Tutorial Video Media of How to Make Dolls from Socks for Students with Intelectual Disability

Restu Emidal Putri, Mega Iswari

Abstract


This research aims at improving students learning ability using video tutorial in making dolls using socks. Quasi-experiment design is conducted with pre-test and post-test, and data is analyzed using the Mann-Whitney test. The results of the research show that video tutorial is effective to improve the skills of intellectually disabled children in making dolls using socks


Keywords


Video tutorial media; dolls from socks; intellectually disabled children

Full Text:

PDF

References


Amelia, F. (2015). Pengembangan Media Latihan Video Tutorial Teknik Dasar Tangkisan Berladiri untuk Anak Usia Dini (Kajian Teknik Taekwondo).

Baharuddin, I. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Terhadap Minat dan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan. Jurnal Matematika, 2(2), 144–151.

Desrianti, D. I., Rahardja, U., & Mulyani, R. (2012). Audio Visual As One Of The Teaching Resources On Learning. CCIT Jurnal, 5(2), 124–144.

Haryeti, E., Sopandi, A. A., & Iswari, M. (2013). Meningkatkan Keterampilan Membuat Palai Rinuak Melalui Metode Latihan Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(3), 537–547.

Humaira, D., Fatmawati, & Zulmiyetri. (2012). Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Anak Tunagrahita Ringan Kelas III di SLB Sabiluna Pariaman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(3), 95–109.

Iswari, M. (2008). Kecakapan Hidup bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Padang: UNP Press.

Kosasih, E. (2012). Cara Bijak Menangani Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: Yrama Widya S.

Munir. (2012). Multimedia: Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Na’imah, T., & Dwiyanti, R. (2017). Pelatihan Pembuatan Media Boneka dari Kaus Kaki untuk Pembelajaran Berkarakter di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pengapdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 8–13.

Nazir, M. (2009). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Pramudito, A. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Video Tutorial Pada Mata Pelajaran Kompetensi Kejuruan Standar Kompetensi Melakukan Pekerjaan dengan Mesin Bubut di SMK Muhammadiyah 1 Playen. Pengembangan Media Pembelajaran, 1–12.

Putri, R. K., Tarmansyah, & Fatmawati. (2013). Efektivitas Penggunaan Media Poster untuk Mengenalkan Pakaian Daerah Bagi Anak Tunagrahita Ringan di SLB Al Hidayah Padang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 2(3), 141–152.

Sadiman, A. S. (2011). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sari, D. M., & Siagian, S. (2013). Pengembangan Media Video Pembelajaran Pangkas Rambut Lanjutan Berbasis Komputer Program Studi Tata Rias Rambut. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 1–15.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekata Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi, A. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Sumekar, G. (2009). Anak Berkebutuhan Khusus. Padang: UNP Press.

Untasnia, P. (2011). Sock Dolls. Surabaya: Tiara Aksa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um029v6i22019p22-25

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa



Journal "Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa" Indexing by:

    

Journal JPPPLB" Statistics