Pelatihan Keterampilan Model Anyaman Dari Kertas Asturo Sebagai Media Pembelajaran Seni Budaya dan Prakarya bagi Guru Sekolah Dasar

Sumanto Sumanto, A. Taufiq, Murtiningsih Murtiningsih

Abstract


Training in making woven models as a medium for learning art and culture and this workshop aims to train skills: making woven models from asturo paper to improve the quality of visual art learning in elementary schools. Training methods by providing individual practice guidance to weaving skills directly to 20 elementary school teachers. The results of this community service activity are (1) non-physical for elementary school teachers in cluster 3 Donowarih Karangploso are very interested in getting art training and are willing to disseminate knowledge and skills to other teachers in their assignments. (2) individual trainees are skilled in making woven shapes of fish, flying birds, stars, baskets, and ribbon-shaped woven frames.

 

Pelatihan pembuatan model karya anyaman sebagai media pembelajaran seni budaya dan prakarya ini bertujuan melatih keterampilan: membuat model-model anyaman dari kertas asturo untuk meningkatkan kualitas pembelajaran senirupa di SD. Metode pelatihan dengan memberikan bimbingan praktek individu keterampilan menganyam secara langsung kepada 20 guru SD. Hasil dari kegiatan pengabdian ini adalah (1) non-fisik bagi guru-guru SD di gugus 3 Donowarih Karangploso sangat berminat mendapat pelatihan senirupa-prakarya, dan bersedia untuk menyebarluaskan  pengetahuan dan keterampilan kepada guru lain di tempat tugasnya. (2) peserta pelatihan secara individu terampil membuat anyaman bentuk ikan, burung terbang, bintang, keranjang (besek), dan anyaman pita bentuk pigura.


Keywords


Skills; woven models; paper; elementary school teachers; Keterampilan; model anyaman; kertas; guru SD

Full Text:

PDF

References


Karamil, C. (1999). Pendidikan Seni Rupa dan Kerajinan Tangan. Jakarta : Universitas Terbuka

Pamadhi, H., Sukardi, E., & Muis, A. (2008). Seni Keterampilan Anak. Jakarta: Penerbit UT.

Sumanto. (2005). Pengembangan Kreativitas Senirupa Anak TK. Jakarta: Dirjen Dikti.

Sumanto. (2006). Pengembangan Kreativitas Senirupa Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas Ditjen Dikti, Direktorat Ketenagaan.

Sumanto. (2006). Pengembangan Sumber Belajar Pendidikan Seni Rupa SD/MI. Jurnal Sekolah Dasar, 15(2).

Sumanto. (2011). Pendidikan Senirupa di Sekolah Dasar. Malang: FIP UM.

Sumaryadi, Ramanto, M., & Zahri, W. (1992). Pendidikan Keterampilan . Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v3i1p15-22

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat



View My Stats