Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Mata Pelajaran IPA Sistem Tata Surya

Susilaningsih Susilaningsih, Achmad Maulana Iqbal Fichan, Henry Praherdhiono, Yulias Prihatmoko

Abstract


The learning process requires media to help teachers explain the material. The role of media in learning, especially in science subjects, is needed. However, at Mi Ar Raudah Lawang there is no learning media other than textbooks that can facilitate science learning, especially in the subject of the Solar system. In illustrated textbooks, students can less visualize real objects that cannot be seen directly. The purpose of developing the solar system is Augmented Reality media to be an alternative media in the process of learning science at Mi Ar Raudhah Lawang. Augmented Reality was developed to facilitate science subject matter, especially helping students with visual learning styles in learning. This development model uses the Lee & Owens model. This study received positive responses from media experts and material experts. The results of trials to students also get a positive score. Based on the results of the study showed that Augmented Reality developed can help teachers in teaching the solar system to students. And students can understand the solar system material well.

Abstrak

Proses pembelajaran membutuhkan media untuk membantu guru menjelaskan materi. Peran media dalam pembelajaran terutama dalam mata pelajaran IPA sangat dibutuhkan. Akan tetapi di MI Ar Raudah Lawang belum tersedia media pembelajaran selain buku teks yang dapat memfasilitasi pembelajaran IPA khususnya pada mata pelajaran Sistem Tata Surya. Pada buku teks bergambar, siswa kurang dapat memvisualisasikan objek nyata yang tidak dapat dilihat secara langsung. Tujuan pengembangan media Augmented Reality sistem tata surya menjadi alternatif media dalam proses pembelajaran IPA di MI Ar Raudhah Lawang. Augmented Reality dikembangkan untuk memfasilitasi materi pelajaran IPA khususnya membantu siswa dengan gaya belajar visual dalam pembelajaran. Model pengembangan ini menggunakan model Lee & Owens. Penelitian ini mendapatkan tanggapan  yang positif dari ahli media dan ahli materi. Hasil uji coba kepada siswa juga mendapatkan skor yang positif. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa Augmented Reality yang dikembangkan dapat membantu guru dalam mengajarkan sistem tata surya kepada siswa. Serta siswa dapat memahami materi sistem tata surya dengan baik.


Keywords


Pengembangan; Augmented Reality; Sistem Tata Surya

Full Text:

PDF

References


Adami, F. Z., & Budihartanti, C. (2016). Penerapan Teknologi Augmented Reality pada Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Berbasis Android. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 2(1), 122–131. https://doi.org/10.31294/jtk.v2i1.370

Aditama, P. W., Adnyana, I. N. W., & Ariningsih, K. A. (2019). Augmented reality dalam multimedia pembelajaran. SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain Dan Aplikasi Bisnis Teknologi), 2, 176–182.

Arifin, A. M., Pujiastuti, H., & Sudiana, R. (2020). Pengembangan media pembelajaran STEM dengan augmented reality untuk meningkatkan kemampuan spasial matematis siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 7(1), 59–73. https://doi.org/10.21831/jrpm.v7i1.32135

Asst. Prof., Eskisehir Osmangazi University, Faculty of Education, Department of Computer Education and Instructional Technology, isural@ogu.edu.tr, & Sural, I. (2018). Augmented Reality Experience: Initial Perceptions of Higher Education Students. International Journal of Instruction, 11(4), 565–576. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11435a

Azis, F. R. N., & Yuwono, P. H. (2020). Analisis gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik siswa berprestasi di sd negeri ajibarang wetan. 6.

Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355

Boletsis, C., & McCallum, S. (2013). The Table Mystery: An Augmented Reality Collaborative Game for Chemistry Education. In M. Ma, M. F. Oliveira, S. Petersen, & J. B. Hauge (Eds.), Serious Games Development and Applications (Vol. 8101, pp. 86–95). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40790-1_9

Dutta, K. (2015). Augmented reality for e-learning. In Seminar Augmented Reality, Mobile & Wearable. Aachen: Augmented Reality, Mobile & Wearable.

Hapsari, N. D., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan augmented reality video sebagai suplemen pada modul bahasa isyarat. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 185–194.

Ibad, A. Z., Soepriyanto, Y., & Husna, A. (2018). Thesaurus termediasikan augmented reality text untuk peningkatan pemahaman baca. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/2765

Ibda, F. (2015). perkembangan kognitif: teori jean piaget. 3.

Irawati, I., Ilhamdi, M. L., & Nasruddin, N. (2021). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2202

Larasati, N. I., & Widyasari, N. (2021). Penerapan media pembelajaran berbasis augmented reality terhadap peningkatan pemahaman matematis siswa ditinjau dari gaya belajar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.45-50

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: Computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons.

Maulana, I., Suryani, N., & Asrowi, A. (2019). Augmented Reality: Solusi Pembelajaran IPA di Era Revolusi Industri 4.0: Proceedings of The ICECRS, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2399

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2), 174-183.

Prasetiyo, T. K., & Soepriyanto, Y. (2017). Rancang bangun augmented reality untuk desain interior bangunan. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Teknologi 2017, 5.

Puspitasari, D., Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Suplemen Augmented Reality Animation Pada Buku Mata Pelajaran Biologi Untuk Penguatan Kognitif Siswa SMA. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/10930

Rahman, A. Z., Hidayat, T. N., & Yanuttama, I. (2017). Media pembelajaran ipa kelas 3 sekolah dasar menggunakan teknologi augmented reality berbasis android. SEMNASTEKNOMEDIA ONLINE, 5(1), Article 1.

Rusmiyati, I., Nurkamto, J., & Haryanto, S. (2014). Penggunaan multimedia dalam pembelajaran bahasa sastra indonesia di smp negeri 2 bawen kabupaten semarang.

Saputri, F. E., Annisa, M., & Kusnandi, D. (2018). Pengembangan media pembelajaran ipa menggunakan augmented reality (ar) berbasis android pada siswa kelas iii sdn 015 tarakan. Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v6i1.4562

Siswarana, S. A., & Djuniadi, D. (2017). Media pembelajaran tata surya berbasis augmented reality bagi siswa smk kelas x. Jurnal Digit : Digital of Information Technology, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.51920/jd.v5i2.47

Universitat Politècnica De València, E. (2014). Universitat Politècnica de València. Ingeniería del agua, 18(1), ix. https://doi.org/10.4995/ia.2014.3293

Utomo, M. G. N., Degeng, I. N. S., & Praherdhiono, H. (2022). Pengembangan Kartu Dengan Teknologi 3D Augmented Reality Sebagai Media Visual Tematik Untuk Siswa Kelas VI SD. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/19428

Vallino, J. R. (1998). Interactive Augmented Reality. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55.))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1640625

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya mengetahui gaya belajar siswa dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1).

Yulianti, S., Premana, A., & Bachri, O. S. (2022). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Materi Rumah Adat Indonesia Di Sekolah Dasar Kabupaten Brebes. Jurnal Ilmiah Infokam, 18(2), 79–86. https://doi.org/10.53845/infokam.v18i2.323




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v6i42023p252

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Susilaningsih Susilaningsih, Achmad Maulana Iqbal Fichan, Henry Praherdhiono, Yulias Prihatmoko

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats