Pengembangan Aplikasi Jawi Untuk Mahasiswa Baru Luar Jawa Di Universitas Negeri Malang

Muhammad Syahrul Alfianito, Danny Firmansyah, Awal Ciptaning Kanugrahan, Gilang Obidia Ramdhani, Muhammad Izul Aufa, Bakhrul Rizky Kurniawan

Abstract


Language is one element that plays an important role in human life, including regional languages. Javanese language itself is a regional language on the island of Java which is needed as a tool to communicate in the family, community, and education environment. Many people outside Java come to Java, especially students studying in Java. Indirectly, immigrant students in Java must be able to adapt well to the surrounding environment. This study aims to explain the process of developing JAWI applications for new students outside Java at the State University of Malang using the ADDIE approach. The research method used is the Research and Development method with the ADDIE development model. Based on the validation results from material experts, media experts, and student responses to the JAWI application, it can be concluded that the JAWI application is feasible to use.

Abstrak

Bahasa adalah salah satu unsur yang berperan penting dalam kehidupan manusia, tidak terkecuali bahasa daerah. Bahasa Jawa sendiri merupakan bahasa daerah di Pulau Jawa yang sangat dibutuhkan sebagai alat untuk berkomunikasi di lingkungan keluarga, masyarakat, maupun pendidikan. Banyak masyarakat luar Jawa datang ke Jawa, terutama mahasiswa yang menempuh pendidikan di Jawa. Secara tidak langsung, mahasiswa pendatang di Jawa harus bisa beradaptasi secara baik dengan lingkungan sekitar. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan proses pengembangan aplikasi JAWI untuk mahasiswa baru luar Jawa di Universitas Negeri Malang dengan menggunakan pendekatan ADDIE. Metode penelitian yang digunakan yaitu metode Research and Development dengan model pengembangan ADDIE. Berdasarkan hasil validasi dari ahli materi, ahli media, serta respon mahasiswa terhadap aplikasi JAWI dapat dismpulkan bahwasanya aplikasi JAWI layak untuk digunakan.


Keywords


Aplikasi, JAWI, mahasiswa, ADDIE

Full Text:

PDF

References


Afifah, N., Santoso, T. B., & Yuliana, M. (2010). Pembuatan Kamus Elektronik Kalimat Bahasa Indonesia dan Bahasa Jawa untuk Aplikasi Mobile Menggunakan Interpolation Search. Seminar Proyek Akhir Jurusan Teknik Telekomunikasi PENS-ITS, 1–7.

Arkün, S., & Akkoyunlu, B. (2008). A Study on the development process of a multimedia learning environment according to the ADDIE model and students’ opinions of the multimedia learning environment. Interactive Educational Multimedia, 17, 1–19.

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan media pembelajaran fisika mobile learning berbasis android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.100

Barna, I., & Androne, M. (2012). The Language of Literary Texts - Between Artistic Philosophy and Cognitive-Behavioral Therapy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 51, 268–272. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.08.157

Branch, R. M. (2009). Approach, Instructional Design: The ADDIE. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia (Vol. 53, Issue 9).

Ernawati, A., & Saifudin, A. (2018). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis Android. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 3(4), 249. https://doi.org/10.32493/informatika.v3i4.2281

Hutapea, B. (2014). Stres kehidupan, religiusitas, dan penyesuaian diri warga Indonesia sebagai mahasiswa internasional. Jurnal Makara Hubs-Asia, 18(1), 25–40.

Ilman, A., Sulthoni, & Wedi, A. (2022). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Materi Recount Text Kelas X Bahasa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 32–41. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p032

Jaciow, M., & Wolny, R. (2021). New technologies in the ecological behavior of generation Z. Procedia Computer Science, 192(2019), 4780–4789. https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.09.256

Kwangmuang, P., Jarutkamolpong, S., Sangboonraung, W., & Daungtod, S. (2021). The development of learning innovation to enhance higher order thinking skills for students in Thailand junior high schools. Heliyon, 7(6), e07309. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07309

Lukman, A. M. (2020). Aplikasi Pepak Bahasa Jawa Berbasis Android. EVOLUSI : Jurnal Sains Dan Manajemen, 8(2), 56–63. https://doi.org/10.31294/evolusi.v8i2.8350

Marpaung, J. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget dalam Kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 5(2).

Marzal, J., Saputra, E., & Utomo, P. E. P. (2020). The development of a trusted mechanism in building a web service to ensure the quality of data and information in the Universitas Jambi databorang application by using the ADDIE model. Journal of Physics: Conference Series, 1516(1), 12003.

Mashrah, H. T. (2017). The impact of adopting and using technology by children. Journal of Education and Learning, 11(1), 35–40.

Mitasari, Z., & Istikomayanti, Y. (2017). Studi pola penyesuaian diri mahasiswa luar Jawa di Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang. Seminar Nasional Dan Gelar Produk, 0341, 796–803. http://research-report.umm.ac.id/index.php/research-report/article/view/1299

Odera, P. (2003). Culture Shock in A Foreign Land: Rwandan Experience. Kigali Institute of Education Journal, 1(1).

Pramadewi, P. M. M., Kesiman, M. W. A., & Darmawiguna, I. G. M. (2013). Pengembangan Aplikasi Text to Speech untuk Bahasa Bali. KARMAPATI (Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika), 2(5), 219. https://doi.org/10.23887/janapati.v2i3.9807

Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. (2017). Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2).

Putri, A. S., & Kiranantika, A. (2020). Segregasi Sosial Mahasiswa Perantau di Yogyakarta. Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 2(1), 42–51. https://doi.org/10.52483/ijsed.v2i1.20

Rahayu, I. M. (2018). Variasi dialek bahasa jawa di wilayah kabupaten ngawi: kajian dialektologi. Skriptorium, 1(2), 27–34. http://www.journal.unair.ac.id/filerPDF/skriptorium75d2c56684full.pdf

Rahmah, A. (2015). Digital literacy learning system for indonesian citizen. Procedia Computer Science, 72, 94–101.

Rifai, A., Sulton, S., & Sulthoni, S. (2020). Pengembangan Media Mobile Learning Sebagai Pendukung Sumber Belajar Biologi Siswa SMA. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 10–17. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p010

Saifudin, M., Susilaningsih, S., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Sumber Energi untuk Memudahkan Belajar Siswa SD. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 68–77. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p068

Shalikhah, N. D. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire sebagai Inovasi Pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 9–16. https://doi.org/10.23917/warta.v19i3.2842

Shiddiq, I. F., & Witanti, A. (2018). Aplikasi Kamus Bahasa Jawa Ngoko, Jawa Krama, dan Indonesia Berbasis Android Dengan Menggunakan Metode Sequential Search. JMAI (Jurnal Multimedia & Artificial Intelligence), 2(2), 21–28. https://doi.org/10.26486/jmai.v2i2.84

Shita, A., & Dkk. (2013). Pengembangan media Pembelajaran Buku Pop-Up Wayang Tokoh Pandhawa Pada Mata Pelajaran Bahasa JawaKelas V SD. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–16.

Sigit, H. T., & Anwar, K. (2015). Aplikasi Android Kamus Bahasa Jawa Serang – Indonesia Menggunakan Algoritma Knutt Morris Pratt. Jurnal PROTEKINFO, 2(September), 30–34.

Thobroni, M., & Zulaeha, I. (2020). Kamus Elektronik Anak Sebagai Konservasi Bahasa Daerah dan Media Pembelajaran Elektronik di Era Pandemik COVID 19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta, 5–24.

Yusuf, W. L., Degeng, I. N. S., & Adi, E. P. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Pelajaran Baca Tulis Aksara Jawa dengan Sandhangan. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran), 4(2), 94–98.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i42022p379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Danny Firmansyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats