Konsep Pedagogi Emansipatif Menurut Jacques Ranciere

Ayi Hambali, Rakhmat Hidayat

Abstract


The purpose of this article to analyze the thought of Jacques Ranciere in the practice of emancipatory education. Ranciere is one of the new generation of French philosopher.This article written by library research method whichis relevant with Ranciere. He revealed a critique of the explicative order he calls the myth of pedagogy which dominate educational practices today. Furthermore, the result of this study shows that the conception of education in Ranciere thought seeks to show ways to envision pedagogical practice as a form of intellectual emancipation, or in other words, a practice which verifies the equality of human intelligence. Realized in practice through teaching methods introduced by Josep Jacotot with the name of Universal Teaching. To confirm the true nature of humanity that: "all men are equally intelligence".


Tujuan dari artikel ini menganalisis pemikiran Jacques Ranciere dalam praktik pendidikan emansipatoris. Ranciere adalah salah satu generasi baru filsuf Perancis. Artikel ini ditulis dengan pendekatan kepustakaanyang relevan dengan tokoh Ranciere. Dia mengungkapkan kritik terhadap tatanan penjelasan yang disebutnya mitos pedagogi yang mendominasi praktik pendidikan saat ini. Selain itu, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa konsepsi pendidikan di bidang pembelajaran adalah bentuk emansipasi intelektual, atau dengan kata lain, praktik yang memverifikasi kesetaraan kecerdasan manusia. Hal tersebut terwujud dalam praktik dengan metode pengajaran yang diperkenalkan oleh Josep Jacotot dengan nama Pengajaran Universal. Untuk mengkonfirmasi sifat sejati kemanusiaan: “semua manusia sama-sama memiliki kecerdasan”.



Keywords


education; Jacques Ranciere; explicative order; emancipation

Full Text:

PDF

References


Bertens, K. (2006). Filsafat Barat Kontemporer: Prancis. Jakarta: Gramaedia Pustaka Utama.

Biesta, Gert. (2010). The New Logic of Emancipation: The Methodology of Jaques Ranciere,University of Illinois: Journal Educational Theory/Volume 60/ Number 1.

Bingham, Charles dan Gert Biesta. (2010). Jacques Ranciere: Education, Truth, Emancipaton. New York: Continuum.

Davis, Oliver. (2010). Jaques Ranciere: Key Contemporary Thinker. Cambridge: Polity Press.

Hidayat, Rakhmat. (2013).Pedagogi Kritis: Sejarah, Perkembangan dan Pemikiran. Jakarta: Rajawali Pers.

Latifatul Muzamiroh, Mida. (2013). Kupas Tuntas Kurikulum 2013: Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustaka Karya.

Poerbakawatja, Soegarda. H.A.H. Harahap. (1982). Ensiklopedi Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung.

Purwanto, Ngalim. (2000). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Rosdakarya.

Vlieghe, Joris, (2018).Rethinking emancipation with Freire and Rancière: A plea for a thing-centred pedagogy,Educational Philosophy and Theory,50:10,917-927,DOI:10.1080/00131857.2016.1200002.

Quintana, L. (2019). Jacques Rancière and the Emancipation of Bodies.Philosophy & Social Criticism,45(2), 212–238.https://doi.org/10.1177/0191453718780529.

Ranciere, Jacques. (2010). On Ignorant Schoolmaster, dalam Jacques Ranciere: Education ,Truth, Emancipation. New York: Continuum.

Ranciere, Jacques.(1991). The Ignorant Schoolmaster: Five Lesson in Inttelectual Emancipationtj. Kristin Ross. California: Stanford University Press.

Rockhill, Gabriel and Watts, Philip.(2009) .Introduction/Jacques Rancière: Thinker of Dissensusin Rockhill, Gabriel and Watts, Philip (eds), History, Politics, Aesthetics Jacques Rancière, Durham and London:Duke University Press.

Siregar, Eveline dan Hartini Nara. (2011). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Subagyo, P. Joko. (1991).Metode Penelitian dan Praktek. Bandung: Rineka Cipta.

Suryajaya, Martin. (2011). Alain Badiou dan Masa Depan Marxisme. Yogyakarta: Resist Book.

Tilaar, H.A.R. (2008). Pendidikan Multikulturaldalam Pendidikan Nasional dalam Reformasi Politik dan Kemasyarakatan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um021v5i1p1-9

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Sosiologi Pendidikan Humanis

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social Science, Universitas Negeri Malang
Semarang St. No. 5 Building I3-101 65145.
Phone. (0341) 551312. line. 375, 376 (20)
Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/jsph/index
email: jsphum@yahoo.co.id

ISSN 2502-7875 (printed)
ISSN 2527-5879 (online)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.