Improving Vocational School Student’s Autonomous by Using E-Module Based on Predict Observe Explain (POE)

Agung Winarno, Sofia Hinggit

Abstract


The development of science and technology encourages the education sector in Indonesia to continue to innovate in learning activities. Teachers are required to be innovative and creative in creating an attractive learning environment. This study aims to produce an e-module product based on Predict Observe Explain (POE), determine the feasibility level of an e-module based on Predict Observe Explain (POE), and determine the level of student learning independence. This study adapted the Borg and Gall research steps by simplifying it into seven research steps. The e-module feasibility test was carried out by module experts and content experts. Product trials were carried out on students of vocational high school taking Office Automation Major in Archives Management subjects. The results showed that the e-module product developed was declared valid or feasible to be used as a student learning resource, and the results of the student product trial provided interesting criteria and made it easier to understand the material, the learning outcome test resulted in very high learning autonomy criteria.

 

Keywords: E-module, learning autonomy, predict observe explain, vocational school


Keywords


kinerja UMKM, modal sosial, knowledge sharing, kompetensi kewirausahaan

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. (2013). Instrumen perangkat pembelajaran. Bandung : PT Remaja Rosadakarya.

Anggaraeni, D., & Winarno, A. (2021). Efektivitas penggunaan e modul berbantuan flip PDF Professional dalam menciptakan kemandirian belajar pesera didik pada SMK di Malang. Universitas Negeri Malang, 89–94.

Aqib, Z. (2009). Penelitian tindakan kelas. Bandung : CV Yrama Widya.

Budiarni, N. (2018). Pengembangan modul Matematika berbasis POE pada materi pokok persamaan garis lurus. Repository.Radenintan.Ac.Id, 2, 6.

Bungsu, T. kurniawan, Vilardi, M., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar matematika di SMKN 1 Cihampelas. Journal on Education, 1(2), 382–389.

Depdiknas. (2010). Panduan pengembangan modul elektronik. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Dimyati & Moedjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta PT. Rineka Cipta.

Fahradina, N., Ansari, I. B., & Saiman. (2014). Peningkatan kemampuan komunikasi dan kemandirian belajar siswa dengan menggunakan model investigasi kelompok. Jurnal Diktatik Matematika, 26(4), 303–323.

Karimah, S. A. K. (2021). Pengembangan e-modul berbasis android menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker pada mata pelajaran humas untuk meningkatkan kemandirian dan hasil belajar peserta didik kelas XI. Universitas Negeri Malang.

Kismiati, D. A. (2020). Implementasi e-modul pengayaan isolasi dan karakterisasi bakteri dalam meningkatkan kemandirian belajar siswa. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 1–10.

Kumalasari, N., Churiyah, M., & Sukmawati, E. (2017). Meningkatkan keterampilan siswa dalam menulis surat niaga dengan mengembangkan modul korespondensi berbasis POE. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 12–23.

Malik, A. S., Indrawan, R., & Yaniawati, R. P. (2020). Pengembangan e-modul berbantuan Sigil Software pada materi kaidah pencacahan dan analisis kemampuan berpikir kritis serta kemandirian belajar siswa SMK. Jurnal PJME, 10(1), 1–4.

Matsani, N., & Rafsanjani, M. A. (2021). Peran kemandirian belajar dalam memediasi pengaruh motivasi berprestasi terhadap prestasi belajar mahasiswa selama pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 9-18.

Mulyasari, P. J., & Sholikhah, N. (2021). Pengembangan e-modul berbasis STEM untuk meningkatan kemandirian belajar dalam pembelajaran jarak jauh pada mata pelajaran ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2220–2236.

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung : Penerbit Alfabeta.

Oktaviara, R. A., & Pahlevi, T. (2019). Pengembangan e-modul berbantuan kvisoft flipbook maker berbasis pendekatan saintifik pada materi menerapkan pengoperasian aplikasi pengolah kata kelas X OTKP 3 SMKN 2 Blitar. Jurnal Pendidikan Perkantoran, 07(03), 60–65.

Safitri, N. T. E., & Suputra, I. N. (2015). Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui kolaborasi model pembelajaran predict , observe and explain (poe) dan mind mapping. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 2(1), 1–11.

Santosa, A. S. E., Santyadiputra, G. S., & Divayana, D. G. H. (2017). Pengembangan e-modul berbasis model pembelajaran problem based learning pada mata pelajaran administrasi jaringan. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI), 6(1), 62–72.

Suyoso, & Nurohman, S. (2014). Developing web-based electronics modules as physics learning media. Jurnal Kependidikan, 44(1), 73–82.

Widiana, F. H., & Rosy, B. (2021). Pengembangan e-modul berbasis flipbook maker pada mata pelajaran teknologi perkantoran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3728–3739.

Widyowati, N. D. (2018). Pengembangan e-modul berbasis group investigation pada materi contoh bukti transaksi di SMK PGRI 2 Sidoarjo. Jurnal Administrasi Perkantoran, 6(2), 58–64.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

JPBM (Jurnal Pendidikan dan Bisnis Manajemen) is abstracted and indexed in :