Utilizing The Tiktok Application As An Online Business Learning Media

Juwairia Juwairia, Ginagor Tumanggor, Bima Mustaqim

Abstract


TikTok, a very popular platform today, made a comeback in early 2020 and even surpassed Instagram as the most popular app in the App Store. The purpose of this research is to utilize the tiktok application as a learning medium. The research was conducted for one week during Online Business learning hours with material on designing an online business. The research consisted of two cycles, where each cycle consisted of two meetings which included planning, action, observation, and reflection. The data collection tools used included student observation sheets, teacher observation sheets, questionnaires, tests, and TikTok promotional video assignments. The subjects of this study were all students of class XI BDP at SMKN 1 Pemulutan. The results showed that students' promotion skills increased from cycle I to cycle II. Some students have mastered or are already good at promoting online business subjects. This can be seen from good test scores, increased task completion both in terms of time and quality. So that it can be said that the use or utilization of the TikTok application can improve student promotion skills.

Abstrak

TikTok, sebuah platform yang sangat terkenal saat ini, bahkan melampaui Instagram sebagai aplikasi paling populer di App Store. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memanfaatkan aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran. Penelitian dilakukan selama satu minggu pada jam pembelajaran Bisnis Online dengan materi merancang bisnis online. Penelitian terdiri dari dua siklus, dimana setiap siklus terdiri dari dua kali pertemuan yang mencakup perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Alat pengumpulan data yang digunakan meliputi lembaran observasi peserta didik, lembaran observasi guru, angket, tes, dan tugas video promosi TikTok. Subjek penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI BDP di SMKN 1  Pemulutan. Hasil penelitian menunjukkan keterampilan promosi peserta didik mengalami peningkatan dari siklus I ke siklus II. Sebagian siswa sudah dapat menguasai atau sudah baik dalam melakukan promosi dalam mata Pelajaran bisnis online. Hal ini terlihat dari nilai tes yang baik, peningkatan penyelesaian tugas yang baik dari segi waktu maupun kualitas. Sehingga dapat dikatakan penggunaan atau pemanfaatan aplikasi TikTok dapat meningkatkan keterampilan promosi siswa.


Keywords


Promotional skills, TikTok, online business, innovative learning, social media,

Full Text:

PDF

References


Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi Tik Tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 6(1), 147–157.

Amin, M., & Mustaqim, B. (2021). Vocational Teachers Readiness In Integration The Principles Of Industrial Revolution 4.0. Into The Learning Process. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 6(2), 106–119.

Amin, M., Sibuea, A. M., & Mustaqim, B. (2022). The Effectiveness of Online Learning Using E-Learning During Pandemic Covid-19. Journal of Education Technology, 6(2).

Aprianto, M. T. P., Kuswandi, D., & Soepriyanto, Y. (2023). Memperkuat Keterampilan Berpikir Kreatif Melalui Model Pembelajaran Proyek Berlandaskan Metode Design Thinking. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 6(3), 132–142. https://doi.org/10.17977/um038v6i32023p132

Badiaturrochmah, D., Praherdhiono, H., & Sulthoni, S. (2021). Hubungan Antara Self Efficacy dengan Hasil Plagiasi Karya Tulis Mahasiswa. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(1), 13–22. https://doi.org/10.17977/um038v4i12021p013

Batoebara, M. U. (2020). Aplikasi tik-tok seru-seruan atau kebodohan. Network Media, 3(2), 59–65.

Batubara, F. H. (2022). Utilization of Digital Technology in Developing Marketing Strategies for MSME Products. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 1344–1355.

Buana, T., & Maharani, D. (2020). Penggunaan Aplikasi Tik Tok (Versi Terbaru) dan Kreativitas Anak. Jurnal Inovasi, 14(1), 1–10.

Jauhari, M. T. (2020). Desain pengembangan pembelajaran pendidikan agama islam di sekolah dan madrasah. 2(1), 328–341.

Li, Y., Guan, M., Hammond, P., & Berrey, L. E. (2021). Communicating COVID-19 information on TikTok: a content analysis of TikTok videos from official accounts featured in the COVID-19 information hub. Health Education Research, 36(3), 261–271.

Martiani, M., & Banat, A. (2021). Drill and Practice Sebagai Metode Pembelajaran Alternatif Meningkatkan Keterampilan Belajar Egrang Siswa Sd. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(2), 225–232. https://doi.org/10.17977/um038v4i22021p225

Mustofa, R. H., Anindhita, H., & Gano-an, J. C. (2022). Analysis of the Utilization of Tiktok as a Financial and Educational Learning Medium. Conference Proceedings International Conference on Education Innovation and Social Science, 8–16.

Nafi’a, M. Z. I., & Degeng, I Nyoman Sudana Soepriyanto, Y. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Perkembangan Kemajuan Teknologi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Agustus, 3(3), 272–281. https://doi.org/10.17977/um038v3i32020p272

Permana, S. D. H., & Cendana, M. (2019). Pemanfaatan Sosial Media sebagai Strategi Promosi bagi Sustainability Bisnis UMKM. ETHOS: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(2), 163–169.

Praditya, A. (2019). Pengaruh media sosial dan komunikasi bisnis terhadap perkembangan bisnis online shop. Jurnal Semarak, 2(1), 31–43.

Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran media pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 3(2), 173–181.

Puspitarini, Y. D., & Hanif, M. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60.

Putra, B. S., Soepriyanto, Y., & Susilaningsih. (2022). Novel Chat Sebagai Inovasi Media Pembelajaran Sosiologi Materi Bentuk Interaksi Sosial. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 42–51. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p042

Sarmi, S. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas dan Pengguasaan Materi Pelajaran Ekonomi. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 78–87. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p078

Septiani, J., Widaaattullah, H., Akbar, R., & Sudiarto, B. (2021). Pemanfaatan Media Sosial untuk Bisnis Online di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ, 1(1).

Sibuea, A. M., Amin, M., & Mustaqim, B. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Pendidikan Teknik Elektro. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM) UNIMED.

Simanjorang, F. (2023). Untilization Of Tiktok Digital Content As A Promotional Media Of Ms. Glow In Increasing Buying Interest In Medan City. Simangunsong: Journal of Business Administration, Management, Economic And Accounting, 1(01), 17–29.

Supriyono, S. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48.

Verawati, A., Agustito, D., Pusporini, W., Utami, W. B., & Widodo, S. A. (2022). Designing Android learning media to improve problem-solving skills of ratio. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(1), 216–224.

Wibowo, H. (2020). Pengantar Teori-Teori Belajar dan Model-Model Pembelajaran. Puri Cipta Media.

Wulandari, B., & Surjono, H. D. (2013). Pengaruh problem-based learning terhadap hasil belajar ditinjau dari motivasi belajar PLC di SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(2), 178–191. https://doi.org/10.21831/jpv.v3i2.1600

Z.R, H. N., & Saugi, W. (2020). Pengaruh Kuliah Online Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pendidikan Agama Islam (PAI) di IAIN Samarinda. El-Buhuth: Borneo Journal of Islamic Studies, 2(2), 121–131. https://doi.org/10.21093/el-buhuth.v2i2.2330




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i42023p210

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Juwairia, Ginagor Tumanggor, Bima Mustaqim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats