Fruit Audio Aroma: Innovative Learning Media For Optimizing The Sense Of Touch, Listening, And Smell In Blind Children

Egita Widya Astuti, Isnaini Nur Rohmatun, Ayu Resti Eka Pratiwi, Dewi Wahyu Nugrahani, Danang Pamarsudi Lastomo, Septi Yulisetiani

Abstract


Education for blind children begins at the age of childhood and elementary school. At that age, blind children will begin to be introduced to fruits. However, in general, teachers in special schools will introduce fruits to blind children using only real fruit. This is considered ineffective, because the fruit recognition learning process only relied on the ability of the teacher that causes blind students to get bored quickly and the material presented by the teachers is not well received. Therefore we need a 3D fruit learning media designed according to the characteristics of blind children. The purpose of making Fruit Audio Aroma media is as a solution to overcome problems in the learning process of the blind children with disabilities related to fruit material. The method used is the observation method. The result of this study indicated that the Fruit Audio Aroma media provides maximum usability with easy and practical use, according to the needs of the blind through aroma, braille, texture, QR code and audio features that can be operated smoothly. Thus, this media is effective for increasing the sensitivity of the sense of touch, hearing and smell in blind children.


Keywords


Blind Children; 3D Fruit Learning Media; Braille; Audio; Aroma

Full Text:

PDF

References


Afif, F., Efrizal, M. P., & Irwan, M. S. (2018). Pisang Sebagai Inspirasi dalam Karya Relief Kayu. Serupa The Journal of Art Education, 6(2).

Agustina, R., & Farida, N. (2019). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Matematika Bagi Siswa Low Vision. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 4(2), 58-66.

Alwi, S. (2017). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 8(2), 145-167.

Baktara, D. I., & Setyawan, W. (2021). Fasilitas Pendidikan Bagi Anak Tunanetra dengan Pendekatan Indera. Jurnal Sains dan Seni ITS, 9(2), G1-G6.

Fawwaz, A., & Ramadhana, M. R. (2020). Pola Komunikasi Keluarga Pada Penyandang Disabilitas Netra Di SLBN A, Kota Bandung. eProceedings of Management. 2 Agustus 2020, Bandung, Indonesia. pp. 1-16.

Febriana, K. A. (2020). Metode Guru dalam Mengajarkan Komunikasi pada Siswa Tunanetra. Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(3), 223-240.

Khamdun, K. (2015). Media Pembelajaran IPA Berbasis Alam Untuk Siswa Tunanetra Dalam Pendidikan Karakter. Prosiding SNPS (Seminar Nasional Pendidikan Sains). 19 November 2015, Surakarta, Indonesia. pp. 524-532.

Kurniawan, I. (2017). Implementasi Pendidikan Bagi Siswa Tunanetra Di Sekolah Dasar Inklusi. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 4, 1044-1060.

Mardiati, E., Salikun., & Apriani, K. (2018). The Effectiveness Of Audio Media And Braille Leaflet Media On The Knowledge Of Maintaining Oral Hygiene Among Blind Children. Jurnal Kesehatan Gigi, 5(1), 61-66.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171-210.

Praptaningrum, A. (2020). Penerapan Bahan Ajar Audio Untuk Anak Tunanetra Tingkat SMP di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(1), 1-19.

Pujiputra, A. P. (2016). Media Pembelajaran Braille Tanpa Kertas. Disertasi. Institut Teknologi Sepuluh Nopember, Surabaya.

Rafikayati, A., Badiah, L. I., & Soedarmadji, B. (2018). Pengaruh Implementasi Layanan Bimbingan Pribadi Sosial Terhadap Penyesuaian Diri Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Inklusif SMAN 10 Surabaya. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 14(26), 151-157.

Rindiani, R., & Irdamurni, I. (2019). Media Blokjes untuk Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Anak Tunanetra. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(1), 148-153.

Rudiyati, S. (2010). Pembelajaran Membaca dan Menulis Braille Permulaan pada Anak Tunanetra. Jassi Anakku, 9(1), 57-65.

Srirahajeng, L., & Kustiawan, U. (2014). Pengaruh Penggunaan Metode Jarimatika terhadap Kemampuan Berhitung Perkalian pada Tunanetra Kelas XI SMALB. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 1(1), 89-95.

Wahyuni, R. (2017). Buku Gizi Braille sebagai Media Pendidikan untuk Meningkatkan Pengetahuan Anak Tunanetra. HIGEIA (Journal of Public Health Research and Development), 1(1), 59-64.

Wibawa, R. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Tiga Dimensi Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Benda pada Siswa Tuna Netra. Jurnal Paedagogy, 5(2), 99-103.

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v9i12022p26-32

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics