The Effect of Human Doll Media Usage on the Special Program of Reproduction Health towards the Ability of Self-Care of Reproduction Health for Students with Hearing Impairment at SMPLB Malang

Rina Wati, Sihkabuden Sihkabuden

Abstract


Students with hearing impairment can not hear well as result they find difficultis in learning a abstract material. This study tried to describe the effect of the use of human doll media on reproductive health towards the ability of reproductive health care for the students with hearing impairment. The method was a quasi experimental research with One-group pretest and posttes design. The analysis technique used was the nonparametric Wilcoxon test. The results of the study was the human doll media on a special program of reproductive health have effect on the ability of reproductive health care for students with hearing impairment. The recommendations addressed for teachers is to implement the use of human doll media about reproductive health in the learning process.

Siswa tunarungu adalah anak yang tidak mampu mendengar mengakibatkan sulit memahami materi pembelajaran yang bersifat abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh penggunaan media boneka human doll pada program khusus kesehatan reproduksi terhadap kemampuan merawat kesehatan reproduksi. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi experiment dengan desain penelitian One-group pretest and posttes design. Teknik analisis menggunakan uji Wilcoxon. Hasil penelitian penggunaan media boneka human doll berpengaruh pada program khusus kesehatan reproduksi terhadap kemampuan merawat kesehatan reproduksi siswi tunarungu di SMPLB B YPTB Malang. Saran ditujukan kepada guru untuk menerapkan penggunaan media boneka human doll pada pembelajaran program khusus kesehatan reproduksi.


Keywords


Boneka Human Doll; Kesehatan Reproduksi; Tunarungu

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arsyad, A. (2014). Media Pendi dikan. Jakarta: PT Grafindo Persada

Citrawathi, D. M. (2014). Sistem Reproduksi Manusia. Yogyakarta: Graha Ilmu

Efendi, M. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan. Jakarta: PT Bumi Aksara

Rosyid, M. (2013). Pendidikan Seks: Mengubah Seks Abnormal Menuju Seks yang Lebih Bermoral (Mohammad Nor Ichwan, Ed). Semarang: RaSAIL Media Group

Permatasari., & Nikmah, N. (2015). Hubungan Pengetahuan Remaja Putri

Kelas X Tentang Menstruasi Dengan Perilaku Personal Hygiene Saat Meantruasi Di Smkn 02 Bangkalan.

Purwoastuti, E., & Walyani, E. S. (2015). Panduan Materi Kesehatan Reproduksi & Keluarga Berencana. Yograkarta: Pustaka Baru Press

Seniati, L., Yulianto, A., & Setiadi, B. N. (2015). Psikologi Eksperimen (Sebastianus Darwin, Ed). Jakarta: PT Indeks

Somantri, S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa (Rose Herlina, Ed). Bandung: PT Refika Aditama

Sugiyono. (2015). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sukardi, (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT Bumi Aksara

Susetyo, B. (2010). Statistika untuk Analisis Data Penelitian: Dilengkapi Cara Perhitungan dengan SPSS dan MS Office Excel (Ali Mifka, Ed). Bandung: PT Refika Adimata




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v4i22017p118-122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics