, S. (2012). The impact of using multimedia on students’ academic achievement in the College of Education at King Saud University. Journal of King Saud University-Languages and Translation, 24(2), 75–82.

Amalia, M. S., Ulfa, S., & Soepriyanto, Y. (2020). Multimedia Tutorial Berbasis Android untuk Memudahkan Siswa Memahami Materi Mengenal Notasi Balok Kelas X Seni Musik. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 59-67.

Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154–168.

Ariani, M. (2010). Analisis konsumsi pangan tingkat masyarakat mendukung pencapaian diversifikasi pangan. Gizi Indonesia, 33(1).

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Fatimah, S., & Mufti, Y. (2014). Pengembangan media pembelajaran IPA-fisika smartphone berbasis android sebagai penguat karakter sains siswa. Jurnal Kaunia, 10(1), 59–64.

Haryono, N. D. (2015). Pengembangan Multimedia Interkatif Sebagai Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Social Materi Koperasi Bagi Siswa Kelas IV SD Negeri Tegal Panggung Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Negeri Yogyakarta.

Ibrahim, R., & Syaodih, N. (2013). Rencana Pengajaran. Rineka Cipta, Jakarta.

Laghos, A. (2010). Multimedia games for elementary/primary school education and entertainment. International Scholarly and Scientific Research & Innovation.

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: Computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons.

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34.

Malik, S., & Agarwal, A. (2012). Use of multimedia as a new educational technology tool-A study. International Journal of Information and Education Technology, 2(5), 468.

Nafi'a, M. Z. I., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perkembangan Kemajuan Teknologi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 272-281.

Novianto, L. A., Degeng, I. N. S., & Wedi, A. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Sistem Peredaran Darah Manusia Untuk Kelas VIII SMP Wahid Hasyim Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 257–263.

Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2008). Panduan Praktikum Multimedia. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Putra, A. P., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2019). Pengembangan multimedia game edukasi tentang keragaman masakan khas daerah-daerah di indonesia untuk kelas v sd. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 299–306.

Rachmadtullah, R., Zulela, M. S., & Sumantri, M. S. (2019). Computer-based interactive multimedia: A study on the effectiveness of integrative thematic learning in elementary schools. Journal of Physics: Conference Series, 1175(1), 012028.

Rahardjo, T., Degeng, I. N. S., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Anrdroid Aksara Jawa Kelas X Smk Negeri 5 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 195-202.

Ramdhani, M., & Muhammadiyah, H. (2015). The criteria of learning media selection for character education in higher education. digilib.uinsgd.ac.id. http://digilib.uinsgd.ac.id/5118/

Sanaky, H. A. (2013). Media pembelajaran interaktif-inovatif. Yogyakarta: Kaukaba Dipantara.

Saputri, D. Y., Rukayah, R., & Indriayu, M. (2019). Transformasi Pembelajaran Melalui Penggunaan Multimedia Interaktif Berbasis Game: Persepsi Guru di Sekolah Dasar. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 2(1).

Sobarna, E. (2014). Efektifitas Penggunaan Multimedia Interaktif (Mmi) Model Tutorial Terhadap Motivasi Serta Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Pokok Bahasan Sistem Pernapasan Manusia. EDUTECH, 13(3), 386–399.

Sofnidar & Sabil, H. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Matematika I dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan Matematika,(Online), 2(2).

Sugiyono, M. P. P., & Kuantitatif, P. (2009). Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta. Cet. VII.

Sungkawan, R. (2013). Analisis Penguasaan Konsep Awal Fisika Padapembelajaran Menggunakan Model Advance Organizer Berbasis Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 73–80.

Utami, S., & Sutirman, S. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Standar Kompetensi Melakukan Prosedur Administrasi Kelas X Program Keahlian Administrasi Perkantoran. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran-S1, 5(4), 346–355.

Yusuf, M. F., Toenlioe, A. J., & Wedi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA Materi Atmosfer Bumi Kelas VIII SMPN 3 Tulungagung. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 37–40.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Isnaini Munawaroh, Sulthoni Sulthoni, Susilaningsih Susilaningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats