Kesesuaian Kurikulum SMK Pertanian Berbasis Kebutuhan Dunia Kerja (Fokus: Kommpetensi Keahlian Agrobisnis Pengolahan Hasil Pertanian)

Subijanto Subijanto, Darmawan Sumantri

Abstract


This study aimed to identify the link and match between the skills and competency of the Agricultural Vocational Secondary School graduates from the Agribusiness of Agricultural Product Processing Competency Skill and the competencies that the industry needs, and identify the mechanism in ensuring the link and match of the Agricultural Vocational Secondary School curriculum of the specific competency. The data was collected through a focus group discussion. The study results showed that the Agricultural Vocational Secondary School Curriculum has linked and matched with the competencies that the industry needs, referring to the certification for level two of the Indonesian National Qualification Framework. There was no formal steps and mechanism to link and match the curriculum of Agricultural Vocational Secondary School in the Competency Skill for Agribusiness of Agricultural Product Processing with the competencies that the industry needs. This study concluded that the curriculum of the Agricultural Secondary Vocational School focuses on The Competency Skill for Agribusiness of Agricultural Product Processing has linked and matched with the Certification Schema for Level Two of the Indonesian National Qualification Framework, set by the National Board for Professional Certification and the Directorate General for Primary and Secondary Education.


Keywords


Agricultural Curriculum; Competency Skill for Agribusiness; Agricultural Product Processing; Industry; Vocational Secondary School

Full Text:

PDF

References


Badan Pusat Statistik Persentase Penduduk Usia >= 15 Tahun yang Bekerja Menurut Tingkat Pendidikan Data November 2013a, Mei dan November 2014 dan 2015 Badan Pusat Statistik, Persentase Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) Penduduk Usia >= 15 Tahun Menurut Tingkat Pendidikan November 2013b, Mei dan November 2014 dan 2015, dan Mei 2016 Badan Nasional Sertifikasi Profesi. (2017). Skema Sertifikasi KKNI Level II pada Kompetensi Keahlian Agribisnis Pengolahan Hasil Pertanian. Jakarta: BNSP. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2016). Grand Design Pendidikan Kejuruan Indonesia. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. Djojionegoro, Wardiman. (1998). Pengembangan Sumberdaya Manusia. Jakarta. PT Jayakarta Agung Offset. Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2013). Spektrum. Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2016a). Paparan Kepala Sub. Direk-torat P2SMK: Keselarasan Kurikulum 2013 dengan kebutuhan Duna Kerja Jakarta: Dikmenjnur Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2016b). Pengembangann Bidang Keahlian Sekolah Menengah Kejuruan, Jakarta: Dikmenjnur Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan. (2017). Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar SMK/MAK Kompetensi Keahlian Agribisnis Pengolahan Hasil Pertanian. Jakarta: Dit. PSMK, DitJen Dikdasmen, Kemendikbud. Effendi, M. (2016). SMK Bisa Hebat. Majalah SMK, Edisi ke-II 2016. Gunadi, G., Usman, T., & Nugraha, B. S. (2014). Identifikasi Kompetensi SMK Program Studi Otomotif dalam Rangka Implementasi Kebijakan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 22(2), 155-162.

Subijanto, Darmawan Sumantri, Kesesuaian Kurikulum SMK Pertanian Berbasis Kebutuhan Dunia Kerja … Jalal, F. (2015). Bonus Demoggrafi: Berkah atau Bencana, Makalah disampaikan pada Dialog Bonus Demograi, Jakarta: DDI. Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia. (2016). Instruksi Presiden Republik Indonesia Nomor 9 Tahun 2016 tentang tentang Revitalisasi Sekolah Menengah Kejuruan dalam Rangka Peningkatan Kualitas dan Daya Saing Sumber Daya Manusia Indonesia. Jakarta: Kementerian Sekretariat Negara. Kementerian Ketenagakerjaan Republik. (2016). Peraturan Menteri Ketenagakerjaan Nomor 3 Tahun 2016 tentang Tata Cara Penetapan Standar Kompetensi Kerja Nasional Indonesia Mulyadi, A. (2014). Efektivitas praktik kerja industri sesuai dengan tuntutan dunia kerja, Skripsi, (tidak dipublikasikan). Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Teknik Mekatronika Fakultas Teknik,UNY Mulyasa. (2005). Implementasi Kurikulum 2004, Bandung: PT Remaja Rosda Karya Notodihardjo, H. (1990). Pendidikan Tinggi Dan Tenaga Kerja Tingkat Tinggi di Indonesia. Jakarta: UI- Press, Pusat Kurikulum dan Perbukuan (2013). Struktur Kurikulum Tahun 2013 Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Negeri. Jakarta: Kemendikbud Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2012 tentang KKNI dalam www.kemenakertrans.go.id, dikutip 04 April 2018 Robins, S. (2003) Organizational Behaviour, Third Edition (Perilaku Organisasi): Alih Bahasa Drs. Benyamin Malan. Jakarta: PT Macan Jaya Cemerlang Stevenson. J. (ed). (2003). Developing Vocational Expertise. Principles and issues in Vocational Education. Australia: Allen & Unwin. Suryadi, A. (2010). Permasalahan dan Alternatif Kebijakan Peningkatan Relevansi Pendidikan. Studi Relevansi pendidikan Kerjasama UPI bekerjasama dengan Balitbang Kemendiknas. Jakarta: UPI bekerjasama dengan Balitbang Kemendiknas. Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at Work. Canada: John Wiley & Son. Slamet, P. H. (2016). Konstribusi Kebijakan Peningkatan Jumlah Siswa Smk terhadap Pembangunan Ekonomi Indonesia. Cakrawala Pendidikan, (3), 84558. Sashkin, M., & Kiser, K. J. (1993). Putting total quality management to work: what TQM means, how to use it, & how to sustain it over the long run. Berrett-Koehler Publishers. Peraturan Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Nomor 5 Tahun 2012 tentang Standar Kompetensi Kerja Nasional Indonesia Widiaty, I. (2013). Relevansi kurikulum SMK berbasis industri kreatif dengan metode extrapolation and the econometric approach. Innovation of Vocational Technology Education, 9(1), 29-42. Widiyanto, W. (2010). Strategi pengembangan kurikulum berbasis kompetensi DUDI untuk SMK. Dinamika Pendidikan, 5(2), 103 – 116 Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2003 tentang Tenaga Kerja.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v43i12020p75-90

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya

Teknologi dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
E-ISSN 2477-0442 (online)

Contact
Faculty of Engineering, Universitas Negeri Malang (UM)
Jl. Semarang No 5 Malang 65145, Building H5,  1st  Floor. 

Homepage: http://journal2.um.ac.id/index.php/teknologi-kejuruan
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id 

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.   

View My Stats