Learning by Doing Methods in the Field of Horticultural Skills to Improve the Calculating Ability of Students with Intellectual Disability

I Gusti Ayu Widia Anggun Swandewi, Endro Wahyuno, Sopingi Sopingi

Abstract


This study aims to describe the effect of Learning by Doing methods in the field of horticultural skills to improve the ability of calculating summation for students with intellectual disability. The experimental research method is used with the design of the one group pretest-posttest. The data were analyzed with the Wilcoxon of the Signed Rank Test. The results showed that the Learning by Doing method in the field of horticultural skills had an effect on the increase in the ability of calculating summation for students with intellectual disability.

Keywords


Learning by Doing Methods; Horticultural Skills; The Ability of Calculating Summation; Students with Intellectual Disability

Full Text:

PDF

References


Apriyanto, N. (2012). Seluk Beluk Tunagrahita & Strategi Pembelajarannya. Jogjakarta : Javalitera.

Efendi, M. (2017). Psikopedagogik Anak Berkebutuhan Khusus. Malang: Universitas Negeri Malang.

Mangunsong, F., dkk. (1998). Psikologi dan Pendidikan Anak Luar Biasa. Jakarta: Restu Agung.

Pawlyn, J. & Carnaby, S. (2009). Profound Intellectual and Multiple Disabilities: Nursing Complex Needs. United Kingdom: Blackwell Publishing.

Putri, C. S. (2014). Pengaruh Implementasi Realistic Mathematics Education Terhadap Kemampuan Operasi Hitung Penjumlahan Pada Anak Tunagrahita Ringan SLB Aisyiyah Krian Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Khusus, 1(1), 1-4. Dari http://googlescholar.com.

Rahayu, E. (2017). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga Bilangan Romawi di Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi, Purwokerto: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Purwokerto. Dari http://repository.ump.ac.id/4352/1.pdf

Rahayu, S. (2014). Respon Siswa Tentang Proses Pembelajaran Learning By Doing Di Sekolah Islam Terpadu (Studi Pada Siswa SMP Islam Terpadu Fitrah Insani Bandar lampung). Skripsi, Lampung: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Lampung. Dari https://id.123dok.com/document/7q07pw3z-respon-siswa-tentang-proses-pembelajaran-learning-by-doing-di-sekolah-islam-terpadu.html

Safitri, D. (2017). Penerapan Metode Learning By Doing Dalam Pembelajaran Melipat Pakaian Pada Peserta Didik MDVI Kelas IV SD di SLBN A Kota Bandung. Skripsi, Bandung: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia. Dari http://repository.upi.edu/31482/

Sanjaya. W. (2008). Strategi Pembelajaran. Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada media Group.

Suarni, N. K., Kertu, N. W., & Dantes, N. (2015). Pengaruh Program Pembelajaran Individual Berbantuan Media Dakon Terhadap Minat Belajar dan Kemampuan Berhitung Pada Anak Kelas III Tunagrahita Sedang SLB C1 Negeri Denpasar Tahun Pelajaran 2014/2015. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesa, 5(1), 1-11. Dari http://googlescholar.com.

Suparman. (2015). Peningkatan Kemampuan Berhitung Pada Anak Tunagrahita Ringan Melalui Media Permainan Kartu. Jurnal Pendidikan Matematika,3(2), 142-148. Dari http://googlescholar.com.

Wardani, R.Y., & Iriyanto, T. (2014). Pengaruh Permainan Dadu Terhadap Kemampuan Berhitung Penjumlahan Anak Tunagrahita Kelas I SLB. Jurnal Ortopedagogia. 1(3), 262-268. Dari http://journal.um.ac.id/index.php/jo/article/view/8244.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v6i12019p19-24

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics