FAKTOR-FAKTOR DETERMINAN PADA MOTIVASI KERJA GURU SEKOLAH DASAR

Laura F.N. Sudarnoto

Abstract


Abstract: The aim of this study is to describe the motivation of 121 teachers’ work at private Elementary School in Jakarta. The study of research objects as determinant factors include teachers’ commitment to school, the perception of leadership behaviors, and workplace conditions. Those variables are measured with assessment and behavior scale which the reliability is more than 0,90. Results of this study show that there is a positive and significant relationship of the three determinant factors toward the motivations of work, either individually or collectively. The effort that needs to be followed up is to maintain headmasters’ role as a leader because leadership is meaningful as a determinant factor that is important to increasing teachers’ motivation of work.

Keywords: teachers’ motivation of work, determinant factor

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan motivasi kerja 121 guru SD sekolah swasta di Jakarta. Kajian objek penelitian sebagai faktor determinan meliputi komitmen terhadap sekolah, persepsi terhadap perilaku kepemimpinan, dan kondisi tempat kerja. Variabel-variabel tersebut diukur dengan skala penilaian dan skala sikap yang memiliki reliabilitas masing-masing di atas 0,90. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang positif dan signifikan dari ketiga faktor determinan terhadap motivasi kerja, baik secara sendiri-sendiri maupun bersama-sama. Usaha yang perlu ditindaklanjuti adalah mempertahankan peran kepala sekolah yang baik sebagai pimpinan karena kepemimpinan sangat bermakna sebagai faktor determinan yang penting untuk meningkatkan motivasi kerja para guru.

Kata kunci: motivasi kerja guru, faktor determinan


Full Text:

PDF

References


Ahmad & Razak. 2007. Komitmen Guru. Yogyakarta: Erlangga

Allen, N.J. & Meyer, J.P. 1990. The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization. Journal of Occupational Psychology, 63:1- 18.

Bass, B.M. 1985. Leadership and Performance Beyond Expectations. London: The Free Press.

Bycio, P., Hackett, R.D. & Allen, J.S. 1995. Futher Assessments of Bass’s (1985) Conceptualization of Transactional and Transformational Leadership. Journal of Applied Psychology, 80:460-478.

Damana, I.K., Dantes, N., & Natajaya, N. 2013. Kontribusi Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah, Iklim Kerja, dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SMP Se Kecamatan Mendoyo Kabupaten Jembrana. Jurnal Pendidikan Dasar. 3:1-12.

Herianto, E. 2012. Pembinaan Pascapelatihan dalam Membentuk Perilaku Profesional. Jurnal Sekolah Dasar. 21(2):32-43

Karweti, E. 2010. Pengaruh Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah dan Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru SLB di Kabupaten Subang. Jurnal Penelitian Pendidikan. 11(2):77-89.

Kudisch, J.D. 1995. Expert Power, Referent Power, and Charisma : Toward the Resolution of Theorethical Debate. Journal of Business and Psychology, 10(1):177-194.

Munandar, A.S. 2001. Psikologi industri dan organisasi. Jakarta: UI Press.

Murwanti, H. 2013. Pengaruh Sertifikasi Profesi Guru terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru di SMK Negeri Se-Surakarta. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi (BISE). 1(1):12-21

Pillai, R., Schriesheim, C.A., and Williams, E.S. 1999. Fairness peceptions and trust as mediators for transformational and transactional leadership. Journal of Management, 25(2):897-933.

Popper, M., & Zakkai, E. 1994. Transactional, Charismatic, and Transformational Leadership. Leadership & Organization Development Journal, 15(6):3-7.

Robbins, S. P. 1991. Organizational Behavior. Englewood Cliffs, NJ : Prentice Hall.

Siegel, L. & Lane. I.M. 1987. Personnel and Organizational Psychology, (second edition). New York: Wiley

Sudarnoto, L.F.N. 2015. Psikologi organisasi, Kajian teoretis dan riset. Jakarta: Penerbit Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya

Sudiati, Tatik. 2015. Peningkatan Kinerja Guru dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal Melalui Worskshop. Jurnal Ilmu Pendidikan. 42(2):33-45

Sukendar, N.C.E. 2013. Pengaruh Keterampilan Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Guru terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Sub Rayon 03 Kabupaten Jepara. JMP. 2(1):67-84.

Umstod, D. 1988. Understanding Organizational Behavior. St Paul : West Publishing Company.

Yukl, G. 1989. Leadership in Organization. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice-Hall, Inc.

Yuzarion & Kardo, R. 2015. Sikap Guru Terhadap Peserta Didik dalam Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan. 42(2):44-56




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v25i22016p091

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar:Kajian Teori dan Praktik Pendidikan



Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats