Pengembangan Alat Penilaian Kemampuan Mengajar dengan Pendekatan Pembelajaran Tematik Terpadu dan Pendekatan Saintifik di SD

Suharjo Suharjo, Sutrisno Sutrisno

Abstract


Abstract: This study aims to develop: (1) a tool for assessing the ability to develop lesson plan with integrated thematic approach and scientific approach (APKM1), and (2) assesment tool for applying thematic learning with integrated thematic approach and scientific approach (APKM2). Research design using research and development. The subjects of this research are PGSD students, PGSD lecturers, and elementary school teachers. Data collected by questionnaire. The analysis used to analyze the result data is descriptive statistic. The results of this study indicate that (1) APKM1 is very feasible to be used as an assessment instrument of the lesson plan; (2) APKM2 is very feasible to be used as an assessment instrument for the implementation of learning.

Keywords: assessment tool, teaching, thematic integrated, scientific approach.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan: (1) alat penilaian kemampuan menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran dengan pendekatan tematik terpadu dan pendekatan saintifik (APKM1), dan (2) alat penilaian kemampuan melaksanakan pembelajaran dengan pendekatan tematik terpadu dan pendekatan saintifik (APKM2). Desain penelitian menggunakan penelitian dan pengembangan (research and development). Subyek coba penelitian ini adalah mahasiswa PGSD, dosen PGSD, dan guru SD. Data dikumpulkan melalui angket. Analisis yang digunakan untuk menganalis data hasil penelitian adalah statistik deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) APKM1 sangat layak untuk digunakan sebagai instrumen penilaian rencana pelaksanaan pembelajaran; (2) APKM2 sangat layak untuk digunakan sebagai instrumen penilaian pelaksanaan pembelajaran.

Kata Kunci: alat penilaian, mengajar, tematik terpadu, pendekatan saintifik.


Keywords


alat penilaian, mengajar, tematik terpadu, pendekatan saintifik

Full Text:

PDF

References


Al-Humaidi, S.H. & Abu-Rahmah, M.I. 2015.Enhancing Microteaching at Sultan Qaboos University. Studies in English Language Teaching Vol 3. No. 1. 2015.

Ambarawati, M. 2016. Analisis Keterampilan Mengajar Calon Guru Pendidikan Matematika Pada MataKuliah Micro Teaching. Jurnal Pedagogia, Vol. 5. No. 1, 2016.

Borg, W.R. & Gall, M.D. 2003. Educational research: An introduction. New York: Longman.

Fisher, J. & Norman, B.D. 2011. The value of using micro teaching as a tool to develop instructors. Review of Higher Education & Self Learning. September 2011. Vol. 3. Issue 11. p 86-94.

Irtadji, Chusniyah, & Rumidjan. 2014. Model Pelatihan Pembelajaran Kreatif Bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. Vol. 23 No. 2 Nov. 2014. Hal.126-131.

Kemendikbud. 2014. Materi pelatihan guru: Implementasi kurikulum 2013 tahun 2014, SD kelas II. Jakarta: Kemendikbud.

Mahmud, I. & Rawshon, S., 2013. Micro Teadhing to Improve Teching Method: An Analysis on Students’ Perspectives. Journal of Research & Method in Education, vol. 1. issue 4 (May-Jun, 2013). Pp. 69-76.

Permendikbud No 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Permendikbud No 57 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah.

Sutrisno. 2015. Penilaian Pembelajaran Tematik pada Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah Dasar. Vol. 24 No. 1 Mei. 2015. Hal.12-17.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um009v26i22017p169

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Plagiarism Check with:        Reference Management Tool:

         

Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan is indexed by:


Creative Commons License

Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan

is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats