INSTABILITAS TOKOH-TOKOH BISSU DALAM FIKSI FAISAL ODDANG: FENOMENA ZONA INTERTEKSTUALITAS HETEROTOPIA
Abstract
INSTABILITY OF BISSU CHARACTERS IN FAISAL ODDANG'S FICTION: THE PHENOMENON OF INTERTEXTUALITY ZONE HETEROTOPIA
Abstract: This article describes the phenomenon of instability bissu characters in literary works by Faisal Oddang. The research subjects were the novel Tiba Sebelum Berangkat and short story anthology Sawerigading Datang dari Laut. Both of these works were used as a source of primary data, whereas books or journal articles about bissu was used as a secondary data source. This article utilizes the theory initiated by Brian McHale statement about literary work in the postmodernist zone. If the dominant is the ontological trait rather than epistemological, it raises issues and components of different and encroaches on the historical zone. The analysis was shown from fiction to fiction, such as one written by Oddang about bissu character which was presented in inconsistent and encroaching way. Oddang presented bissu in various characterizations and professions. A bissu was shown in one story to have a libido, to work as a spy for the rebellious act, and that the leader bissu only prioritizes ego. In the other story, however, a bissu was shown to work as bridal makeup artist. Still in another story, bissu was shown to work as a translator for the epic I La Galigo. Inconsistency is also seen at the characters of Isuri and Rahing, whom he often utilized in the storyline. The changes of bissu characters in every literary work showed an ontological instability—a universe called intertextuality zone heterotopia. Therefore, Oddang’s works belong to postmodernism, giving insights to readers that there is a new subject being painted.
Keywords: postmodern, ontological, bissu, Faisal Oddang, intertextuality zone heterotopia
INSTABILITAS TOKOH-TOKOH BISSU DALAM FIKSI FAISAL ODDANG: FENOMENA ZONA INTERTEKSTUALITAS HETEROTOPIA
Abstrak: Artikel ini mendeskripsikan fenomena instabilitas tokoh-tokoh bissu dalam karya fiksi Faisal Oddang. Subjek penelitian adalah novel Tiba Sebelum Berangkat dan antologi cerpen Sawerigading Datang dari Laut. Kedua karya tersebut digunakan sebagai sumber data primer, sedangkan buku atau jurnal penelitian mengenai bissu digunakan sebagai sumber data sekunder. Artikel ini memanfaatkan teori yang digagas oleh Brian McHale mengenai keberadaan karya fiksi yang dikatakan masuk zona pascamodernis apabila yang dominan adalah sifat ontologis daripada epistemologis. Sifat ontologis mengangkat isu-isu dan komponen-komponen yang berbeda-beda dan melanggar batas zona historis. Hasil analisis menunjukkan bahwa dari karya fiksi satu ke fiksi lainnya yang sama-sama ditulis Oddang, tokoh bissu dihadirkan secara inkonsisten dan melanggar batas. Oddang menampilkan bissu dengan berbagai penokohan dan profesi. Dalam satu cerita, Bissu ditunjukkan memiliki libido, menjadi mata-mata pemberontakan, dan pemimpin bissu hanya memprioritaskan ego sendiri. Dalam cerita lain, bissu berprofesi sebagai perias pengantin, dalam cerita lainnya lagi bissu bekerja sebagai penerjemah kitab I La Galigo. Selain itu, inkosistensi juga tampak pada tokoh Rahing dan Isuri yang seringkali ia manfaatkan dalam alur cerita. Terjadinya perubahan diri tokoh-tokoh bissu dalam setiap karya fiksi, menunjukkan terjadinya instabilitas ontologis—sebuah kesemestaan yang disebut dengan zona intertekstualitas heterotopia. Oleh karena itu, karya-karya Oddang ini adalah karya pascamodern dengan memberikan pencerahan kepada pembacanya bahwa ada perihal baru yang terlukis.
Kata Kunci: pascamodern, ontologis, bissu, Faisal Oddang, zona intertekstualitas heterotopia
Permalink/DOI: dx.doi.org/10.17977/um015v48i22020p177
Full Text:
PDFReferences
Asl, M. P. (2020). Spaces of change: Arab women’s reconfigurations of selfhood through heterotopias in Manal al-Sharif’s Daring to Drive. KEMANUSIAAN: The Asian Journal of Humanities, 27(2), 123–143. https://doi.org/10.21315/kajh2020.27.2.7
Danarto. (2017). Godlob: Kumpulan cerita pendek (Edisi revisi). Basabasi.
Davies, S. G. (2006). Thinking of gender in a holistic sense: Understandings of gender in Sulawesi, Indonesia. Advances in Gender Research, 10(1), 1–24. https://doi.org/ 10.1016/S1529-2126(06)10001-6
Davies, S. G. (2010). Gender diversity in Indonesia: Sexuality, Islam and queer selves. Taylor & Francis Ltd.
Davies, S. G. (2015). Performing selves: The trope of authenticity and Robert Wilson’s stage production of I La Galigo. Journal of Southeast Asian Studies, 46(3), 417–443. https://doi.org/10.1017/S0022463415000326
Efendi, A. (2008). Bahasa & sastra dalam berbagai perspektif. Tiara Wacana.
Foucault, M. (1986). Of other spaces. Diacritics, 16(1), 22–27. https://doi.org/ 10.2307/464648
Foucault, M. (2017). Tentang ruang-ruang yang lain (atau heterotopia). Jurnal Kajian Ruang Sosial-Budaya, 1(1), 37–48. https://doi.org/10.21776/ub.sosiologi.jkrsb.2017.001. 1.04
Gonggong, A. (2004). Abdul Qahhar Mudzakkar dari patriot hingga pemberontak. Ombak.
Harlystiarini. (2018). Book launch: Tiba Sebelum Berangkat, sebuah novel yang bercerita tentang Bissu. Makassar International Writers Festival. https://makassarwriters.com/ article/book-launch-tiba-sebelum-berangkat-sebuah-novel-yang-bercerita-tentang-bissu
Hutcheon, L. (2003). The politics of postmodernism (2nd ed.). Routledge.
Iser, W. (1980). The act of reading: A theory of aesthetic response (2nd ed.). The Johns Hopkins University Press.
Kristeva, J. (1980). Desire in language: A semiotic approach to literature and art. Translated by T. Gora, A. Jardine, & L. S. Roudiez. Columbia University Press.
Lathief, H. (2004). Bissu: Pergulatan dan peranannya di masyarakat Bugis. Desantara Untuk Latar Nusa.
McHale, B. (2003). Postmodernist fiction (3rd ed.). Taylor & Francis Ltd.
McHale, B. (2012). Constructing postmodernism. Taylor & Francis Ltd.
McHale, B. (2015). The Cambridge introduction to postmodernism. Cambridge University Press.
Oddang, F. (2018). Tiba sebelum berangkat (1st ed.). Kepustakaan Populer Gramedia.
Oddang, F. (2019). Sawerigading datang dari laut (1st ed.). Diva Press.
Oddang, F. (2018). Mata penuh darah : Dua peristiwa 1966-2033. Shira Media.
Pujiharto. (2005). Konstruksi postmodern dalam novel Larung. LITERA, 4(1), 88–97. https://doi.org/10.21831/ltr.v4i01.4886
Pujiharto. (2008). Dari homotopia ke heterotopia perubahan konstruksi ruang dalam fiksi Indonesia. Diksi, 15(2), 169–178. https://doi.org/10.21831/diksi.v15i2.6605
Pujiharto. (2011). Repertoar strategi pengedepanan pascamodernis dalam novel Asmaraloka. Adabiyyāt: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(1), 65–96. https://doi.org/10.14421/ajbs.2011.10104
Rahman, D. A. (2012a). La Galigo: Napak tilas manusia pertama di kerajaan Bumi. Diva Press.
Rahman, D. A. (2012b). La Galigo 2: Gemuruh batin sang penguasa laut. Diva Press.
Rauf, R. (2017). Proyeksi astral: Analisis wacana fiksi posmodern dalam naskah film Insidious. Jurnal POETIKA, V(1), 51–57. https://doi.org/10.22146/poetika.25994
Satriani, I. (2016). Postmodernisme dalam novel Bilangan Fu karya Ayu Utami. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 9(1), 25–32. https://doi.org/10.26858/retorika.v9i1.3790
Shakespeare, W. (2010). The tragicall historie of Hamlet Prince of Denmarke. Cambridge University Press.
Suweleh, F. (2020). Karakteristik heterotopia ruang kafe dalam Al-Karnak karya Najib Mahfudz: Analisis other space Michel Foucault. Atavisme, 23(2), 135–146. https://doi.org/10.24257/atavisme.v23i2.645.135-146
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um015v48i22020p177
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Dear Sir/Madam
We appreciate your continued confidence and trust in Bahasa dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, dan Pengajarannya (JBS). In order to enhance the service, readability, and quality of JBS publications, we will be transitioning to a new website, https://citeus.um.ac.id/jbs, in collaboration with Digital Commons (Elsevier) starting in July 2024.
Sincerely
Yusuf Hanafi
(Editor in chief)