Pengembangan Mobile learning Berbasis Android Materi Recount Text Kelas X Bahasa

Ahmad Ilman, Sulthoni Sulthoni, Agus Wedi

Abstract


This study aims to produce an Android-based mobile learning application that is suitable for use in learning based on material experts, media experts, and users. The Android-based mobile learning application contains recount text material contained in English Literature subjects for class X language. This development research was carried out following the development model of Lee & Owens which consists of 5 stages, namely Analysis / Assessment which consists of 2 parts, namely needs analysis and Front-End analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The initial product of the application product will be tested by media experts and material experts before being tested on students. The trial of the use of the application product was carried out by 17 students of class X Bahasa. The results showed that the mobile learning application product based on android recount text material can be declared suitable for use in learning based on the responses of media experts, material experts and users with an average score of 3.5 and is included in the "Very Good" category.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan guna menghasilkan aplikasi mobile learning berbasis android yang layak digunakan dalam pembelajaran berdasarkan ahli materi, ahli media, dan pengguna. Aplikasi mobile learning berbasis android tersebut berisi materi recount text yang terdapat pada mata pelajaran Sastra Inggris untuk kelas X bahasa. Penelitian pengembangan ini dilaksanakan mengikuti model pengembangan dari Lee & Owens yang terdiri 5 tahap, yaitu Analisis / Penilaian yang terdiri atas 2 bagian yaitu analisis kebutuhan dan analisis Front-End, Desain, Pengembangan, Implementasi, dan Evaluasi. Produk awal produk aplikasi akan diuji coba oleh ahli media dan ahli materi sebelum dilakukan uji coba ke siswa. Uji coba pemanfaatan produk aplikasi dilakukan oleh 17 siswa kelas X Bahasa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa produk aplikasi mobile learning berbasis android materi recount text dapat dinyatakan layak untuk digunakan dalam pembelajaran berdasarkan tanggapan ahli media, ahli materi dan pengguna dengan rata-rata penilaian mencapai skor 3,5 dan masuk kedalam kategori “Sangat Baik”.

Keywords


Mobile Learning, Android, Recount Text, Bahasa Inggris

Full Text:

PDF

References


Ally, M. (2009). Mobile learning: Transforming the delivery of education and training. Athabasca University Press.

Ally, M., & Prieto-Blázquez, J. (2014). What is the future of mobile learning in education? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 11(1), 142–151. https://doi.org/10.7238/rusc.v11i1.2033

Fitriahadi, Dudi Romadhon, M Syaiful Harjendro, Toto Sidikoh, U. (2020). Pengantar Open Source dan Aplikasi: Konsep Pengembangan Produk Open Source. Teknik Penggunaan Sistem Operasi Linux dan Aplikasi Open Source. Nurul Fikri Press.

Kwon, S. K. (2019). The Impact of Including a British Accent in a National Listening Comprehension Test: Is it Fair? 영어교과교육, 18(3), 67–94.

Lee, W. W., & Owens, D. L. (2004). Multimedia-based instructional design: computer-based training, web-based training, distance broadcast training, performance-based solutions. John Wiley & Sons.

Listyorini, T. (2013). Perancangan mobile learning mata kuliah sistem operasi berbasis android. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 3(1), 25–30.

Majid, A. (2012). Mobile learning. Makalah Tidak Diterbitkan. Sekolah Pasca Sarjana (S-3). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Martha, Z. D., Adi, E. P., & Soepriyanto, Y. (2018). E-book berbasis Mobile learning. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 109–114.

Miarso, Y. (1984). Teknologi komunikasi pendidikan: pengertian dan penerapannya di Indonesia (Issue 1). Rajawali.

Nurhidayat, B., Wedi, A., & Praherdhiono, H. (2020). Pengembangan Multimedia Mobile Learning Berbasis Smartphone Android Materi Huruf Madura untuk SD Negeri 1 Perante Kabupaten Situbondo. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(2), 103–110.

Panastha Agung, R. (2014). Perancangan Aplikasi Mobile Learning Untuk Pembelajaran Siswa Tuna Grahita Ringan di SDLB/C Terate Berbasis Android. Universitas Komputer Indonesia.

Prawiradilaga, D. S. (2012). Wawasan teknologi pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 90033–90037.

Putra, R. A., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Smartphone Android Materi Huruf Hiragana Pada Pelatihan Bahasa Jepang SMA Ma’arif NU Pandaan. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 138–142.

Rahardjo, T., Degeng, N., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Mobile Learning Berbasis Android Aksara Jawa Kelas X SMK Negeri 5 Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan. https://doi.org/10.17977/um038v2i32019p195

Riady, Sheila Claudy Riady Sentinuwo, Steven Karouw, S. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Mobile Learning Anak Sekolah Minggu dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Jurnal Teknik Informatika, 9(1).

Rifai, A., Sulton, S., & Sulthoni, S. (2020). Pengembangan Media Mobile Learning Sebagai Pendukung Sumber Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 10–17.

Rismadewi, N. W. M. (2019). Penerapan Model Creative Problem Solving Pada Guru Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 302–310.

Saefi, M. (2015). Pengembangan media mobile learning berbasis android pada pembelajaran Struktur dan Fungsi Sel kelas XI. Universitas Negeri Malang.

Sumanto;, S. (2012). Model Pengembangan Media Pembelajaran SD. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Universitas Negeri Malang.

Surahman, E. (2019). Integrated Mobile Learning System (IMOLES) Sebagai Upaya Mewujudkan Masyarakat Pebelajar Unggul Era Digital. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 5(2). https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p050

Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1). https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.9723

Surahman, E., & Alfindasari, D. (2017, September). Developing adaptive mobile learning with the principle of coherence Mayer on biology subjects of high school to support the open and distance education. In 3rd International Conference on Education and Training (ICET 2017) (pp. 184-190). Atlantis Press.

Sutirman, M. P. (2013). Media dan model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Usman, M. U. (2006). Menjadi Guru yang Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wicaksono, M. A., Sihkabuden, S., & Husna, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran yang Berupa Suplement Pada Muatan Lokal Khas Ngawi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 133–140.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i12022p032

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ahmad Ilman, Sulthoni Sulthoni, Agus Wedi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats