Pengembangan Media Animasi dalam Model Pembelajaran STAD Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di SMP

Nadila Eka Okta Cahyaningrum, Zainul Abidin, Agus Wedi

Abstract


The development of animation media in the learning model STAD aims to create effective and attractive learning activities so as to improve student learning outcomes. The animation media was developed in learning the human circulatory system in junior high schools. The research method used the Sadiman development model. Product validation is carried out by material experts and media experts. Meanwhile, the target of the field evaluation was class VIII students of SMP Negeri 1 Kauman Ponorogo. Based on the results of the field evaluation, it can be concluded that the animation media in the learning model STAD, the human circulatory system material, is categorized as suitable for use in learning activities. Furthermore, based on the results of the pre-test and post-test that were tested using the Paired Sample T-Test, it was found that there was a difference between the pre-test and post-test results. So it can be concluded that the use of animation media in the learning model STAD for the human circulatory system material in SMP can be applied as a guide in learning activities by teachers to create effective and interesting learning so that it can improve learning student’s outcomes.

Abstrak
Pengembangan media animasi dalam model pembelajaran STAD bertujuan untuk menciptakan kegiatan pembelajaran yang efektif dan menarik sehingga dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Media animasi tersebut dikembangkan dalam pembelajaran sistem peredaran darah manusia di SMP. Metode penelitian tersebut menggunakan model pengembangan Sadiman. Validasi produk dilaksanakan oleh ahli materi dan ahli media. Sedangkan sasaran evaluasi lapangan yaitu siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Kauman Ponorogo. Berdasarkan dari hasil evaluasi lapangan maka dapat disimpulkan bahwa media animasi dalam model pembelajaran STAD materi sistem peredaran darah manusia tersebut masuk kategori layak digunakan dalam kegiatan pembelajaran. Lebih lanjut, berdasarkan hasil pre-test dan post-test yang diuji menggunakan Uji Paired Sample T-Test diperoleh hasil bahwa terdapat perbedaan antara hasil pre-test dan post-test. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan media animasi dalam model pembelajaran STAD untuk materi sistem peredaran darah manusia di SMP tersebut dapat diterapkan sebagai pedoman dalam kegiatan pembelajaran oleh guru untuk menciptakan pembelajaran yang efektif dan menarik sehingga dapat meningkatkan hasil belajar siswa.


Keywords


Media Animasi; Model Pembelajaran STAD; Sistem Peredaran Darah Manusia

Full Text:

PDF

References


Abdullah, R. (2017). Pembelajaran dalam Perspektif Kreativitas Guru dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35-39. Aksoy, G. (2012). The Effects of Animation Technique on the 7th Grade Science and Technology Course. Online Submission, 3(3), 304-308. Ali, M. (2009). Pengembangan media pembelajaran interaktif mata kuliah medan elektromagnetik. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1). Al-rahmi, W. M., Othman, M. S., & Yusuf, L. M. (2015). Using social media for research: The role of interactivity, collaborative learning, and engagement on the performance of students in Malaysian post-secondary institutes. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(5), 536.

Amali, L. N., Zees, N., & Suhada, S. (2020). Motion Graphic Animation Video as Alternative Learning Media. Jambura Journal of Informatics, 2(1), 23-30.

Arianai, Niken dan Dany Haryanto. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustakarya.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Asdi Mahasatya

Aziz, A., D. Yulianti, L. Handayani. (2006). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Memanfaakan Alat Peraga Sains Fisika (Materi Tata Surya) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kerjasama Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2): 94-98. Balazinski, M., & Przybylo, A. (2005). Teaching Manufacturing Processes Using Computer Animation. Journal of manufacturing systems, 24(3), 237-243.

Chau, K. T., Nasir, N. A. S. B. A., & Valerie, T. V. Y. (2020). Preference of 2D Animation Style in Malaysian Colonial Shophouses Multimedia Courseware. In Proceedings of the 5th International Conference on Multimedia and Image Processing (pp. 180-184).

Dewi, A. S., Isnani, I., & Ahmadi, A. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Media Pembelajaran Terhadap Sikap dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JIPMat, 4(1). Efendi, Y., Adi, E., & Sulthoni, S. (2020). Pengembangan Media Video Animasi Motion Graphics pada Mata Pelajaran IPA di SDN Pandanrejo 1 Kabupaten Malang. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran. 6(2), 97–102.

Esminarto, dkk. (2016). Implementasi Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset dan Konseptual 1(1): 21. Fitriani, A. A., Ulfa, S., & Adi, E. P. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Sistem Pernapasan Manusia Sebagai Upaya Mendukung Kebijakan Belajar Di Rumah. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(3), 303-316. Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81–86.

Handayani, S., Haryono, H., & Ahmadi, F. (2020). The Effectiveness of Animation Film Media To Know Ability Mathematical Concept Of Early Childhood Based On Gender. Journal Of Primary Education, 9(2), 161-167.

Haris, I. N. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe STAD terhadap sikap tanggung jawab. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(01). Hasanah, U., & Nulhakim, L. (2015). Pengembangan media pembelajaran film animasi sebagai media pembelajaran konsep fotosintesis. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91-106. Hidayatulloh, S., Praherdhiono, H., & Wedi, A. (2020). Pengaruh Game Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Pemahaman Ilmu Pengetahuan Alam. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2), 199-206.

Joyce, Bruce & Marsha Weil. (1980). Model of Teaching, Fifth Edition. USA: Allyn and Bacon A Simon & Scuster Company.

Khan, G. N., & Inamullah, H. M. (2011). Effect of student’s team achievement division (STAD) on academic achievement of students. Asian Social Science, 7(12), 211–215. Kristin, F. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau Dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 74-79.

Laa, N., Winata, H., & Meilani, R. I. (2017). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe student teams achievement division terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 251–260.

Lowe, R. K. (2003). Animation and learning: selective processing of information in dynamic graphics. Learning and instruction, 13(2), 157-176.

Luppy, F. M., Anwar, R. B., Linuhung, N., Agustina, R., & Rahmawati, D. (2020). The Development of Animation-Based Learning Media Using Construct 2 On Logic Material. Matematika dan Pembelajaran, 7(2), 13-21.

Mason, R.& Rennie, F. (2010). Elearning: Panduan Lengkap Memahami Dunia Digital dan Internet. (Alih bahasa: Teguh Wahyu Utomo). Yogyakarta: Pustaka Baca. Maulidina, M. A. (2020). Pengembangan Media Animasi Pembelajaran Tema Pahlawanku pada Siswa Kelas IV SDN Urangagung Sidoarjo. SKRIPSI Mahasiswa UM.

Mayer, R. E., & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational psychology review, 14(1), 87-99.

Mezil, Y., Sharma, B., Cross, A., Akhtar-Danesh, N., Raha, S., & Timmons, B. W. (2020). Exercise Messengers: Exploring Student‐Learning Perceptions of a Science Animation Video using Q‐methodology. The FASEB Journal, 34(S1), 1-1. Newby, T., Stepich, D., Lehman, J., & Russell, J. (2000). Instructional technology for teaching and learning: Designing instruction, integrating computers, and using media. Educational Technology & Society, 3(2), 106-107.

Putra, I. G. D., & Sujana, I. W. (2020). Hasil belajar IPS menggunakan Kolaborasi Model Discovery Learning Berbasis Media Animasi. Journal of Education Technology, 4(2), 103-109. Putri, A. I. V., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377-387.

Rusman. (2013). Metode-Metode Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Sadiman, Arif S, dkk. (2014). Media pendidikan: pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Depok: PT. Raja Grafindo Persada. Samatowa, Usman. (2010). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks Sari, V. Y. (2014). Pengembangan model pembelajaran kooperatif stadtus (kolaborasi Stad dengan tutor sebaya) dalam pembelajaran IPA pada siswa kelas V di SDN Klojen Malang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Sevtiana, A., Saputra, G. T., & Wisata, D. (2020). Perancangan Video Animasi Edukatif Perubahan Energi Pada Siswa Kelas Tiga Sekolah Dasar. Jurnal Digit, 9(2), 178-189.

Slavin, Robert E. 2011. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Soman, P. (2020). Teaching Phonetics to the Student Teachers for Developing English Pronunciation Using Technology in Distance Mode. Studies in Indian Place Names, 40(74), 1602-1608.

Sudana, I. P. A., & Wesnawa, I. G. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 1-8.

Thoyyib, M. (2013). Pengembangan media animasi pembelajaran interaktif mata pelajaran ilmu pengetahuan alam kelas VI semester II di SDN Polehan 3 Malang. SKRIPSI Jurusan Teknologi Pendidikan-Fakultas Ilmu Pendidikan UM.

Wang Qiyun & Cheung Wing Sum. (2003). Designing Hypermedia Learning Environments in Tan Seng Chee & Wong, Angela.F.L. (Eds.). Teaching and learning with technology: an asia-pasific perspective (pages: 216-231). Singapore: Prentice Hall.

Zahro, F., Degeng, I. N. S., & Mudiono, A. (2018). Pengaruh model pembelajaran student team achievement devision (STAD) dan mind mapping terhadap hasil belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 8(2), 196-205.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i22022p180

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nadila Eka Okta Cahyaningrum, Zainul Abidin, Agus Wedi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats