Improve the Learning Motivation of Equality Package B Students Through the Design of an Attractive and Interactive Learning Message

Hafif Assulamy, Fitri Sulistiyaningrum, Dwi Ria Ibti Disma, Warneri Warneri, Eny Enawaty

Abstract


Abstract: This study analyzes the impact of exciting and interactive learning message design on the learning motivation of equality package B students at the Pontianak SKB SPNF. Using a qualitative approach to case studies, data is collected through interviews, observations, and document analysis. The results showed that conventional learning methods were less effective, while students wanted more dynamic learning. Observations identify the limitations of learning media use. Document analysis highlights the need for a learning design focusing more on student characteristics. Implications and recommendations are discussed to improve student learning quality and motivation.


Keywords


Pendidikan kesetaraan, Motivasi belajar, Desain pembelajaran.

Full Text:

PDF

References


Achmad, G.H., Ratnasari, D., Amin, A., Yuliani, E., & Liandara, N. (2022). Penilaian Autentik pada Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN

Christanty, Z. J., & Cendana, W. (2021). Upaya guru meningkatkan keterlibatan siswa kelas K1 dalam pembelajaran synchronous. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 4(3), 337-347.

Maskun, MM (2018). Evaluasi Implementasi Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Al-Kautsar Kota Mataram. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan NonFormal Informal

Putra, R. A. (2017). Penerapan metode pembelajaran mandiri dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik (studi pada program pendidikan kesetaraan paket c di PKBM bina mandiri cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1)

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rohman, A. A., & Karimah, S. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi rendahnya motivasi belajar siswa kelas XI. Jurnal At-Taqaddum, 10(1), 95-108

Indriyanti, D.R. & Muharromah, N.L. (2016). Mass Cultivation of Entomopathogenic Nematode In Artificial Media. Biosaintifika: Journal of Biology & Biology Education, 8(1), 113−120. DOI: 10.15294/biosaintifika. v8i1.5579.Suriyani, S., Napitupulu, AP, Armyliyanda, N., & Emayanti, M. (2023). Peluang, Tantangan dan Problematika Pendidikan Luar Sekolah. MASYARAKAT PENDIDIKAN: JURNAL PENDIDIKAN, ILMU SOSIAL DAN PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT

Susanti, WT, & Ain, SQ (2022). Peran Orang Tua dan Guru dalam Pendampingan Belajar di Rumah bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19. MIMBAR PGSD Undiksha.

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (2019). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui video pada pembelajaran PKN di sekolah paket c. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 187-200.

Weni, T. 2020). Analisis Proses Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Paket B Berbasis Kurikulum 2013 di Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) Kota Samarinda. Pepatudzu, 16(2), 89-95.

Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran. Pemanfaatan Media Bagi Anak Milenial Kerjasama. Universitas Muhammadiyah.

Yustina, A., & Muti'ah, T.M. (2023). PENERAPAN TEORI BEHAVIORISTIK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata.

Yusuf, A. (2014). Analisis kebutuhan pendidikan masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jpp.v31i1.51031

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Hafif Assulamy Hafif, Fitri Sulistiyaningrum Fitri, Dwi Ria Ibti Disma, Warneri Warneri, Eny Enawaty

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

INDEXED BY

TOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

Research Article

Non Research Article

Creative Commons License
JPP licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JPP Statistics (Since July 14th, 2020): View My Stats