Penerapan Pembelajaran Kooperatif Melalui Model Group Investigation Untuk Meningkatkan Literasi Ekonomi Siswa

Dadang Saepuloh, Siti Rodiah

Abstract


This research was motivated by the problems in the low economic literacy of students in economic subjects are supported by still lack of economic literacy of students based on the results of observations. This research aims to reveal the differences in increasing economic literacy of students before being given treatment and after treatment is given through a learning models of Group Investigation (GI) experimental class and conventional learning (lectures) control class. This research is a quantitative research using Quasi-Experimental Design. Economic literacy Data Obtained from the post-test students in the form of essays, Reviews These results indicate that there is a difference between economic literacy of students who applied to the learning model of group investigation with the economic literacy of students who applied to conventional models. Based on the research results using t-test. this matterit can be concluded that the Group Investigation learning models can improve economic literacy.


DOI: https://dx.doi.org/10.17977/um014v13i12020p030


Keywords


Cooperative Learning Model Group Investigation (GI), Economic Literacy

Full Text:

PDF

References


Akhan, N. E. (2015). Economic Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates. World Journal of Education, 5(1). https://doi.org/10.5430/wje.v5n1p25

Amalia Di Girolamo, Glenn W. Harrison, M. I. L. and J. T. S. (2015). Subjective Belief Distributions and the Characterization of Economic Literacy. Durham University, 44(September), 1–12.

Ane Permatasari. (2015). membangun kualitas bangasa dengan buadaya literasi. 146–156.

Arikunto, S. (2017). Dasar-Dasar Evaluasi pendidikan. In Dasar-Dasar Evaluasi pendidikan (p. 79).

Astuti, Y. T., & Agung Haryono. (2017). Implementasi Metode Brainstorming Dalam Model Group Investigation Pada Mata Pelajaran Ekonomi Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas X Ips 3 Sman 1 Batu. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 109–117. https://doi.org/10.17977/um014v10i22017p109

Bayu permata, Hari Wahyono, dan C. W. (2016). Pengembangan bahan ajar berbasis cerita untuk menanamkan literasi ekonomi pada siswa sekolah dasar kabupaten situbondo. Ncee 2016, 1(ISBN: 978-602-17225-5-8), 55–67.

Chera Rizqi Faujiyah, Idad Suhada, S. H. (2017). Penerapan model pembelajaran. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 7(1), 1–72.

Cresswell, J. (2015). Riset Pendidikan perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi riset kualitatif&kuantitatif.

Fauziyah, A (2017) Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Group Investigation Terhadap Literasi Keuangan Dengan Moderator Kecerdasan Emosional, Universitas Pendidikan Indonesia: Online, [http://repository.upi.edu/30124/ ]

Hambali, G. (2016). Literasi Ekonomi di Sekolah. 3(5), 42–52.

Haryono, A. (2013). Pengaruh Persepsi Proses Pembelajaran , Penilaian dan Status Sosial Ekonomi Terhadap Literasi Ekonomi Siswa SMA. Pendidikan Dan Pembelajaran, 20(2), 9–17.

Ibrahim. (2017). Perpaduan Model Pembelajaran Aktif Konvensional (ceramah) dengan coopertif (make-A match untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan. 3(2), 199–212.

Iis aisyah. (2014). Pengaruh Pengalaman Belajar Dan Modernitas Terhadap Literasi Ekonomi. 1–8.

Indrawati, I. (2018). Pembelajaran Group Investigasi Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 17. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i1.5056

kim et al. (2008). A multi-course collaborative project: Using technology to learn. Journal of Family and Consumer Sciences (p. 34). p. 34.

Kumalasari, D., & Soesilo, Y. (2019). Pengaruh Literasi Keuangan, Modernitas Individu, Uang Saku Dan Kontrol Diri Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Prodi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2016 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Malang. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1), 61–71.

Lilik Ernawati. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orangtua dan Hasil Belajar Ekonomi Terhadap Literasi Ekonomi di SMP Negeri 43 Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 5(2), 230–245.

Lukito, R. (n.d.). Menakar Literasi Kita, media indonesia.

Martaida, T. dkk. (2017). The Effect of Discovery Learning Model on Student’s Critical Thinking and Cognitive Ability in Junior High School. Iosr-Jrme, 7(6), 1–8. https://doi.org/10.9790/7388-0706010108

Mathews, L. G. (1999). Promoting Economic Literacy: Ideas for Your Classroom.

Matroji. (2015). Penerapan Model Group Investigation Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Materi Pengaruh Sejarah Dunia Terhadap Sejarah Bangsa Indonesia Abad 18-20 (Ptk Pada Kelas Ix Ips Semester Genap Di Sma Negeri 1 Tambun Utara Tahun. Pegagogia : Jurnal Ilmu Pendidikan, 356–362.

Muhammad Andri Utama; Dwi Atmono, S. (2016). Perbandingan literasi ekonomi antara siswa yang berasal dari sekolah swasta di banjarmasin. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Vol.4 No.1.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Nur, A. (2014). Model Pembelajaran Group Investigation ( Gi ) Dilengkapi Media Peta Pikiran Pada Materi Pokok Kelarutan Kelas Xi Ipa Sma Negeri Kebakkramat. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(2), 1–6.

Nurul Lailiya, S. (2019). Pengaruh status sosial ekonomi rumah tangga danliterasi ekonomi terhadap perilaku konsumtif siswa. Pendidikan Ekonomi, 12(1), 1–9.

PISA. (2012). PISA 2012 Results in Focus. Programme for International Student Assessment, 1–44. https://doi.org/10.1787/9789264208070-en

R. M. Gillies A. F. Ashman J. Terwel. (2008). The Teacher ’ s Role in Implementing Cooperative Learning in the Classroom.

Reber, M. F. (2010). Systems thinking for an economically literate society. Libertarian Papers., 2(33), 1–14.

Saepuloh, D. (n.d.). Analisis prestasi belajar siswa pelajaran ekonomi , status sosial ekonomi orang tua dan bimbingan belajar. (2), 46–62. Retrieved from http://ejournal.unis.ac.id/index.php/perspektif/article/view/77

Sai, M. (2017). Pengaruh model group investigation berbasis internet terhadap hasil belajar dan kemampuan digital literasi siswa. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 4(1), 39. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v4i1.9869

Sharan, Y., & Sharan, S. (1990). Group investigation expands coopetaive learning. (December 1989).

Sumanik Magdalena. (2015). Penggunaan Model Pembelajaran Group Investigation Untuk Mencapai Kompetensi Belajar Biologi Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Pada Siswa Kelas VIII SMP St . THERESIA. 1, 179–187.

Takaeb, M. J., & Mone, F. (2018). Pengaruh model pembelajaran cooperative tipe group investigation berbantuan media gambar terhadap prestasi belajar siswa kelas VIII SMP NEGERI 3 Soe. 1(2), 33–38.

Tharenou, P., Donohue, R., &. C. (2017). Experimental and quasi-experimental designs (pp. 33–44). pp. 33–44.

Utomo, E. P. (2018). Pengembangan LKPD berbasis komik untuk meningkatkan literasi ekonomi peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35, 1–10.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Lisensi Creative Commons
Jurnal Penddidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License