Kewirausahaan Pancasila: Suatu Tinjauan Kebijakan Ekonomi Pemerintah, Ekonomi Kerakyatan Yang Mandiri, dan Orientasi Pendidikan Kewirausahaan Pancasila

Wahju Wibowo

Abstract


The low rate of economic growth have an impact on rising unemployment. One alternative solution to cultivate people's economy has proved resilient to the economic crisis through economic Pancasila. Economy can be developed through entrepreneurship Pancasila Pancasila as diapandang more in keeping with the character and socio-cultural values of the community that developed in Indonesia, because the current value of these values already exist in the community and contained in the values of Pancasila. Pancasila so Entrepreneurship is seen as more relevant and closer to the people. Pancasila entrepreneurship can be developed through entrepreneurial economy Pancasila education at all levels of education, both formal and non formal education through community empowerment. Pancasila is expected entrepreneurship and government policies in the field of integrated economy will be able to encourage people to want and more intensive economic activities that can foster independent democratic economy. Entrepreneurship development Pancasila in the form of an independent economic populist, in accordance with the character of the society to encourage the opening of new jobs and could create employment and reduce unemployment. In turn, will be able to move the economy and increasing the per capita income of the people.

Abstrak:Rendahnya tingkat pertumbuhan ekonomi berdampak pada naiknya pengangguran. Salah satu solusi alternatifnya dengan menumbuh kembangkan ekonomi kerakyatan yang sudah terbukti tangguh dalam menghadapi krisis ekonomi melalui ekonomi Pncasila. Ekonomi Pancasila dapat dikembangkan melalui kewirausahaan pancasila karena diapandang lebih sesuai dengan karakter dan nilai-nilai sosial budaya yang berkembang di masyarakat Indonesia, karena saat ini nilai nilai tersebut sudah ada dalam masyarakat dan tertuang dalam nilai-nilai butir Pancasila. Sehingga Kewirausahaan Pancasila dipandang lebih relevan dan lebih dekat dengan masyarakat. Kewirausahaan Pancasila bisa dikembangkan melalui pendidikan ekonomi kewirausahaan Pancasila pada semua tingkatan pendidikan baik formal maupun non formal melalui pemberdayaan masyarakat. Di harapkan kewirausahaan Pancasila dan kebijakan pemerintah dalam bidang ekonomi secara terintegrasi akan bisa mendorong masyarakat untuk mau dan lebih intensif melakukan kegiatan ekonomi yang bisa menumbuhkan ekonomi kerakyatan yang mandiri. Berkembangnya Kewirausahaan Pancasila dalam bentuk ekonomi kerakyatan yang mandiri, sesuai dengan karakter lingkungan masyarakat mendorong terbukanya lapangan kerja baru dan bisa menyerap tenaga kerja dan bisa mengurangi pengangguran. Pada gilirannya akan mampu menggerakkan perekonomian dan meningkatkan pendapatan perkapita masyarakat.


Keywords


Entrepreneurship Pancasila; Government Economic Policies; Economic and Entrepreneurship Education Pancasila Democracy; Kewirausahaan Pancasila; Kebijakan Ekonomi Pemerintah; Ekonomi Kerakyatan dan Pendidikan Kewirausahaan Pancasila

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is abstracted and indexed in :