Pengembangan Media Animasi Pada Pembelajaran Elektronika Siswa SMK

Yusnidah Yusnidah

Abstract


The purpose of this development research is to describe the process of developing electronic learning animation media for SMK students, describe the validation of animation media development from material experts and electronic learning media experts of SMK students, describe the feasibility of electronic learning animation media for SMK students. The data used is descriptive qualitative which is the main data through instruments from material expert respondents and media experts. The research used the Borg and Gall models which were adjusted based on 6 stages due to the situation and conditions of the Covid-19 pandemic, namely needs analysis, product specification planning, product design, product validation, product revision, and dissemination. The use of Canva Pro was used in the animation media development process with the response of material experts obtained an overall average of 79.17%, the category of "very satisfactory". Meanwhile, from media / design experts obtained an overall average of 94.18%, the category is "very satisfactory". Thus, animation learning media as a research product is declared suitable for use in electronic learning for SMK students.

Abstrak
Tujuan penelitian pengembangan ini adalah untuk mendeskripsikan proses pengembangan media animasi pembelajaran elektronika siswa SMK, mendeskripsikan validasi pengembangan media animasi dari ahli materi dan ahli media pembelajaran elektronika siswa SMK, mendeskripsikan kelayakan media animasi pembelajaran elektronika siswa SMK. Data yang digunakan merupakan deskriptif kualitatif yang merupakan data pokok melalui instrumen dari responden ahli materi dan ahli media. Penelitian menggunakan model Borg dan Gall yang disesuaikan berdasarkan 6 tahap karena situasi serta kondisi pandemi Covid-19 yakni analisis kebutuhan, perencanaan spesifikasi produk, perancangan produk, validasi produk, revisi produk, dan diseminasi. Penggunaan Canva Pro digunakan pada proses pengembangan media animasi dengan respon ahli materi diperoleh rata- rata keseluruhan 79,17%, kategori “sangat memuaskan”. Sedangkan dari ahli media/ desain diperoleh rata- rata keseluruhan 94,18%, kategori “sangat memuaskan”. Dengan demikian media pembelajaran animasi sebagai produk penelitian dinyatakan layak digunakan pada pembelajaran elektronika siswa SMK.

 


Keywords


Pengembangan; Animasi; Elektronika; SMK

Full Text:

PDF

References


Alfiansyah, M. F., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Ipa Dengan Fitur Feedback Untuk Siswa Kelas VIII. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 22–31. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p022

Andrian, J., & Maksum, H. (2020). Development of Android-Based Learning Media in The Subjects of Planning and Installation Video Audio System. Edutech : Journal of Education And Technology, 3(2), 193–203.

Astuti, S. P. (2021). Pemanfaatan canva design sebagai media pembelajaran mata kuliah fisika listrik statis. Navigation Physics : Journal of Physics Education, 3(1), 8–15. https://doi.org/10.30998/npjpe.v3i1.563

Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.112

Cahyaningrum, N. E. O., Abidin, Z. Wedi, A. (2022). Pengembangan Media Animasi dalam Model Pembelajaran STAD Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di SMP. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(2), 180–189. https://doi.org/10.17977/um038v5i22022p180

Canva. (2022). Sumber Daya & Template Bisnis Online | Canva. Diakses 14 Agustus 2021 dari https://www.canva.com/id_id/pro/sumber-daya-bisnis/

Efendi, R., Jambak, I., Alfarissi. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa Di Sma Negeri 4 Palembang. Jurnal Pengabdian Sriwijaya, 8(2), 1016–1021. https://doi.org/10.37061/jps.v8i2.12432

Elsa, E., & Anwar, K. (2021). The Perception of Using Technology Canva Application as a Media for English Teacher Creating Media Virtual Teaching and English Learning in Loei Thailand. Journal of English Teaching, Literature, and Applied Linguistics, 5(1), 62. https://doi.org/10.30587/jetlal.v5i1.2253

Harahap Mara Bangun. (2013). Belajar dan Membelajarkan. Medan : Pascasarjana Universitas Negeri Medan.

Irawan Hendra. (2020). Inovasi Pendidikan Sebagai Antisipasi Penyebaran Covid19. Diakses 12 Agustus 2021 dari https://ombudsman.go.id/artikel/r/artikel-- inovasi-pendidikan-sebagai-antisipasipenyebaran-covid-19.

Junaedi Sony. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring Mahasiswa Pada Mata Kuliah English for Information Communication And Technology. 07, 80–89. https://jurnal.polines.ac.id/index.php/bangun_rekaprima/article/view/3000/107647

Komite Penanganan Covid-19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional. (2021). Perkembangan Kasus Terkonfirmasi Positif Covid-19 Setiap Hari. Diakses 12 Agustus 2021 dari https://covid19.go.id/peta-sebaran.

Kurnia, D. (2020). Penerimaan dan Penggunaan E-Learning pada Masa Pandemi Covid-19: Aplikasi Model UTAUT2. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 435–447. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p435

Mendikbud RI. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19.

Mendikbud RI. (2021). Surat Edaran No. 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid19).

Mudinillah, A., & Rizaldi, M. (2021). Using the Canva Application as an Arabic Learning Media at SMA Plus Panyabungan. At Tasyrih: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 2580–5711.

Mukti, D.H., (2021). Penggunaan Canva Dalam Penulisan Formal Invation. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(4), 2013–2015.

Nurharini, A., & Yuyarti, D. (2017). Development of Learning Media of Animation Video as Learning Sources of Cultural and Craft Arts. 9th International Conference for Science Educators and Teachers (ICSET), 118, 599–605. https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.99

Purba, Y. A., & Harahap, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di SMPN 1 NA IX-X Aek Kota Batu. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325–1334. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1335

Putri, A., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377–387. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p377

Rahman, H. A., Asrowi, A., & Ahyar, M. (2018). Development of Learning Media Based on Prezi on Sociology Subject at 11th Grade of Social Program. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(4), 442. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v5i4.426

Rahmatullah, Inanna, &Ampa, A.T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317-327

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Sari, S. L., Widyanto, A., & Kamal, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animasi dalam Smartphone pada Materi Sistem Kekebalan Tubuh Manusia untuk Siswa Kelas XI di SMA Negeri 5 Banda Aceh. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Biotik, 4(1), 476–485.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Yasin, A. N., Soepriyanto, Y., & Kuswandi, D. (2020). Multimedia Simulasi Getaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 40-48.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p315

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yusnidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats