Principal Policy on Students' Use of Social Media in an Effort to Improve Learning Interest (Case Study of MAS Al-Washliyah Johor)

Tiwi Wulandari, Inom Nasution

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to see how the principal of MAS Alwasriya Johor manages the use of social media to increase students' learning interest. Social media is an online platform that allows people to communicate, collaborate, share, communicate, and build real social relationships. This descriptive field study used a qualitative methodology. Based on the survey results, in the 2022/2023 academic year, all MAS Al Wasriya Johor students were more active on social media, especially to upload daily activities and as a learning tool, although they often used cellphones during learning. I feel it is being used. The Principal took action, including prohibiting the use of cellphones during learning and ordering teachers to confiscate cellphones used during learning. This strategy was very effective, as evidenced by the reaction of students who left their cellphones in the classroom and secretly used social media during recess.

Keywords: Head of Madrasah, Social Media, Learning Interest

Full Text:

PDF

References


Adiyono, A., Rusdi, M., & Sara, Y. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Islam: Peningkatan Hermeneutika Materi Pembelajaran Pada Siswa Sekolah Dasar. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 458-464.

Al Fiyah, L. (2024). Manajemen Program Gerakan Literasi Digital Dalam Upaya Peningkatan Mutu Madrasah (Studi Kasus Di MTsN Kota Madiun) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Alauddin, F., Wasehudin, W., & Haetami, Z. A. (2023). Pengaruh Media Sosial Dan Game Online Terhadap Akhlak Siswa Di Madrasah Aliyah Masyariqul Anwar Caringin. Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 65-84.

Ameliola, S., & Nugraha, H. D. (2013, June). Perkembangan media informasi dan teknologi terhadap anak dalam era globalisasi. In Prosiding In International Conference On Indonesian Studies" Ethnicity And Globalization (pp. 362-371).

Anggraini, R. A., & Djatmiko, A. A. (2019). Pemanfaatan media sosial (Group Whatsapp) dalam menunjang aktifitas belajar siswa di luar jam sekolah di SMK Negeri 2 Tulungagung. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1), 1-7.

Asrang, A. (2021). Efektivitas Pelaksanaan Program Pembelajaran Lintas Minat Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Masa Covid-19 Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Negeri 1 Poso (Doctoral dissertation, IAIN Palu).

Azzahra, R. H. (2020). Analisis Hukum Islam terhadap system Pay Per Click (PPC) pada kerjasama Google Adsense dan Facebook. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel.

Daga, A. T. (2022). Penguatan peran guru dalam implementasi kebijakan Merdeka Belajar di sekolah dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 1-24.

Dewayani, S. (2017). Menghidupkan literasi di ruang kelas. PT Kanisius.

Fernadi, M. F., Murtafiah, N. H., & Aslamiyah, N. (2023). Revitalisasi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(1), 123-136.

Fudzni, E. H., & Aulia, S. S. (2021). Penguatan Literasi Digital Untuk Mendukung Hak Warga Negara di Media Sosial Melalui Pembelajaran PPKn. Didactica: Jurnal Kajian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 1-10.

Handika, H. (2024). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Mitq Al Manar Klaten (Doctoral dissertation, UIN Raden Mas Said).

Haqiqi, M. Z., Hilalludin, H., Limnata, R. B., & Nicklany, D. (2024). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Sikap Simpati Dan Empati Antar Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta (STITMA). Student Research Journal, 2(4), 172-181.

Hasan, I., Fil Ardhi, K., & Inayati, F. (2021). Efek Psikologis Pembelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Covid 19 Pada Mata Pelajaran Praktikum Akuntansi (Studi Kasus Di Smk Negeri 1 Purbalingga) (Doctoral dissertation, Politeknik Harapan Bersama).

Indriyati, N. (2023). Peran Media Sosial dalam Pembelajaran IPS Era Society 5.0 di MI Darwata Karangasem Kecamatan Sampang Kabupaten Cilacap. Jurnal Kependidikan, 11(2), 240-253.

Kholil, A. (2021). Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).

Khuliyati, K. (2022). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Ecobuss, 10(2), 81-91.

Lailatul'Izza, N. (2023). Upaya Penanaman Penggunaan Media Sosial dalam Melindungi Anak-Anak dari Efek Negatif Media Sosial. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 8(2), 232-254.

Meiana, P. U. (2023). Manajemen Kurikulum Pendidikan Montessori Dalam Perspektif Merdeka Belajar (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH Saifudidin Zuhri).

Moh. Surya. (1981) Psikologi Pembelajaran Dan Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Mukhid, M. P. (2023). Disain Teknologi Dan Inovasi Pembelajaran Dalam Budaya Organisasi Di Lembaga Pendidikan.

Muzayanati, A. (2020). Program Manajemen Kelas Impian Dalam Pembelajaran Di MI Kresna Mlilir Dolopo Madiun (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Nafi’ah, A. K. (2014). Pengaruh Penggunaan Jejaring Sosial Facebook Terhadap Perilaku Siswa Kelas VIII Kepada Guru Di SMP Negeri 1 Kalasan Sleman Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga).

Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media, 2016, 2017.

Nurjanna, N. (2023). Peran Orang Tua Dalam Pembinaan Akhlak Peserta Didik Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Palopo (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo).

Nurul, Z. (2006). Metodologi penelitian sosial dan pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Pratama, S. A. (2024). Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital Siswa di MTsN 8 Magetan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola interaksi anak dan orangtua selama kebijakan pembelajaran di rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124-140.

Ramly, R. (2023). Manajemen Supervisi dan Evaluasi Pengawas Madrasah di Kementerian Agama Kabupaten Buol (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Datokarama Palu).

Riski, M. J. (2023). Kedudukan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Pada Madrasah Ibtidaiyah. Journal Development and Research in Education, 3(2), 41-50.

Satori, D., & Komariah, A. (2009). Metodologi penelitian kualitatif.

Sayuti, A. (2002). Metodologi Penelitian Agama: Pendekatan Teori dan Praktek. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Setiawan, R., Kartono, D. T., & Sakuntalawati, L. R. D. (2024). Perilaku Phubbing Siswa dalam Kehidupan Sosial di Lingkungan Sekolah. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora, 7(1), 530-541.

SH, M. (2023). Standar Pemilihan Umum Demokratis. Penegakan Hukum Pemilu, 12.

Sholeh, M. I., & Efendi, N. (2023). Integrasi teknologi dalam manajemen pendidikan islam: meningkatkan kinerja guru di era digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 104-126.

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suhendar, A. (2021). Guru Pendidik 4.0: Menjadi Guru Kreatif, Inovatif, dan Adaptif di Era Disruptif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Sumarni, s. (2023). Peran Bimbingan Konseling Dalam Mengembangkan Self Control Siswa Pengguna Teknologi Komunikasi Handphone Saat Kegiatan Belajar Mengajar Berlangsung Di Sman 2 Sinjai (Doctoral dissertation, Universitas Islam Ahmad Dahlan).

Sutiawan, I. (2023). Madrasah Menghadapi Era Society 5.0. GUEPEDIA.

Syihabuddin, r. (2024). Manajemen Humas Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Wibowo, T. G. (2016). Menjadi guru kreatif. Media Maxima.

Wicaksono, A. (2024). Manajemen Kurikulum Merdeka Belajar dalam Peningkatan Mutu Pembelajaran di SMP Negeri 1 Mlarak (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo)

Yuniarto, B., & Yudha, R. P. (2021). Literasi digital sebagai penguatan pendidikan karakter menuju era society 5.0. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 10(2)




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um025v8i22024p161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)

Hasil gambar untuk logo zotero ukuran kecil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats