Penerapan Pendidikan Humanis Demokratis di Sekolah Dasar Eksperimental Mangunan

Anatoli Kasparov Putuabdullah, Sunarso Sunarso

Abstract


Artikel ini bertujuan untuk mengetahui penerapan pendidikan humanis demokratis di SD Eksperimental Mangunan. Dilatarbelakangi situasi pendidikan saat ini yang cenderung berpusat pada guru, sehingga menjadikan siswa sebagai objek yang pasif. Artikel ini merupakan penelitan studi kasus dengan menggunakan pendekatan kualitatif yang dilakukan di Sekolah Dasar Eksperimental Mangunan Yogyakarta pada Juli-Agustus tahun 2021. Data penelitian dikumpulkan dengan menggunakan teknik wawancara dan dokumentasi. Pemeriksaan keabsahan data mengunakan teknik triangulasi sumber dan teknik. Sedangkan teknik analisis data menggunakan teknik analisis kualitatif Miles dan Huberman, dengan tahap: (1) mereduksi data yang diperoleh, (2) menyajikan data dengan teks naratif dan gambar, (3) melakukan penarikan kesimpulan dan verifikasi. Kesimpulan penelitian ini adalah SD Eksperimental Mangunan telah menerapkan pembelajaran humanis demokratis Mangunwijaya, yang ditandai dengan anggapan bahwa setiap anak memiliki tujuh modal dasar yang harus dimekarkan dengan berbagai program, pembelajaran yang memerdekakan anak melalui kegiatan koper (kotak pertanyaan) dan nggiwar (berfikir tidak linier), pembelajaran yang bermakna dengan menjadikan masyarakat sebagai sekolah dan sekolah sebagai masyarakat, model pembelajaran menggunakan project based learning yang  mendorong siswa untuk aktif bereksploratif dan berkreasi guna menemukan pengetahuannya sendiri.

 

This research aims to find out: (1) Y.B. Mangunwijaya’s thoughts on humanistic education, (2) the implementation of humanistic education in Mangunan Experimental Elementary School. This research was a case study research using a qualitative approach. The research was conducted at the Experimental Elementary School of Mangunan Yogyakarta on July-August 2021. The subjects of this research were the Principal of the Mangunan Experimental Elementary School, the head of  Dynamics of Primary Education (Dinamika Edukasi Dasar), and the teachers of Mangunan Experimental Elementary School. The research data were collected using interview and documentation techniques. The data validation used a triangulation technique. The data analysis used Creswell’s qualitative analysis technique that included the following steps: (1) preparing the data for analysis, (2) reading the entire data, (3) starting a detailed analysis, (4) presenting descriptions and themes in qualitative narratives, and (5) interpreting data. The results of this research are the descriptions about some implications of humanistic education at the Mangunan Experimental Elementary School are: a) every child has seven basic assets that must be developed through various programs, b) learning that liberates children are held through suitcase (question box) and nggiwar (non-linear thinking) activities, c) meaningful learning means making the community as the school and the school as the community while the community is also the learning source, d) the learning model used is project-based learning that encourages students to actively explore and be creative in order to find their own knowledge.

 


Keywords


humanistic education; democratic education; mangunan experimental elementary school; Mangunwijaya

Full Text:

PDF

References


Al-Hamdi, R. (2017). Ketika Sekolah Menjadi Penjara: Membongkar Dilema Pendidikan Masyarakat Modern. The Journal of Society & Media, 1(1). https://doi.org/10.26740/jsm.v1n1.p11-34

Anjanaben, T., & Mehta, A. (2019). Maslow’s Hierarchy of Needs-Theory of Human Motivation. International Journal of Research in All Subjects in Multi Languages, 7(6).

Aruma, E. O., & Enwuvesi Hanachor, M. (2017). Abraham Maslow’s Hierarchy Of Needs And Assessment Of Needs In Community Development. International Journal of Development and Economic Sustainability, 5(7).

Darmaningtiyas. (2012). Pendidikan Yang Memiskinkan. Instrans Publising.

Dewey, J. (2008). Experience and education. Educational Forum, 50(3). https://doi.org/10.1080/00131728609335764

Fakih, M. (2010). Jalan Lain: Manifesto Intelektual Organik. Insist Press.

Firdaus, F. A., & Mariyat, A. (2017). Humanistic Approach In Education According To Paulo Freire. At-Ta’dib, 12(2). http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v12i2.1264

Foucault, M. (1999). Disiplin Tubuh: Bengkel Individu Modern. LKIS.

Freire, P. (1999). Pendagogy Of The Opperesed. Indiana University Press.

Graham. (2005). Psikologi Humanistik dalam Konteks Sosial, Budaya Dan Sejarah. Pustaka Pelajar.

Hadi, H., Hafidhuddin, D., Husaini, A., & Mujahidin, E. (2016). Kebijakan Pendidikan Nasional Terhadap Pendidikan Sekuler (Issue 2).

Indriatno, F. (2009). Pendagogi Humanisme Mangunwijaya. PT Kompas Media Nusantara.

Maiaweng, P. (2009). Analisis Konsep Pemikiran John Dewey.

Mangunwijaya. (2004). Pendidikan Pemerdekaan Separuh Perjalanan SDK Eksperimen Mangunan (Jatmiko). Dinamika Edukasi Dasar.

McCloskey, D. J., McDonald, M. A., & Cook, J. (2011). Principles of Community Engagement.

Min Aung, Y. (2020). Humanism and Education. International Journal of Advanced Research in Science, Engineering and Technology, 7(5), 5–6.

Munirah. (2015). Sistem Pendidikan di Indonesia: antara keinginan dan realita. Jurnal Auladuna, 2(2), 233–245.

Orden c, S. (1960). What is a community?

Ramopolo, M. C. (2020). Pemerdekaan: Pendidikan dan Teologi Y.B. Mangunwijaya Menghadapi Revlusi Industri 4.0. PT. Kanisius.

Samawi. (1995). Konsep Demokrasi Dalam Pendidikan Menurut Progressivisme John Dewey.

Sant, E. (2019). Democratic Education: A Theoretical Review (2006–2017). Review of Educational Research, 89(5), 655–696. https://doi.org/10.3102/0034654319862493

Setiawan, A., & Ardianto, D. T. (2018). The Innovation of Democratic Education: The Development of Learning Approach Based on the Sutan Syahrir’ Thought to Strengthen Students’ Democratic Attitude. Yupa: Historical Studies Journal, 2(2), 108–109.

Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2). https://doi.org/10.36088/fondatia.v3i2.216

Susetyo, B. (2005). Politik Pendidikan Penguasa. LKiS.

Wiley, J. (2015). The Wiley Blackwell Handbook of Humanism, First Edition. The Wiley Blackwell Handbook of Humanism, 6–7. https://doi.org/10.1002/9781118793305.ch1

Willers, J. C. (2009). Humanistic Education: Concepts, Criteria and Criticism. Peabody Journal of Education, 53(1), 39–44. https://doi.org/10.1080/01619567509538047




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v6i2p93-107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.