MODEL HABITUASI SIKAP ANTI BULLYING BAGI SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PERMAINAN MENYENANGKAN

Sudirman Sudirman, Rusdianto Umar, M. Mujtaba Habibi

Abstract


This article discusses the habituation model of anti-bullying attitudes for elementary school students. Habituation of anti-bullying attitudes must be carried out because the practice of bullying still occurs in schools so there must be a model that can be used to prevent bullying in schools. The purpose of applying this habituation model is to reduce bullying behavior in students, through instilling anti-bullying values in each student, it is hoped that bullying cases at the education level will not appear again. The method used in the application of the habituation model of anti-bullying attitudes is the preparation of a game/game model and the application/habituation of learning methods and anti-bullying games/games in schools. The results of the preparation and application of the habituation model resulted in an anti-bullying game with the instilled values of cooperation/collaboration, respect for differences, empathy, and sharing. The stages of implementing anti-bullying games are opening, welcoming, motivational, games (explanation, practice, distribution of prizes), reflection, and closing.

Artikel ini membahas tentang model habituasi sikap anti bullying bagi siswa sekolah dasar. Habituasi sikap anti bullying harus dilakukan karena praktek bullying masih terjadi di sekolah sehingga harus ada model yang dapat digunakan untuk mencegah terjadinya bullying disekolah. Tujuan penerapan model habituasi ini adalah menurunkan perilaku perundungan (bullying) pada siswa, melalui penanaman nilai anti bullying dalam setiap diri masing-masing siswa, diharapkan kasus bullying di jenjang pendidikan tidak akan muncul lagi. Metode yang digunakan dalam penerapan model habituasi sikap anti bullying adalah penyusunan model permainan/game dan penerapan/habituasi metode pembelajaran dan permainan/game anti bullying di sekolah. Hasil penyusunan dan penerapan model habituasi dihasilkan sebuah permainan anti bullying dengan nilai yang ditanamkan adalah kerjasama/kolaborasi, menghargai perbedaan, empati, berbagi. Tahapan pelaksanaan penerapan game anti bullying adalah pembukaan, sambutan, motivasi, permainan (penjelasan, praktik, pembagian hadiah), refleksi, dan penutup.


Keywords


model; habituasi; anti bullying; permainan; sekolah; dasar

Full Text:

PDF

References


Adilla, N. (2009). Pengaruh kontrol sosial terhadap perilaku bullying pelajar di sekolah menengah pertama. Jurnal Kriminologi Indonesia, 5(1), 56–66.

Alawiyah, M. A. (2018). Peran guru dan lingkungan sosial terhadap tindakan bullying siswa sekolah dasar. Joyful Learning Journal, 7(2), 78–86.

Amnda, V., Wulandari, S., Wulandari, S., Syah, S. N., Restari, Y. A., Atikah, S., … Arifin, Z. (2020). Bentuk dan dampak perilaku bullying terhadap peserta didik. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 5(1), 19–32.

Budiarti, S., & Muhibbin, A. (2013). Peran guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam mencegah terjadinya bullying pada siswa (studi kasus di SMK Muhammadiyah 1 Surakarta Tahun 2013). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Darmawan, D. (2017). Bullying phenomena in school setting. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 1(2), 253–262.

Darmayanti, K. K. H., Kurniawati, F., & Situmorang, D. D. B. (2019). Bullying di sekolah: Pengertian, dampak, pembagian dan cara menanggulanginya. PEDAGOGIA, 17(1), 55–66.

Databoks. (2018). PISA: Murid korban ‘bully’ di Indonesia tertinggi kelima di dunia. Retrieved from Databoks.katadata.co.id website: https://databoks.katadata.co.id/datapublishembed/¬113940/¬pisa-murid-korban-bully-di-indonesia-tertinggi-kelima-di-dunia

Dewi, P. Y. A. (2020). Perilaku school bullying pada siswa sekolah dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 39–48.

Hertinjung, W. S. (2013). Bentuk-bentuk perilaku bullying di sekolah dasar. Prosiding Seminar Nasional Parenting 2013, 450–458. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hidayati, N. (2012). Bullying pada anak: Analisis dan alternatif solusi. Jurnal Insan, 14(1), 41–48.

Kemendikbud. (2021). Bersama kita hentikan perundungan. Retrieved from Pusat Penguatan Karakter website: https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/merdekadariperundungan/

Kompas. (2021). 41 Persen murid Indonesia alami ‘bully’, siswa SMA buat aplikasi atasi trauma. Retrieved from kompas.com website: https://www.kompas.com/edu/read/2021/03/20/¬084259871/¬41-persen-murid-indonesia-alami-bully-siswa-sma-buat-aplikasi-atasi-trauma

Liputan6. (2015). Survei ICRW: 84% anak Indonesia alami kekerasan di sekolah. Retrieved from Liputan6.com website: https://www.liputan6.com/news/read/2191106/survei-icrw-84-anak-indonesia-alami-kekerasan-di-sekolah

Magfirah, U., & Rachmawati, M. A. (2010). Hubungan antara iklim sekolah dengan kecenderungan perilaku bullying. Jurnal Universitas Islam Indonesia, 1–10.

Prasetyo, A. B. E. (2011). Bullying di sekolah dan dampaknya bagi masa depan anak. El-Tarbawi, 4(1), 19–26.

Rachmah, D. N. (2014). Empati pada pelaku bullying. Jurnal Ecopsy, 1(2), 51–58.

Sari, P. (2010). Coping stress pada remaja korban bullying di Sekolah “X”. Jurnal Psikologi, 8(2), 75–81.

Simbolon, M. (2012). Perilaku bullying pada mahasiswa berasrama. Jurnal Psikologi, 39(2), 233–243.

Trisnani, R. P., & Wardani, S. Y. (2016). Perilaku bullying di sekolah. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(1), 1–10.

Ulfah, W. V., Mahmudah, S., & Ambarwati, R. M. (2017). Fenomena school bullying yang tak berujung. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 9(2), 93–100.

Yandri, H. (2014). Peran guru bk/konselor dalam pencegahan tindakan bullying di sekolah. Jurnal Pelangi, 7(1), 97–107.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um032v5i2p110-118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial and Administration Office:
This Journal is published by Universitas Negeri Malang, under the management of Faculty of Social Science.
Semarang St. No. 5 Building I3, Pos Code: 65145.
Phone. (0341) 551312.
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jpds/index

JPDS Indexed By:

           

E-ISSN 2655-2469


Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License,

View JPDS Stats