Teaching and Learning using Software “Let’s Reading” for Malay Language Subjects for Students with Learning Disabilities

Nur Wahida Md Hassan, Mohd Mokhtar Tahar, Mohd Hanafi Mohd Yasin

Abstract


The process of teaching and learning that is active and can attract many students to learn. Especially those with learning difficulties who require special methods for helping their learning process to make it more interesting. Therefore, this study is more focused on teaching and learning courseware ‘Let’s Reading’ methods using reading method called syllables have features that can help students with learning disabilities to learn Malay Language. The respondents comprised of six students with learning disabilities moderate levels studying in a secondary school in Kuala Lumpur. A monitoring form adaptation course from Davis et al. (2007) and (Sidek et al., 2014) with some modifications has been used as an instrument to evaluate the study. The findings were analyzed using quatitative methods. In addition, the oral test is carried out before and after the use of the software is run. The study found software has been developed according to the development ASSURE model is able to attract pupils with learning disabilities to learn Malay Language. In addition, these children also showed improvements in reading.

Proses pembelajaran dan pengajaran yang aktif dan pelbagai dapat menarik minat murid untuk belajar. Terutamanya murid bermasalah pembelajaran yang memerlukan kaedah khusus bagi membantu proses pembelajaran mereka agar lebih menarik. Oleh itu, kajian ini dijalankan yang lebih tertumpu kepada pengajaran dan pembelajaran menggunakan perisian kursus ‘Jom Bacalah’ yang menggunakan kaedah membaca menggunakan kaedah sebut suku kata yang mempunyai ciri-ciri yang dapat membantu murid bermasalah pembelajaran untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri daripada enam murid bermasalah pembelajaran aras sederhana yang sedang belajar di sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan kursus adaptasi daripada kajian Davis et al. (2007) dan Sidek et al. (2014) dengan sedikit pengubahsuaian telah digunakan sebagai instrumen bagi menilai kajian ini. Selain itu, ujian lisan dijalankan sebelum dan selepas penggunaan perisian dijalankan. Dapatan kajian dianalisis menggunakan kaedah kuantitatif. Hasil kajian mendapati perisian yang telah dibangunkan dengan berpandukan kepada pembangunan model ASSURE ini mampu menarik minat murid bermasalah pembelajaran untuk belajar Bahasa Melayu. Selain itu, kanak-kanak ini juga menunjukkan peningkatan dalam bacaan.

DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v4i12017p063


Keywords


educational software; special education; information communication and technology; secondary school

Full Text:

PDF

References


Badusah, J., Hussin, M., & Johar, A. R. (2000). Inovasi dan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Banting: AJM Publishing Enterprise.

Davis, M., Dautenhahn, K., Nehaniv, C. L., & Powell, S. D. (2007). The narrative construction of our (social) world: steps towards an interactive learning environment for children with autism. Universal Access in the Information Society, 6(2), 145-157.

Ghani, M. Z., & Aznan, C. A. (2011). Pengantar Pendidikan Khas. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D., & Smaldino, S. E. (2002). “Instructional Media and Technologies for Learning (7th ed.)”. New Jersey: Prentice-Hall.

Jamian, A. R., & Ismail, H. (2016). Pelaksanaan pembelajaran menyeronokkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 3(2), 49-63

Kulik, J. (1994). Meta-Analytic Studies Of Findings On ComputerBased Instruction. Dalam Baker, E. L. & O’Neil, H. F. Jr. (Eds.), Technology Assessment In Education And Training. 9-33 Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Maslina, M., & Jelaludin, M. F. (2012). Penggunaan ICT dalam pembelajaran pembezaan yang berpusatkan pelajar. Seminar Bahasa Melayu 2012: 279-287.

McClannahan, L. E., & Krantz, P. (2010). Activity Schedules for Children With Autism, Second Edition: Teaching Independent Behavior (Topics in Autism). United States: Woodbine House, Inc.

Nor, Z. A., & Nurhani, I. (2012). Penggunaan ICT bagi meningkatkan kemahiran membaca murid. Seminar Bahasa Melayu 2012: 265-278.

Norhayati, C. H., Sha’ari, S. H., & Hamid, M. F. A. (2014). Implementasi animasi dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Seminar Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Arab 2014.

Roldán-Álvarez, D., Márquez-Fernández, A., Martín, E., & Guzmán, C. (2016). Learning Experiences Using Tablets with Children and People with Autism Spectrum Disorder. In European Conference on Technology Enhanced Learning (pp. 640-643). Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-319-45153-4

Sidek, S. F., Fathil, N. S., Zain, N. Z. M., & Muhammad, K. (2016). Pembangunan Perisian Kursus” SAYA SUKA BELAJAR” untuk Pembelajaran Bahasa Melayu bagi Kanak-kanak Autisme. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4(1), 1-10.

Yahya, W. F. F., Noor, N. M. M., Hamzah, M. P., Hassan, M. N., Mamat, N. F. A., & Rifin, M. A. S. M. (2015). Integrating e-Learning with Radio Frequency Identification (RFID) for Learning Disabilities: A Preliminary Study. In Advanced Computer and Communication Engineering Technology (pp. 895-903). Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-319-07674-4_84

Yeo, K. J., & Jamil, N. (2010). Pembangunan Perisian Pengajaran Dan Pembelajaran Berbantukan Komputer Bagi Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Tingkatan Satu Bertajuk Asas Elektromekanikal




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v4i12017p63-68

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics