Editorial Policies

Focus and Scope

English

Jurnal Pembelajaran Sains (Print ISSN: 2355-7044; Online ISSN: 2527-9157) provides a place for teachers, academics, lecturers, and students to share and discuss the results of their research in the field of science education. JPS publishes academic articles that focus on teaching and learning science from a range of basic education to higher education. This journal serves as a bridge between researchers and practitioners (teachers at every level of education) in sharing and providing information, ideas and opinions about the reality of education experienced by each.

Science education which is included in the focus of JPS is not only limited to science education at the junior high school level. JPS also publishes academic articles related to the results of research in the fields of chemical education, physical education, and biological education for the level of basic education to higher education. JPS also does not close itself to publish academic articles related to the integration of science education with other disciplines, such as STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), geography, social education, and art. However, academic articles relating to research in the field of pure science and education in general (not related to science / Science education) will not be considered for publication by JPS.

Academic articles in the field of science education published by JPS can be in the form of empirical research, such as the development / application of learning models and strategies, the development and innovation of teaching materials and learning media, and the development of learning evaluation instruments. Both the academic articles of experimental research and the results of classroom action research (CAR) are highly accepted for publication in JPS. All academic articles published by JPS must follow the applicable research rules and any data / research results can be justified by the author.

 

 Indonesia

Jurnal Pembelajaran Sains (Print ISSN: 2355-7044; Online ISSN: 2527-9157) menyediakan wadah bagi guru, akademisi, dosen, dan mahasiswa untuk saling berbagi dan berdiskusi mengenai hasil penelitiannya di bidang pendidikan sains/IPA. JPS mempublikasikan artikel akademik yang berfokus pada pengajaran dan pembelajaran sains dari rentang pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi. Jurnal ini menjadi jembatan antara peneliti dan praktisi (pengajar di setiap tingkatan pendidikan) dalam berbagi dan menyediakan informasi, ide, dan opini tentang realitas pendidikan yang dialami masing-masing.

Pendidikan sains yang tercakup dalam fokus JPS tidak hanya terbatas pada pendidikan IPA di tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP) saja. JPS juga mempublikasikan artikel akademik terkait hasil penelitian di bidang pendidikan kimia, pendidikan fisika, dan pendidikan biologi untuk tingkat pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi. JPS juga tidak menutup diri untuk mempublikasikan artikel akademik yang berkaitan dengan integrasi pendidikan IPA/sains dengan disiplin ilmu lainnya, seperti STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), geografi, pendidikan sosial (IPS), dan seni. Namun, artikel akademik yang berkaitan dengan penelitian di bidang ilmu sains murni dan pendidikan secara umum (tidak terkait pendidikan IPA/Sains) tidak akan dipertimbangkan untuk dipublikasikan oleh JPS.

Artikel akademik di bidang pendidikan sains yang dipublikasikan oleh JPS dapat berupa hasil penelitian empiris, seperti pengembangan/penerapan model dan strategi pembelajaran, pengembangan dan inovasi bahan ajar dan media pembelajaran, serta pengembangan instrumen evaluasi pembelajaran. Baik artikel akademik hasil penelitian yang bersifat eksperimen maupun hasil penelitian tindakan kelas (PTK) sangat diterima untuk dipublikasikan di JPS. Tentunya seluruh artikel akademik yang dipublikasikan oleh JPS harus mengikuti kaidah penelitian yang berlaku dan setiap data/hasil penelitiannya dapat dipertanggungjawabkan oleh penulis.

 

Section Policies

Articles

Checked Open Submissions Checked Indexed Checked Peer Reviewed
 

Peer Review Process

English

The appropriateness of the text of the article to be published in the Jurnal Pembelajaran Sains is determined by the peer reviewer and editorial board. All review processes are carried out in the form of a double blind review. The Editor in Chief will communicate with the author and make a final decision whether the text of the article is recommended to be accepted, rejected, or needs to be returned to the author for revision (both minor revisions and major revisions).

The Editor in Chief and the Editorial Board will conduct an initial evaluation / evaluation on the draft article submitted before entering the review process. Articles that are deemed suitable for publication will be evaluated by two peer reviewers with fields in accordance with the research topic in the article manuscript. The peer reviewer will examine the text and return it along with the results of their evaluation and recommendations to the editor in chief as soon as possible, usually within 4 weeks. The Editor in Chief decided to accept or reject the article text.

Manuscripts of articles that require revision will be returned to the author and the author must return the revised manuscript to the Editor in Chief through the OJS of Jurnal Pembelajaran Sains. The Chief Editor sends the revised manuscript to the Editorial Board to check whether the manuscript has been revised as suggested by the peer reviewer. The Editorial Board can provide recommendations to the Editor in Chief that the manuscript must be returned to the author, accepted, or rejected within 1 week. The Editor in Chief will send a letter of acceptance to the author if the text of the article is accepted for publication in the Jurnal Pembelajaran Sains.

 

Indonesia

Kelayakan naskah artikel untuk diterbitkan dalam Jurnal Pembelajaran Sains ditentukan oleh peer reviewer dan dewan editorial. Semua proses review dilakukan dalam bentuk double blind review. Pimpinan Redaksi akan berkomunikasi dengan penulis dan membuat keputusan akhir apakah naskah artikel direkomendasikan untuk diterima, ditolak, atau perlu dikembalikan ke penulis untuk direvisi (baik revisi minor maupun revisi mayor).

Pimpinan Redaksi dan Dewan Editorial akan melakukan evaluasi/penilaian awal pada naskah artikel yang diajukan sebelum masuk dalam proses review. Naskah artikel yang dianggap layak untuk diterbitkan akan dievaluasi oleh dua peer reviewer dengan bidang yang sesuai dengan topik penelitian dalam naskah artikel. Peer reviewer akan memeriksa naskah dan mengembalikannya bersama hasil evaluasi dan rekomendasi mereka kepada pimpinan redaksi secepat mungkin, biasanya dalam waktu 4 minggu. Pimpinan Redaksi memutuskan untuk menerima atau menolak naskah artikel.

Naskah artikel yang membutuhkan revisi akan dikembalikan kepada penulis dan penulis harus mengembalikan naskah yang direvisi kepada Pimpinan Redaksi melalui OJS Jurnal Pembelajaran Sains. Pimpinan Redaksi mengirimkan naskah yang direvisi ke Dewan Editorial untuk memeriksa apakah naskah telah direvisi seperti yang disarankan oleh peer reviewer. Dewan Editorial dapat memberikan rekomendasi kepada Pimpinan Redaksi bahwa naskah harus dikembalikan kepada penulis, diterima, atau ditolak dalam waktu 1 minggu. Pimpinan Redaksi akan mengirim surat penerimaan kepada penulis apabila naskah artikelnya diterima untuk diterbitkan dalam Jurnal Pembelajaran Sains.

 

Open Access Policy

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.

 

Archiving

This journal utilizes the LOCKSS system to create a distributed archiving system among participating libraries and permits those libraries to create permanent archives of the journal for purposes of preservation and restoration. More...

 


https://www.gojosatoru.love/