Pengembangan Kelas Daring dengan Penerapan Hybrid Learning Menggunakan Chamilo pada Matakuliah Pendidikan Kewarganegaraan

Ary Purmadi, M. Samsul Hadi, Lu'luin Najwa

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah 1) mengembangkan produk dari LMS Chamilo yang dapat digunakan dalam mata kuliah pendidikan kewarganegaraan yang layak digunakan dalam pembelajaran berdasarkan uji alpha dan beta 2) Mengetahui keefektifan penggunaan produk dalam matakuliah kewarganegaraan. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah research and development (R&D). Hasil kelayakan dari produk ini berdasarkan uji alfa (alpha test) pada ahli materi sebesar 3,25 yang termasuk ke dalam kategori “baik”, sedangkan pada ahli media sebesar 4,42 yang termasuk ke dalam kategori “sangat baik”. Pada pengujian beta (beta test) sebesar 3,93 yang termasuk kedalam kategori “baik”. Dari hasil uji kelayakan tersebut dapat dinyatakan bahwa produk yang dikembangkan telah memenuhi unsur layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran. Terjadi peningkatan pencapaian hasil belajar kognitif mahasiswa setelah menggunakan chamilo sebesar 10,13. Nilai rata-rata pretest 60,13 dan posttest 70,26 . Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan chamilo telah efektif.

Abstract: The objectives of this study are 1) to develop products from LMS Chamilo that can be used in civic education courses that are suitable for use in learning based on alpha and beta tests. 2) Determine the effectiveness of product use in the citizenship course. The research method used in this research is research and development (R&D). The results of the feasibility of this product are based on the alpha test (alpha test) on the material expert of 3.25 which is included in the "good" category, while for the media expert it is 4.42 which is included in the "very good" category. In the beta test (beta test) of 3.93 which is included in the "good" category. From the results of the due diligence it can be stated that the product developed has met the elements suitable for use in the learning process. There was an increase in the achievement of student cognitive learning outcomes after using chamilo of 10.13. The pretest mean score was 60.13 and posttest 70.26. From the results of this study it can be concluded that learning using chamilo has been effective.


Full Text:

PDF

References


Alessi, S.M & Trollip, S.R. (2001). Multimedia for learning: methods and development (3rd ed.). Boston: Ally & Bacon A Pearson Education Company.

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. (Ed Revisi VI.). Jakarta: Rineka Cipta.

Bibi, S. & Jati, H. (2015). Efektivitas Model Blended Learning Terhadap Motivasi Dan Tingkat Pemahaman Mahasiswa Mata Kuliah Algoritma Dan Pemrograman. Jurnal Pendidikan Vokasi UNY. Vol 5 (1). 74-87.

Mulyani, Y.F., Praherdhiono, H. & Soepriyanto, Y. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Edcomtech. Vol. 2 (2). 155-160.

Nakayama, M., Yamamoto, H., & Santiago, R. (2007). The Impact of Learner Characteristics on Learning Performance in Hybrid Courses among Japanese Students. Electronic Journal e-Learning Vol.5(3).195-206.

Surjono, Herman Dwi. (2010). Membangun Course E-Learning Berbasis Moodle. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Ary Purmadi, M. Samsul Hadi, Lu'luin Najwa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jalan Semarang No 5, Kota Malang Kode Pos 65145
Email: edcomtech.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE


Creative Commons License
Edcomtech is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Edcomtech Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats