MULTIMEDIA DALAM PENGEMBANGAN LITERASI DI SEKOLAH DASAR TERPENCIL

Tatat Hartati

Abstract


Abstract: This study aims at designing multimedia-based literacy learning model and PAIKEM (Active, Innovative, Creative, Effective, Fun) approach in a remote area of West Java. This research used Research Development approach in two schools within the remote area in Subang and Bandung District Barat. The result of this research showed that teachers in remote areas of West Java require training materials and methods based on PAIKEM literacy and the use of computers for learning media. Computer media used for the training of making a power point and Camtasia studio.

Keywords: multimedia, literacy, PAIKEM, remote Elementary School

Abstrak: Penelitian ini bertujuan merancang model pembelajaran literasi berbasis multimedia dan pendekatan PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Menyenangkan) di daerah terpencil Jawa Barat. Penelitian ini menggunakan pendekatan, Research Development dengan seting dua sekolah terpencil di Kabupaten Subang dan Kabupaten Bandung Barat.Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru-guru di daerah terpencil Jawa Barat memerlukan pelatihan materi dan metode literasi berdasarkan PAIKEM dan penggunaan komputer untuk media pembelajaran. Media computer yang dilatihkan adalah powerpoint dan camtasiastudio.

Kata kunci: multimedia, literasi, PAIKEM, Sekolah Dasar terpencil


Full Text:

PDF

References


Abbas, N., Hartati, & Nurharini, A. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Aktif Team Assisted Individualization (TAI) dalam Mengajarkan Keterampilan Membaca Permulaan untuk Membangun Budaya Literasi Anak. Jurnal Abdimas, 19 (1),15-19.

Balitbang. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Depdiknas.

Borg, W.R. & Gall, M.D. 1989.Educational Research: An Introduction, New York: Longman.

Depdikbud .1998. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Depdikbud

Freire,P.&Maceo,D.1987.Reading the World and the World. Massachusets: Bergin and Garvey Publication.

Hartati, T. & Heryanto, D. 2009.Laporan Hibah Pembelajaran Pendekatan Conferencing dalam Perkuliahan Membaca & Menulis di Sekolah Dasar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Hartati, T. (Eds.).2010. Penulisan Kreatif di Sekolah Dasar. Penang: Universiti Sains Malaysia.

Hartati, T. & Heryanto, D. 2010. Laporan Penelitian Kerjasama Luar Negeri dan Publikasi Internasional: Video Streaming for Creative Writing at International Elementary School. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Permanarian, S. 1995. Bimbingan Belajar Membaca bagi Siswa Berkesulitan Membaca.Tesis tidak diterbitkan. Bandung: PPS IKIP Bandung.

Pikiran Rakyat. 2006. Literacy: Profile of America’s Young Adult. (Online), (http://pikiranrakyat.com), diakses 22 September 2015

PISA. 2003. Measuring Student Knowledge and Skills: A New Framework for Assessment. Paris: OECD.

Razali, N. 1996. Modul Kemahiran Literasi Maklumat. Malaysia: Literasi Resources.

Stephern J.T. 2001. Decision-Making in Planning and Teaching.USA: Allyn & Bacon.

Suprani. 2013. Meningkatkan Kemampuan Memahami Isi Bacaan Melalui Media Presentasi Powerpoint pada Siswa Kelas V SD. Jurnal Sekolah Dasar, 22(2), 137-141.

UNDP. 1994. United Nations Development Programme Report 1993. New York: UNDP

UNESCO. 1993. Alternative Education for Disadvantaged Youth in Indonesia. Paris: UNESCO.

UNESCO. 2008. Science Education Policy-Making Eleven Emerging Issues. Paris: UNESCO.

Usworth, L. (Eds.)1993. Literary, learning and teaching. Melbourne: MacMillan Educational Australia Pte.Ltd.

Wahyuni, S. 2009. Menumbuhkembangkan Minat Baca Menuju Masyarakat Literat. Jurnal Diksi, 16 (2), 1-11.

Wagner, D.A. 1987. Literacy Futures: Five Common Problellin a changing World Vol.1. Pergamon Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v25i12016p047

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar:Kajian Teori dan Praktik Pendidikan



Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats