Peningkatan Kompetensi Konseling Ringkas Berfokus Solusi bagi Konselor SMK dan SMA
Abstract
The purpose of the activity is to improve the competence of counselors in Batu City Vocational High Schools and High Schools in implementing concise solution-focused counseling for solving problems faced by students. The training is carried out using a structured learning approach. To achieve this goal, a brief solution-focused counseling training was conducted for high school and vocational high school counselors in Batu City with a structured learning approach through the stages of fostering good relations, modeling, roleplaying, giving feedback, and assigning assignments. In general, the results of the training show that there is an increase in the competence of the trainees in the application of solution-focused concise counseling to help counselees achieve the expected goals in finding solutions to the problems they face.
Tujuan kegaiatan untuk meningkatkan kompetensi konselor SMK dan SMA Kota Batu dalam menerapkan konseling ringkas berfokus solusi bagi penyelesaian masalah yang dihadapi siswa. Pelatihan dilakukan dengan pendekatan pembelajaran terstruktur (structured learning approach). Untuk mencapai tujuan tersebut dilakukan pelatihan konseling ringkas berfokus solusi kepada konselor SMA dan SMK Kota Batu dengan pendekatan belajar terstruktur melalui tahapan pembinaan hubungan baik, pemodelan, permainan peran, pemberian balikan, dan pemberian tugas. Secara umum, hasil pelatihan menunjukkan bahwa ada peningkatan kompetensi para peserta pelatihan dalam penerapan konseling ringkas berfokus solusi untuk membantu para konseli mencapai tujuan yang diharapkan dalam menemukan solusi pengatasan masalah yang dihadapi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arofah, L. 2015. Keefektifan Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Disiplin-Diri Siswa Menengah Pertama Negeri 5 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.
Capuzzi, D. & Gross, D.R. 2009. Introduction to the Counseling Profession. Columbus, Ohio: Pearson.
Corey, G. 2017. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy. Boston, MA: Cengage Learning.
de Shazer, S. & Dolan, Y. 2007. More Than Miracles: The State ofthe Art of Solution Focused Brief Therapy. London: Routledge.
Eryanti, D. 2015. Keefektifan Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis Magister pada PPs Universitas Negeri Malang: tidak diterbitkan
Gladding, S.L. 2009. Counseling: A Comprehensive Profession. New Jersey: Pearson Education, Inc.
Mcdonald, A.J. 2007. Solution-Focused Therapy: Theory, Research, & Practice. London: Sage Publishers.
Mulawarman. 2010. Penerapan Solution-Focused Brief Therapy untuk Meningkatkan Harga Diri (Self-Esteem) Siswa SMA: Suatu Embedded Experimental Design. Tesis Magister pada PPs Universitas Negeri Malang: tidak diterbitkan
Ramli, M. & Hidayah, N. 2013 – 2015. Pengembangan Model Konseling ringkas berfokus solusi Bagi Peningkatan Kecerdasan Emosional Siswa SMK. Malang: LP2M UM.
Sciarre, D. 2004. School Counseling. Belmont, CA: Brooks/Cole-Thomson Learning.
Seligman, L. 2006. Theories of Counseling and Psychotherapy. Columbus, Ohio: Pearson Merril Prentice Hall.
Sharf, R.S. 2004. Theories of Psychotherapies and Counseling: Concepts and Cases. Pacivic Grove, CA: Brooks/Cole.
Sklare, B.G. 2014. Brief Counseling That Works: A Solution-Focused Therapy Approach for School Counselors and Other Mental Health Professionals. Thousand Oaks, CA: Corwin & ASCA.
Sklare, B.G., Sabella, R.A., Petrosko, J.M. 2003. A Preliminary Study of the Effects of Group Solution-Focused Guided Imagery on Recurring Individual Problems. Journal for Specialists in Group Work. 28 (4): 270-381.
Sprafkin, R. P. Gershaw, N. J. & Goldstein, A. P. 1993. Social Skills for Mental Health: A Structured Learning Approach. Massachussetts: Allyn & Bacon.
Ummah, A.H. 2012. Efektivitas Konseling Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Efikasi Diri Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis Magister pada PPs Universitas Negeri Malang: tidak diterbitkan
Wiyono, B.D. 2013. Keefektifan Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Tesis Magister pada PPs Universitas.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v5i1p15-22
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat