Peningkatkan Keaktifan Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Fitur Aplikasi Zoom dalam Pembelajaran Daring Mata Kuliah Pendidikan Pancasila

Nur Aini, Mukhammad Murdiono, Listyaningsih Listyaningsih

Abstract


This study aimed to describe the use of the Zoom application feature in increasing student activity in Pancasila Education online learning. The study was a qualitative approach with the type of classroom action research. This study consisted of three cycles: planning, action, observation, and reflection. Researchers did observation, interviews, and documentation for collecting data. Data analysis used qualitative descriptive techniques, including data reduction, presentation, and conclusions. The study results show that the Zoom application feature in online learning in the Pancasila Education course includes material delivery, question and answer sessions and discussions, and evaluation and reflection. The Zoom application feature could increase students' ability to know, understand, and analyze, as evidenced by increased student activity scores in the first cycle of 76.43 to 82.43 in the second cycle and 83.43 in the third cycle. The increase in student activity has met the planned success index.


Keywords


Zoom application, online learning, Pancasila education

Full Text:

PDF

References


Buwono, S., & Dewantara, J. A. (2020). Hubungan Media Internet, Membaca, dan Menulis dalam Literasi Digital Mahasiswa. Jurnal Basicedu, 4(4), 1186-1193.

Ennis, R. H. (2013). Critical Thinking Across The Curriculum: The wisdom CTAC Program. Inquiry Critical Thinking Across The Disciplines, 28 (2), 25-45.

Fathurrohman, M. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jakarta: Ar-Ruzz Media.

Fitria, M. R. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Pengembangan Model OIDDE Berbantuan Studi Kasus pada Mata Kuliah Pendidikan Pancasila. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 7(1), 179-188.

Hagi, N. A., Kristen, U., & Wacana, S. (2021). Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 463-471.

Handarini, I. O., & Wulandari, S. S. (2020). Pembelajaran Daring sebagai Upaya Study For Home (SFH) selama Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 8(3), 496-503.

Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi COVID-19. Susunan Artikel Pendidikan, 5(1), 51-56.

Ivanova, T., Gubanova, N., Shakirova, I., & Masitoh, F. (2020). Educational Technology As One of The Terms for Enhancing Public Speaking Skills. Universidad y Sociedad, 12(2), 154-159.

Kayembe, C., & Nel, D. (2019). Challenges and Opportunities for Education in The Fourth Industrial Revolution. African Journal of Public Affairs, 11(3), 79-94.

Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Index.

Maftukhah, L. (2018). Pengembangan Macromedia Flash Professional 8 sebagai Media Pembelajaran Wangsalan untuk Siswa SMP Kelas VIII. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurmala, M. D., Wibowo, T. U. S. H., & Fatah, T. F. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Google Meet sebagai Media Pembelajaran Online pada Mahasiswa saat Pandemi COVID-19. National Conference on Applied Business, Education, & Technology, 1(1), 388-394.

Parhan, M., & Sukaenah. (2020). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 360-368.

Reflianto, & Syamsuar. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-13.

Rostikawati, Y., & Kartiwi, Y. M. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal High Order Thinking Skill (HOTS). Diglosia, 5(1), 59-68.

Sianturi, A, T. N., Sipayung, F. M. A., & Simorangkir. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMPN 5 Sumbul. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 29-42.

Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, 8(1), 81-86.

Susanti, O. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(9), 858-867.

Susiwi, I. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar PKn Siswa. Jurnal Ilmiah Skylandsea, 2(1), 93-99.

Suwarma, M. D. (2009). Suatu Alternatif Pembelajaran untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Matematika. Jakarta: Cakrawala Maha Karya.

Wibowo, A., & Rahmayanti, I. (2020). Penggunan Sevima Edlink sebagai Media Pembelajaran Online untuk Mengajar dan Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 163-174.

Wulandari, P. N. (2015). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis melalui Penerapan Teknik Probing-Prompting dalam Pembelajaran IPS (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII-4 SMP Negeri 1 Bandung). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Yamin, M. (2013). Strategi dan Metode dalam Model Pembelajaran. Jakarta: GP Pres Grup.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um019v7i2p533-541

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

  

View My Stats