THE RELATIONSHIP BETWEEN POSITIVE REINFORCEMENT AND LEARNING OUTCOMES FEEDBACK IN INCREASING THE LEARNING MOTIVATION OF FIFTH-GRADE STUDENTS
Abstract
This study aims to determine the relationship between positive reinforcement and learning outcomes feedback in increasing the learning motivation of fifth-grade students. This type of research uses ex post facto research with the determination of research respondents taken from fifth-grade students in Bolorejo Tulungagung. This data collection uses questionnaires, observations, interviews, and documentation. Analysis of research data using simple correlation and multiple correlations with a significance level of 0.05. Positive reinforcement has a relationship with learning motivation with a contribution of 24.7 percent. There is a relationship between learning outcomes feedback and learning motivation with a contribution of 92.8 percent. Positive reinforcement and feedback simultaneously have a relationship with learning motivation with the acquisition of a contribution of 93.2 percent. Based on the results of the study, it was concluded that there was a positive reinforcement relationship and feedback with the learning motivation of fifth-grade elementary school students in Bolorejo Tulungagung.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara positive reinforcement dan feedback hasil belajar terhadap peningkatan motivasi belajar siswa kelas V. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian ex post facto dengan penentuan responden penelitian diambil dari siswa kelas V SDN 1 Bolorejo, SDN 2 Bolorejo dan SDN 3 Bolorejo. Pengumpulan data ini menggunakan angket, observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data penelitian menggunakan korelasi sederhana dan korelasi ganda dengan taraf signifikansi 0,05. Positive reinforcement memiliki hubungan terhadap motivasi belajar dengan perolehan sumbangsih sebesar 24,7 persen. Ada hubungan feedback hasil belajar terhadap motivasi belajar siswa kelas V Sekolah Dasar di Bolorejo Tulungagung. Feedback hasil belajar memiliki hubungan terhadap motivasi belajar dengan perolehan sumbangsih sebesar 92,8 persen. Positive reinforcement dan feedback secara simultan memiliki hubungan terhadap motivasi belajar dengan perolehan sumbangsih sebesar 93,2 persen. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh kesimpulan bahwa ada hubungan positive reinforcement dan feedback terhadap motivasi belajar siswa kelas V Sekolah Dasar di Bolorejo Tulungagung.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu. Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Astuti, H. T. (2016). Pengaruh Pemberian Reinforcement Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas III Mata Pelajaran Pkn SDN Se-Gugus Ngudi Kawruh Kecamatan Karanglewas Banyumas. Universitas Negeri Semarang.
Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan antara minat dan motivasi belajar dengan hasil belajar ipa pada siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231–238.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia
Malik, H. A., & Pujiastuti, I. (2018). Pemberian Penguatan (Reinforcement) dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Muhammadiyah Tanjungpinang Tahun Pelajaran 2017/2018.
Marlissa, I., & Untayana, J. R. (2018). Implementation of 2013-Curriculum with a Scientific Approach at SMPN 2 Merauke. First Indonesian Communication Forum of Teacher Training and Education Faculty Leaders International Conference on Education 2017 (ICE 2017).
Nata, H. A. (2014). Perspektif Islam tentang strategi pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Purnamasari, I.2019. Pengaruh Lingkungan Belajar Peserta Didik Terhadap Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Sma Negeri 4 Gowa. Universitas Negeri Makassar.
Putri, Y. L., & Rifai, A. (2019). Pengaruh Sikap dan Minat Belajar terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 3(2), 173–184.
Rohani, A. (2010). Sebuah pengantar menuju guru profesional. Jakarta: Rineka Cipta.
Sanjaya, W. (2019). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sari, A. M. (2014). Pengaruh Minat Dan Fasilitas Belajar Terhadap Motivasi Dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi: Survey Pada Siswa Kelas X Sma Muhammadiyah Se-Kota Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.
Setiawati, T. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Ekonomi (Survey Pada Peserta Didik Kelas X IPS di SMAN 1 Ngamprah Tahun pelajaran 2019/2020). FKIP UNPAS.
Sjukur, S. B. (2012). Pengaruh blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa di tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3).
Spiller, D. (2009). Assessment: Feedback to promote student learning. The University of Waikato, The University of Waikato, Hamilton, New Zealand.
Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana prenada media group.
Tamba, K. P., & Cendana, W. (2021). The Relationship between pre-service elementary school mathematics teachers’ beliefs about epistemology of mathematics, teaching and learning, and mathematics assessment. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 11(1), 40–41.
Tanzeh, A. (2011). Metodologi penelitian praktis. Yogyakarta: Teras.
Uno, H. B. (2021). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.
Usman, U. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosda Karya.
Utami, A. P. (2020). Pengaruh Teknik Umpan Balik Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Kelas V SDN 1 Nambahrejo Kotagajah Lampung Tengah Tahun 2019/2020. IAIN Metro.
Vandriyanti, H., Suntoro, I., & Nurmalisa, Y. (2013). Pengaruh Pemberian Penguatan oleh Guru terhadap Hasil Belajar Pkn Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi, 2(4).
Wahyuni, R. D. (2016). Hubungan antara Reinforcement dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Segugus II Nanggulan Kulon Progo. Basic Education, 5(10), 958–969.
Widoyoko, S. E. P., & Rinawat, A. (2012). Pengaruh kinerja guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2).
Wiyani, N. A. (2013). Membumikan pendidikan karakter di SD. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Yunarni, Y., & Harsiwi, N. E. (2018). Metode Belajar Aktif Untuk Meningkatkan Prestasi Dan Motivasi Belajar IPS Pada Siswa Kelas V SD. Musamus Journal of Primary Education, 49–60.
Yunarni, Y., & Harsiwi, N. E. (2020). Peningkatan Prestasi dan Motivasi Belajar Matematika melalui Metode Pemberian Feedback (Balikan) pada Siswa Kelas II SD. Musamus Journal of Primary Education, 65–74.
Yuniawatika, Y. (2018). Learning Style of Grade V Students At Elementary Schools In Blitar. Karya Dosen Fakultas Ilmu Pendidikan UM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v31i22022p127
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:
Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.