Pengembangan E-Modul Ajar Informatika Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dasar Program Keahlian SMK
Abstract
Digital-era education requires innovative and adaptive approaches to ensure learning effectiveness. Grade 10 Pharmacy faces challenges in the problem of student interest in learning, especially in Informatics. The purpose of this research is to produce e-modules for teaching Informatics according to the criteria of good category e-modules in terms of media, material, and design and can increase student interest in learning. The development applies the ADDIE development model. This research has stages of needs analysis, designing an informatics e-module framework, developing teaching modules, applying modules in the learning process, and evaluation. The initial survey results showed that students' interest in learning was in the low category. The results of validation by material, media, and design experts were categorized as very good. To prove students' response to the e-book/informatics teaching module, it was tested through two stages, namely small group trials and large group trials. The results of the small group and large group tests reached the excellent/very feasible category. The average score obtained from the small group trial to the large group trial increased significantly. This shows that the informatics e-book/teaching module with a contextual approach developed is valid and feasible to use in the informatics learning process at school.
Abstrak
Pendidikan era digital memerlukan pendekatan inovatif dan adaptif untuk memastikan efektivitas pembelajaran. Kelas X Farmasi menghadapi tantangan dalam permasalahan minat dalam belajar siswa, terutama dalam pelajaran Informatika. Keterlibatan teknologi informasi dalam pembelajaran menjadi kebutuhan utama dalam memotivasi dan merangsang minat pebelajar dalam belajar.Tujuan riset ini untuk menghasilkan e-modul ajar Informatika sesuai kriteria e-modul kategori baik secara media, materi, dan desain serta dapat memberikan peningkatan minat pebelajar dalam belajar. Pengembangan menerapkan model pengembangan ADDIE. Riset ini memiliki tahapan analisis kebutuhan, merancang kerangka e-modul informatika, mengembangkan modul ajar, menerapkan modul dalam proses belajar, dan evaluasi. Hasil survei awal menunjukkan minat dalam belajar pebelajar dalam kategori rendah. Hasil validasi oleh ahli materi, media, dan desain dikategorikan sangat baik. Untuk membuktikan respon pebelajar terhadap e-book/ modul ajar informatika dilakukan ujicoba melalui dua tahap yaitu uji coba pada kelompok kecil dan uji coba kelompok besar. Hasil uji kelompok kecil dan kelompok besar mencapai kategori sangat baik/sangat layak. Nilai rata-rata yang diperoleh dari uji coba kelompok kecil ke uji coba kelompok besar mengalami peningkatan cukup signifikan. Hal tersebut menunjukkan bahwa e-book/ modul ajar informatika dengan pendekatan kontekstual yang dikembangkan telah valid dan layak digunakan dalam proses pembelajaran informatika di sekolah
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aziz, Rajif Rizqy, Degeng., I Nyoman Sudana, Soepriyanto., Yerry. (2022). Pengembangan Media Video Podcast Pada Pembelajaran Sejarah Kelas Xi Materi Pendudukan Bangsa Jepang di Indonesia. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3), 265-273. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p265
Costa, Cecilia Da, Dedi Kuswandi, Agus wedi. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Materi Data Flow Diagramuntukmahapebelajar Teknik Informatika. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,6 (2), 096-107. http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i22023p096
Ginting, Henry krisnawati, L.R. Retno Susanti, Umi Chotimah. (2022) dkk. E-modul Pembelajaran Pada Kewenangan Lembaga-Lembaga Negara dalam Pembelajaran PPKN. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3),232-244. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p232
Hartono, 2018. Bimbingan Karier. Jakarta: Prenada Media.
Khairinal, K., Suratno, S., & Aftiani, R. Y. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-modulBerbasis PDF Professional Untuk Memberikan peningkatan Kemandirian Belajar Dan Minat dalam belajar Pebelajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Pebelajar Kelas X Iis 1 Sma Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 458–470.
Koriaty, S., & Manggala, E. (2016). Penerapan Media E-modulTerhadap Minat dalam belajar Pebelajar di Kelas X Jurusan TKJ SMK Negeri 4 Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 5(2), 10.
Mahrawi, M., Istikomah, U., & Ratnasari, D. (2021). Development of E-modulLearning Media Based on Problem Solving in the Material of the Human Digestive System. Science Education and Application Journal, 3(2), 75. https://doi.org/10.30736/seaj.v3i2.433
Maipita, I., Dalimunthe, M. B., & Sagala, G. H. (2021). The Development Structure of the Merdeka Belajar Curriculum in the Industrial Revolution Era. Proceedings of the International Conference on Strategic Issues of Economics, Business and, Education (ICoSIEBE 2020), 163. Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/aebmr.k.210220.026
Maribe Brach, Robert. 2009. Instructional Design: The ADDIE Approach. USA. Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia 604 Aderhold Hall Athens.
Murtadho, Muhamad Hisyam, Praherdhiono., Henry, Wedi., Agus. (2022). Pengembangan Modul Adaptif Untuk Melayanikeanekaragaman Gaya Belajar Berbasis Universal Design For Learning. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3), 245-253. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p245
Nugrahani, Ruth Heradityas, Kuswandi., D, Wedi., Agus. (2023). Pengaruh Flipped Classroom Dan Literasi Digital Terhadap Penguasaan Konsep Sosiologi Materi Integrasi Sosial. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,6 (2), 120-131. http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i22023p120
Nuraini, Binti Lutfiyah, Praherdhiono., Henry, Adi, Eka Pramono. (2022). Pengembangan Modul Digital dengan Mengaplikasikan Prinsip Redundansi Pada Mata Kuliah Pengembangan Bahan Belajar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3), 254-264. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p254
Prameswari, Jihan, Preherdhiono., Henry, Husna., Arafah. (2023). E-Bookberbasis Elaborasi Gambar Sebagai Penguatan Kognitif Siswa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5 (4), 423-434. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i42022p423
Rama, A., Putra, R. R., Huda, Y., & Lapisa, R. (2022). Pengembangan E-modul Menggunakan Aplikasi PDF Professional Pada Mata Kuliah Analisis Kurikulum Pendidikan Dasar. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(1), 42. https://doi.org/10.29210/30031473000
Riduwan, 2020. “Dasar - Dasar Statistika,” in SCOPINDO MEDIA PUSTAKA, Cetakan ke., Jl. Gegerkalong Hilir No.84 Bandung.
Sahnan, Ahmad., Wibowo, Tri. (2023). Arah Baru Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. SITTAH: Journal of Primary Education, 4 (1), 29-43.
Sarahutu, M. G. (2020). Pembelajaran Online, Minat dalam belajar, Dan Kehidupan Sehari-Hari Mahapebelajar Pendidikan Fisika Universitas Sanata Dharma Di Tengah Covid-19. Laporan Tugas Akhir Skripsi, 1 of 140. https://repository.usd.ac.id/37602/
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan PDF Professional . JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Setiawan, Antoni Bagas (2022). Tes berbasis Web Tool Quiz Pada mata pelajaran bahasa Indonesia SMA di Masa Pandemi. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3), 284-294. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p284
Sugiarni, R. (2019). Penerapan Media Ajar Digital Berbasis 4C ( Communication, Collaboration, Critical Thinking and Problem Solving, Dan Creativity and Innovation) Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 Di Kalangan Guru Yayasan Mandiri Bersemi. Qardhul Hasan: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 83. https://doi.org/10.30997/qh.v5i2.1926
Sugiyono. (2018). Metode Penelitinan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta. h. 297
Syahputra, Edy. (2020). Snowball Throwing Tingkatan Minat dan Hasil Belaja. Sukabumi: Haura Publishing.
Umroh, Novita Sholehatul., Adi, Eka Pramono, Ulfa, Saida. (2019). Multimedia Tutorial Untuk Menumbuhkan Minat Baca Anak Adhd (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,2 (1), 45-52. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p223
Yusro, Afif Rois, Ulfa., Saida, Kuswandi., Dedi. (2022). Pengembangan Immersive Learning berbasis Natural User Interface (Nui) Pada Materi Pembelajaran Tenis Meja. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,5 (3), 274-283. http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i32022p274
Zaghu, Yeni Pala., Kuswandi, Dedi., Wedi, Agus. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Concept Mapping Pada Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Analitis. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan,6 (2), 108-119. http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i22023p108
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i42023p218
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nur Fajjriah, Atiqoh Atiqoh, Hartono Hartono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).
Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id
========================================================================================================
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
|
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)