IDENTIFIKASI STRATEGI MAHASISWA CALON GURU BIOLOGI DALAM MELAKSANAKAN PTK
Abstract
Abstract. Strategies for conducting Classroom Action Research (CAR) are important for teachers and teacher candidates to consider. Designing the right strategy can help achieve the objectives of CAR effectively and efficiently. The purpose of this study was to determine the strategy of prospective biology teachers in implementing PTK. The sample of this research was 26 biology teacher candidates who participated in the second wave of Pre-Service PPG at Sriwijaya University. The research used a qualitative descriptive method, while the data collection method used a questionnaire distributed through LMS and Google Form. Based on data analysis using Nvivo14 software, it can be seen that the strategies of prospective biology teachers in implementing CAR are as follows (1) Finding a topic, the most widely used technique is observation, 2) The background raised, low learning outcomes are the most popular background, (3) The most desired result is an increase in learning outcomes, (4) The teaching method or strategy most often used during CAR is the Problem Based Learning (PBL) learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar (JAA), 2(1), 1–9.
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmuah Islam Futura, 11(1), 16–34.
Dwi Asmoro, C., Irfan, M., & Kasau. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V SD Negeri Supiturang. Pinisi Journal PGSD, 2(1), 55–60.
Endaningsih, N., Maryani, S. E., & Sukawismani, S. S. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Biologi dengan Pendekatan Kooperatif Tipe Jigsaw (PTK pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA 97 Jakarta). Jurnal Formatif, 2(1), 10–22.
Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Abdimas Unwahas, 4(1), 14–25.
Goba, H. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa dengan Model STAD di SMK Negeri 2 Maumere Tahun Ajaran 2019/2020. Journal On Teacher Education, 2(1), 94–100.
Halim, I. (2023). Meningkatkan Karakter dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal SIPATOKKONG BPSDM SULSEL, 4(1), 39–40.
Hamiati, Jumadi, O., & Rachmawaty. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Biologi Dan Pembelajarannya, 257–262.
Hikmah, N. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Prestasi Belajar Al-Qur’an Hadis Siswa di Madrasah Tsanawiyah Madani Alauddin. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 4(2).
Ismail, ilyas M. (2015). Pengaruh Bentuk Penilaian Formatif Terhadap Hasil Belajar IPA setelah Mengontrol Pengetahuan Awal Siswa. Jurnal Biotek, 3(2).
Ismayani, A. (2019). Metodologi penelitian. Syiah Kuala University Press.
Maidah, T. (2017). Hubungan kompetensi profesional guru Qur’an hadist dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa di Ma Nurul Ulum Tulungagung Kec Gading Rejo Kab Pringsewu [Tesis]. UIN Raden Intan Lampung.
Marti’in, Wicaksono, L., & Purwanti. (2019). Analisis Tentang Rendahnya Minat Belajar Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Pontianak. JPPK, 8(7).
Mukhyar. (2023). Pendidikan Berbudaya Prespektif Pemikiran Max Weber. Edusiana : Jurnal Ilmu Pendidikan.
Ramadhaningsih, D., Ismail, & Hasnaeni. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Biologi Siswa melalui Aplikasi Quizizz di Kelas XI SMA Negeri 10 Pinrang. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2).
Rosalia, D., Juniandra, R., Hasanah, Z., & Risnita. (2023). Studi Literatur Model Evaluasi Formatif-Sumatif Terhadap Pembelajaran Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di SMP Negeri 7 Muaro Jambi. EDU-BIO Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 14–26. https://edubio.ftk.uinjambi.ac.id
Salfina, S., Nurmaliah, C., Pada, A. U. T., Hasanuddin, H., & Abdullah, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dipadu Media Animasi untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains, Motivasi dan Hasil Belajar Biologi di SMAN Aceh Utara. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7, 266–271. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7ispecialissue.1072
Setiawan, A. (2021). Problem Based Learning (PBL) Model For The 21st Century Generation. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 4(6), 290–296. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Sudaryono, M. A., Rustiyarso, & Salim, I. (2018). Analisis Faktor Penyebab Ketidaktercapaian Kriteria Ketuntasan Minimal dalam Pembelajaran Sosiologi Siswa Kelas XII IIS. JPPK, 7(3).
Sulastri, Imran, & Firmansyah, A. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 90–103.
Sumbagja. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Penerapan Metode Obyek Langsung dalam Pembelajaran Melukis di Kelas IX SMP Negeri 4 Kuningan. Syntax Literate : Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(3), 134–143.
Wakano, H., Tamaela, K., Namakule, U., Selehulano, K., Sopratu, P., Studi, P., Biologi, P., Gotong, S., Masohi, R., Seram, J. T., Kabupaten, K. M., Tengah-Indonesia, M., & Keguruan, F. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Materi Ruang Lingkup Biologi Di SMA Negeri 51 Maluku Tengah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi , 6(4), 468–475. https://online-journal.unja.ac.id/biodik
Widayati, A. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 87–93.
Wijayanti, E., Susilo, H., & Suwono, H. (2013). Meta-analisis Skripsi Peneleitian Tindakan Kelas (PTK) Mahasiswa S1 Pendidikan Biologi, FMIP UM Tahun 2010. Seminar Nasional X Pendidikan Biologi FKIP UNS.
Yurni Ulfa, A., Khaerah, A., & Ardianto. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Biologi melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah di SMA Negeri 5 Bulukumba. PeTeKa : Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(3), 486–493. https://doi.org/10.31604/ptk.v4i3.486-493
Zulfitri, H., Putri Setiawati, N., & Ismaini. (2019). Pendidikan Profesi Guru (PPG) sebagai Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru. Lingua Jurnal Bahasa & Sastra, 19(2), 130–136.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um052v15i2p117-124
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Biology Department, Faculty of Mathematics and Natural Sciences, Universitas Negeri Malang,Building O-5 Jl. Cakrawala No.2 Malang 65145 Tel / Fax. (0341) 588077 (direct), (0341) 551312 line 262
E-mail: jpb.journal@um.ac.id
Web: s.id/JPB