Pelatihan Pembuatan Video Animasi Gambar “Powtoon” bagi Guru PAUD

Waode Eti Hardiyanti, Muhammad Ilham, Waode Ekadayanti, Jafarudin Jafarudin

Abstract


This community service aims to maximize online learning activities in preschool, especially during and after the pandemic of COVID-19. Preschools teachers must be able to utilize technology as learning, one of these technologies is Powtoon application to create animated video images that can be made in accordance with the learning themes and interest of children by presenting moving images. The method uses tutorial lectures using PowerPoints, the Powtoon application and discussion with participants. Participants in this activity were 25 of preschool and elementary teachers from Kingdom Academy School. The results of this activity are 1) the teachers become more confident and motivated using technology, 2) the teachers can design simple learning videos that are interesting and appropriate to the learning themes, 3) the teachers can design interactive videos and involve the children in learning.

Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk memaksimalkan kegiatan pembelajaran daring di PAUD khususnya selama dan setelah pandemik COVID-19. Guru-guru PAUD harus dapat memanfaatkan teknologi sebagai media dengan tepat, salah satunya adalah aplikasi powtoon untuk membuat media video animasi gambar yang dapat dibuat sesuai dengan tema dan minat anak dalam pembelajaran dengan menyajikan gambar-gambar yang bergerak. Metode pengabdian menggunakan ceramah tutorial dengan bantuan Power Point, aplikasi powtoon dan diskusi dengan peserta. Peserta kegiatan merupakan 25 guru-guru PAUD dan SD di sekolah Kingdom Academy. Hasil dari kegiatan ini adalah 1) guru menjadi lebih percaya diri dan termotivasi menggunakan teknologi, 2) guru dapat merancang dan membuat video animasi pembelajaran sederhana yang menarik sesuai tema dan kebutuhan anak, 3) guru dapat merancang video interaktif dan melibatkan anak dalam pembelajaran.


Keywords


Online learning; powtoon; early childhood education teachers; Pembelajaran daring; powtoon; PAUD

Full Text:

PDF

References


Animasi Dalam Pembelajaran. (2011). Majalah ilmiah pembelajaran.

Cai, J., Xu, J., Lin, D., Yang, Z., Xu, L., Qu, Z., … Zeng, M. (2020). A Case Series of children with 2019 novel coronavirus infection: clinical and epidemiological features. Clinical Infectious Diseases : An Official Publication of the Infectious Diseases Society of America. https://doi.org/10.1093/cid/ciaa198

Hardiyanti, W. E., Ilham, M., Suziman, A., & Astriyani, A. (2020). Penggunaan Emoji Untuk Meningkatkan Perilaku Baik (Well-Being) dan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v3i2.653

Haug, B. S. (2014). Inquiry-Based Science: Turning Teachable Moments into Learnable Moments. Journal of Science Teacher Education. https://doi.org/10.1007/s10972-013-9375-7

Masdudi. (2015). Karakteristik Perkembangan Pendidikan Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak. https://doi.org/10.24235/awlady.v1i2.739

Putra, I. K.A., & Negara, I. G. A. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran quantum menggunakan media film animasi terhadap perkembangan kemampuan kosakata pada anak kelompok B di TK Gugus Jempiring kecamatan denpasar barat tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha. https://doi.org/10.23887/PAUD.V5I1.11558

Rosdiana, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.95

World Health Organization. (2020). WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard.

Yulianingsih., Hayati, Y., Kurnia, T., & Nursihah, A. (2020). Pengenalan Covid-19 pada Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Digital Library UIN Sunan Gunung Jati.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um050v3i2p78-86

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat



View My Stats