Implementasi Nilai-Nilai Dasar Perdamaian dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan
Abstract
This study aimed to analyze the fundamental values of peace education and the implementation of the fundamental values of peace in Pancasila and Citizenship Education learning and its obstacles. This study used a descriptive qualitative approach to find out and describe the meaning behind implementing the basic values of peace. The fundamental concept of peace education consisted of twelve values, namely: (a) self-acceptance, (b) prejudice, (c) ethnic differences, (d) religious differences, (e) gender differences, (f) differences in economic status, (g) group differences, (h) diversity, (i) conflict, (j) reject violence, (k) admit mistakes, (l) forgive. Implementing the fundamental values of peace in learning was done by modifying the Learning Implementation Plan, models, media, and teaching materials according to reality or factual nature. Barriers to the implementation of the basic values of peace in learning were related to the ability of teachers to understand the fundamental values of peace, the low interest in student learning, and the lack of facilities and infrastructure to support the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arslan, Y., Alabay, G. G., & Polat, S. (2015). The Impact of Peace Education Programme at University on University Students’ Intercultural Sensitivity. Social and Behavioral Sciences, 174(2015), 2301-2307.
Astuti, E. Y. (2015). Peran Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pencegahan Perilaku Menyimpang Siswa di SMK Ma’arif Bobotsari Kabupaten Purbalingga Tahun 2014-2015. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Darmawan, I. P. A. (2019). Pendidikan Perdamaian dengan 12 Nilai Dasar Perdamaian. Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), 55-71.
Emzir. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Kasriadi. (2018). Penerapan 12 Nilai Dasar Perdamaian Organisasi Mahabbah Institute for Peace and Goodness (Islam dan Kristen). Makassar: UIN Alauddin Makassar.
Kemendiknas. (2011). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Khokhar, N. (2017). Need of Peace Education in Teacher Training Programmes. Scholariy Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(37), 8782-8789.
Laili, I., Dayati, U., & Rochmadi, N. W. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbasis Ranking One Civic Education untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 120-128.
Lincoln, E., & Amalee, I. (2017). 12 Nilai Dasar Perdamaian. Bandung: Pelangi Mizan.
Mardhiah, A. (2016). Implementasi Pendidikan Damai di Madrasah Aliyah Negeri Rukoh Kota Banda Aceh. Tangerang Selatan: Cinta Buku Media.
Mardhiah, A. (2020). Pendidikan Damai di Daerah Rawan Konflik. Banda Aceh: Bambu Kuning Utama.
Matnuh, H., & Adawiah, R. (2020). Persepsi Guru Pendidikan dan Kewarganegaraan tentang Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(1), 86-100.
Murtiningsih, I., & Komalasari, K. (2017). Implementasi Model Learning Together untuk Meningkatkan Kecakapan Kewarganegaraan Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(2), 98-107.
Nurfalah, Y. (2019). Pendidikan Damai Alternatif Pendidikan Korban Konflik Komunitas Syi’ah Sampang Madura. Jurnal Pemikiran Keislaman, 30(1), 85-114.
Nurwanto, & Habiby, W. N. (2020). Penyemaian Sikap Hidup Damai di Sekolah: Tinjauan Pendidikan Perdamaian dan Multi-Dimensi Kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(1), 1-11.
Sa’diyah, H., & Nurhayati, S. (2019). Pendidikan Perdamaian Perspektif Gus Dur: Kajian Filosofis Pemikiran Pendidikan Gus Dur. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 175-188.
Sa’diyah, H. (2021). Kekerasan dalam Pendidikan: Sejarah, Perkembangan dan Solusi. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 11(1), 70-86.
Siregar, L. Y. S. (2013). Kekerasan dalam Pendidikan. Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan dan Sains, 1(1), 51-61.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v6i2p530-537
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
View My Stats