Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep dan Keterampilan Manajemen Perkantoran Mahasiswa

Madziatul Churiyah

Abstract


The purpose of research are analyze differences in the ability of understanding the concept and office management skills among students who learn by inquiry learning model with the students following the model of teaching direct (Direct Instruction). This study was an experimental study, the design of post-test only control group design. The population in this study were all students of Education Studies Program Office Administration FE UM 3rd semester who take courses Office Management numbering 164 people consisting of four classes. Sample selection is done randomly to four existing classes (cluster random sampling), was elected class ADP 1 and ADP as an experimental class using enquiry learning model and class ADP 2 and ADP 4 using the model of teaching direct (Direct Instruction). Based on the results of testing the hypothesis by using MANOVA, it can be concluded that there are differences in the ability of understanding the concept and office management skills among the group of students who follow the teaching learning model Enquiry Guided compared with a group of students studying the teaching model directly (Direct Instruction).


 


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis perbedaan kemampuan pemahaman konsep dan ketrampilan manajemen perkantoran antara mahasiswa yang belajar dengan model pembelajaran Inquiri dengan mahasiswa yang mengikuti model Pengajaran Langsung (Direct Instruction). Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen, dengan rancangan post-test only control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah semua mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran FE UM semester 3 yang menempuh mata kuliah Manajemen Perkantoran yang jumlahnya 164 orang yang terdiri dari empat kelas . Pemilihan sampel dilakukan secara acak terhadap 4 kelas yang ada (cluster random sampling), terpilih kelas ADP 1dan ADP 3sebagai kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran Inquiri dan kelas ADP 2 dan ADP 4 menggunakan model Pengajaran Langsung (Direct Instruction). Berdasarkan hasil pengujian hipotesis dengan menggunakan MANOVA, dapat diambil simpulan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep dan ketrampilan manajemen perkantoran antara kelompok mahasiswa yang mengikuti pembelajaran dengan model pembelajaran Inquiri Terbimbing dibandingkan dengan kelompok mahasiswa yang belajar dengan model pengajaran langsung (Direct Instruction).


 


Keywords


the inquiry; understanding of concepts; skills; office management; inquiri; pemahaman konsep; ketrampilan; manajemen perkantoran

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is abstracted and indexed in :