Pengembangan Model Pembelajaran Specialist Dialogue Team (SDT) Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar pada Pembelajaran PPKn

Diah Putri Wulan Dhari

Abstract


This study aimed to produce a cooperative learning model with the Specialist Dialogue Team (SDT) technique to increase the activeness and learning outcomes of students in Pancasila and Civic Education learning. This study used the type of Borg and Gall development research. The results of the study showed that the Specialist Dialogue Team (SDT) learning model was valid and be able to increase the activeness and learning outcomes of students. The validity of the model was known to be the learning expert validation test, obtaining a score of 97.36 and the material expert test was 75 and the lesson plan validation test was 92.18. The activity of students who were originally in the low category became the medium category. The average learning outcomes with post-test scores were higher than pre-test results, Class VIII C with scores from 67 to 77 and Class VIII A in the first meeting from 69 to 78, the second meeting to 84. These results indicated that there has been a significant change between learning outcomes before and after the application of the developed learning model.


Keywords


specialist dialogue team, liveliness, learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. Semarang: UNISSULA Press.

Arki, A. K. H., Aulia, A., Dini, I. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 3 Model Takalar (Studi pada Materi Pokok Larutan Asam-Basa). Jurnal Chemica, 18(2), 71-79.

Awaliyah, S. (2011). Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Hukum. Jurnal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 24(1), 33-39.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (2003). Educational Research. Boston: Pearson Education.

Fatmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran berdasarkan Masalah untuk SMA Kelas X. Edusains, 4(2), 94-103.

Haliza, & Ramli. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 10 Bombana melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share pada Materi Pokok SDA. Jurnal Pendidikan Geografi, 1(1), 1-16.

Handayani, R. D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Think Pair Share terhadap Hasil Belajar PKn Siswa di Kelas IV MI Terpadu Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 107-123.

Helmiati. (2012). Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Khanifatul. (2013). Pembelajaran Inovatif: Strategi Mengelola Kelas secara Efektif dan Menyenangkan. Jogjakarta: Ar-ruzz Media.

Laili, I., Dayati, U., & Rochmadi, N. W. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament berbasis Ranking One Civic Education untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 120-128.

Maharani, R., Mardiyana, & Usodo, B. (2016). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Three Steps Interview dan Think Pair Share dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Fungsi Ditinjau dari Multiple Intelligences Siswa Kelas VIII SMP Se-Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(2), 129-139.

Maharani, R. (2018). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Three Steps Interview Dengan Pendekatan Saintifik Pada Materi Fungsi Ditinjau Dari Kecerdasan Matematis Logis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1), 65-78.

Majid, A. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Mardianti, D. (2017). Faktor Penyebab Remaja Tidak Melanjutkan Pendidikan sampai Keperguruan Tinggi Di Pasir Kandang Kecamatan Koto Tangah Kota Padang. Padang: STKIP YDB Lubuk Alung.

Maryanto, Paloloang, B., & Karniman, T. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Perkalian dan Pembagian Bentuk Aljabar di Kelas VII SMP Negeri 18 Palu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Taduloko, 4(4), 505-519.

Mudana, I. G. A. (2019). Membangun Karakter dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 75-81.

Murtiningsih, I., & Komalasari, K. (2017). Implementasi Model Learning Together untuk Meningkatkan Kecakapan Kewarganegaraan Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 98-107.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Rahayu, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Student Facilitator and Explaining untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 269-274.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78. Tambahan lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4301.

Republik Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2016 Nomor 955.

Sani, R. A. (2015). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudjana. (2011). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sundari, H. (2015). Model-Model Pembelajaran dan Pemerolehan Bahasa Kedua/Asing. Jurnal Pujangga, 1(2), 106-117.

Suparmi. (2012). Pembelajaran Kooperatif dalam Pendidikan Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 1(1), 108-118.

Suprijono, A. (2010). Cooperative Learning Teori & Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwardi. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Sekolah Dasar. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 53-56.

Thaib, M. R., & Siswanto, I. (2015). Inovasi Kurikulum dalam Pengembangan Pendidikan (Suatu Analisis Implementatif). Jurnal Edukasi, 1(2), 216-228.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Utami, N. L. M., Ardana, I. K., & Wiyasa, I. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Semi Konkret terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 270-283.

Wijanarko, Y. (2017). Model Pembelajaran Make a Match untuk Pembelajaran IPA yang Menyenangkan. Jurnal Taman Cendekia, 1(1), 52-59.

Winataputra, U. S., & Ratnaningsih, D. Y. (2006). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Tinggi Jarak Jauh. Jakarta: Universitas Terbuka.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i1p260-273

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats