Pengaruh Media Game Edukasi sebagai Inovasi Pembelajaran Muatan PPKN terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V SD

Mora Fatma, Indros Piliati, Budiarti Budiarti, Iwan Putra, Molli Wahyuni, Masrul Masrul

Abstract


This research aims to determine whether the educational game influences the learning interests of grade V students of SDN 018 Ujungbatu in the content of Civics Education (PPKn). The type of research used in this study is correlational research with a quantitative approach. The population and samples used in this study were 20 students of SDN 018 Ujungbatu. The research instruments used are questionnaires on media use and questionnaires for students' interest in learning. Several tests had been used before the hypothesis test, namely the normality and linearity tests. The hypothesis test used linear regression after it was proven that the data meets the elements of normality and linearity of the data. Based on the results of a simple regression test, the value of the educational game was obtained, an addition of 0.383. Further, with a significance value of 5 percent, the tvalue showed 2.105 is greater than ttable of 2.093. It can be concluded that the educational game influenced the learning interests of grade V students of SDN 018 Ujungbatu as an innovation in PPKn learning.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh game edukasi pada muatan PPKN terhadap minat belajar siswa kelas V SDN 018 Ujungbatu. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian korelasional dengan pendekatan kuantitatif.  Populasi dan sample yang digunakan pada penelitian ini sebanyak 20 siswa, yaitu siswa SDN 018 Ujungbatu. Instrumen penelitian yang digunkan yaitu angket penggunaan media dan angket minat belajar siswa. Uji prasayarat melalui uji normalitas dan uji linieritas. Uji hipotesis menggunakan regresi liner setelah terbukti data memenuhi unsur normalitas dan linieritas data. Berdasarkan hasil uji regresi sederhana diperoleh nilai game edukasi terjadi penambahan sebanyak 0,383. Uji lanjut yang dilakukan yaitu pada nilai signifikansi 5 persen, nilai t menunjukkan nilai thitung 2,105 lebih besar dari ttabel sebesar 2,093. Dapat disimpulkan game edukasi memberikan pengaruh pada minat belajar siswa kelas V SDN 018 Ujungbatu sebagai inovasi pembelajaran muatan PPKn.


Keywords


educational games; student's interest; learning innovation; game edukasi; minat belajar; inovasi pembelajaran

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v31i12022p068

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats