Pengembangan Modul Digital Dengan Mengaplikasikan Prinsip Redundansi Pada Mata Kuliah Pengembangan Bahan Belajar
Abstract
The development of a digital module for learning materials aims to produce a suitable learning media product in the form of a digital module by applying the principle of redundancy that can accommodate audio, visual, and audio-visual learning styles. In this study, the method used is the research and development approach of Research and Development (R&D) developed by Lee and Owens. The subjects of the digital module trial of learning materials were students majoring in Educational Technology, State University of Malang, who had taken the Learning Material Development course. The product of the digital module for learning materials was tested for its feasibility by material experts and media experts, and 30 students for field trials.Based on the results of the material expert questionnaire, a total percentage of 95% positive responses were obtained, the results of the media expert questionnaire obtained a total percentage of 97% positive responses, and the test results of respondents obtained a total percentage of 89% positive responses.Based on the results of choosing the learning material format between audio, video, and text, it was found that 93.3% of students chose video format material, 23.3% choose audio and 33.3% chose text.So it can be concluded that the digital module media by applying the redundancy principle is suitable for use in the learning process and can also accommodate audio, visual and audio-visual learning styles.
Abstrak
Pengembangan modul digital bahan belajar memiliki tujuan untuk menghasilkan sebuah produk media pembelajaran yang layak berupa modul digital dengan mengaplikasikan prinsip redundansi yang dapat mengakomodasi gaya gaya belajar audio, visual, dan audio-visual. Pada penelitian ini metode yang digunakan adalah pendekatan penelitian dan pengambangan Research and Development (R&D) yang dikembangkan oleh Lee dan Owens. Subjek dari uji coba modul digital bahan belajar adalah mahasiswa S1 Universitas Negeri Malang yang telah menempuh mata kuliah Pengembangan Bahan Belajar. Produk modul digital bahan belajar diuji kelayakannya oleh ahli materi dan ahli media, dan 30 mahasiswa untuk uji coba lapangan. Berdasarkan hasil angket ahli materi diperoleh total persentase 95% tanggapan positif, hasil angket ahli media diperoleh total persentase 97% tanggapan positif, dan hasil uji coba responden diperoleh total persentase 89% tanggapan positif. Berdasarkan hasil pemilihan format materi pembelajaran antara audio, video dan teks diperoleh 93,3% mahasiswa memilih materi berformat video, 23,3% memilih audio dan 33,3% memilih teks. Sehingga dapat disimpulkan media modul digital dengan mengaplikasikan prinsip redundansi layak digunakan dalam proses pembelajaran dan juga dapat mengakomodasi gaya belajar audio, visual dan audio visual mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anam, K., Degeng, I. N. S., & Sitompul, N. C. (2022). Pengembangan Screencast Presentasi Akuntansi Untuk Siswa SMA. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(2), 212–222. doi: 10.17977/um038v5i22022p212
Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 7(2), 160–167.
Asyar, R. (2012). Pengertian Media Pembelajaran Menurut Para Ahli dan Secara Umum. ZonaReferensi. Com.
Ena, O. T. (2001). Membuat media pembelajaran interaktif dengan piranti lunak presentasi. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Erdi, P. N., & Padwa, T. R. (2021). Penggunaan E-Modul Dengan Sistem Project Based Learning. JAVIT : Jurnal Vokasi Informatika, 1(1), 21–25.
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89.
Halim, A., Yosanny, A., & Soegandi, A. (2012). Efektifitas Prinsip Redundansi Dalam Presentasi Perkuliahan. ComTech: Computer, Mathematics and Engineering Applications, 3(9), 901–907.
Hidayat, A. (2020). Efektivitas Bahan Ajar Audio Visual MYOB dalam Pembelajaran Praktika Komputer Akuntansi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 97–108. doi: 10.17977/um038v3i12019p097
Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 10–15.
Jaenudin, A., Baedhowi, P., & Murwaningsih, T. (2017). The Effectiveness of the E-Module of Economics Learning on Problem-Based Learning used to Improve Students’ Learning Outcomes. 158(Ictte), 30–36.
Jonassen, D. H., & Grabowski, B. L. (1993). Handbook of individual differences. Learning & Instruction (Hillsdale, NJ, Lawrence ….
Karo-karo, I., & Rohana, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7, 91–96.
Lee, W., & Owens, D. (2004). Multimedia Based Instructional Design: Second Edition (Second Edi). San Francisco: Pfeiffer.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. Terj: Teguh W. Utomo. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).
Nurhidayati, A., Putro, S. C., & Widiyaningtyas, T. (2018). Penerapan Model Pbl Berbantuan E-Modul Berbasis Flipbook Dibandingkan Berbantuan Bahan Ajar Cetak Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Pemrograman Siswa Smk. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, Dan Pengajarannya, 41(2), 130–138.
Oxman, S., & Wong, W. (2014). White paper: Adaptive Learning Systems, DeVry Education Group and Integrated Education Solutions.
Prasasti, T. I., Solin, M., & Hadi, W. (2019). The Effectiveness of Learning Media Folklore Text of North Sumatera Based on Blended Learning by 10th Grade Students of Vocational High SchoolHarapan Mekar-1 Medan. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 2(4), 480–490.
Purnomo, A., Ratnawati, N., & Aristin, N. F. (2016). Pengembangan Pembelajaran Blended Learning Pada Generasi Z. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 70–76.
Rahmawati, S. A. (2016). Pengembangan Modul Digital Berbasis Visul Basic for Application Powerpoint pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Materi Coreldraw X3 di Kelas VII SMP Kebon Dalem Semarang. 90.
Rokhayah, L. (2019). Desain Modul Pembelajaran Matematika Dengan Instruksi Dan Soal Sesuaivariasi Individu Siswa Pada Materi Sistem Persamaan Linear. Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4, 1–15.
Selwyn, N. (2011). Digitally distanced learning: A study of international distance learners’ (non)use of technology. Distance Education, 32(1), 85–99.
Suarsana, I. M., & Mahayukti, G. A. (2013). Pengembangan E-Modul Berorientasi Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 2(3), 193.
Sugiharni, G. A. D. (2017). Validitas Isi Instrumen Pengujian Modul Digital Matematika Diskrit Berbasis Open Source di STIKOM Bali. E-Proceedings KNS&I STIKOM Bali, 678–684.
Sugiyono, D. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyuputra, M. C. G., Sulthoni, & Susilaningsih. (2018). Pengembangan media presentasi pembelajaran tematik kelas III di SDK Santa Maria 2 Malang. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 6.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p254
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Binti Lutfiyah Nuraini, Henry Preherdhiono, Eka Pramono Adi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).
Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id
========================================================================================================
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
|
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)