Focus and Scope

English

Jurnal Pembelajaran Sains (Print ISSN: 2355-7044; Online ISSN: 2527-9157) provides a place for teachers, academics, lecturers, and students to share and discuss the results of their research in the field of science education. JPS publishes academic articles that focus on teaching and learning science from a range of basic education to higher education. This journal serves as a bridge between researchers and practitioners (teachers at every level of education) in sharing and providing information, ideas and opinions about the reality of education experienced by each.

Science education which is included in the focus of JPS is not only limited to science education at the junior high school level. JPS also publishes academic articles related to the results of research in the fields of chemical education, physical education, and biological education for the level of basic education to higher education. JPS also does not close itself to publish academic articles related to the integration of science education with other disciplines, such as STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), geography, social education, and art. However, academic articles relating to research in the field of pure science and education in general (not related to science / Science education) will not be considered for publication by JPS.

Academic articles in the field of science education published by JPS can be in the form of empirical research, such as the development / application of learning models and strategies, the development and innovation of teaching materials and learning media, and the development of learning evaluation instruments. Both the academic articles of experimental research and the results of classroom action research (CAR) are highly accepted for publication in JPS. All academic articles published by JPS must follow the applicable research rules and any data / research results can be justified by the author.

 

 Indonesia

Jurnal Pembelajaran Sains (Print ISSN: 2355-7044; Online ISSN: 2527-9157) menyediakan wadah bagi guru, akademisi, dosen, dan mahasiswa untuk saling berbagi dan berdiskusi mengenai hasil penelitiannya di bidang pendidikan sains/IPA. JPS mempublikasikan artikel akademik yang berfokus pada pengajaran dan pembelajaran sains dari rentang pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi. Jurnal ini menjadi jembatan antara peneliti dan praktisi (pengajar di setiap tingkatan pendidikan) dalam berbagi dan menyediakan informasi, ide, dan opini tentang realitas pendidikan yang dialami masing-masing.

Pendidikan sains yang tercakup dalam fokus JPS tidak hanya terbatas pada pendidikan IPA di tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP) saja. JPS juga mempublikasikan artikel akademik terkait hasil penelitian di bidang pendidikan kimia, pendidikan fisika, dan pendidikan biologi untuk tingkat pendidikan dasar hingga pendidikan tinggi. JPS juga tidak menutup diri untuk mempublikasikan artikel akademik yang berkaitan dengan integrasi pendidikan IPA/sains dengan disiplin ilmu lainnya, seperti STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), geografi, pendidikan sosial (IPS), dan seni. Namun, artikel akademik yang berkaitan dengan penelitian di bidang ilmu sains murni dan pendidikan secara umum (tidak terkait pendidikan IPA/Sains) tidak akan dipertimbangkan untuk dipublikasikan oleh JPS.

Artikel akademik di bidang pendidikan sains yang dipublikasikan oleh JPS dapat berupa hasil penelitian empiris, seperti pengembangan/penerapan model dan strategi pembelajaran, pengembangan dan inovasi bahan ajar dan media pembelajaran, serta pengembangan instrumen evaluasi pembelajaran. Baik artikel akademik hasil penelitian yang bersifat eksperimen maupun hasil penelitian tindakan kelas (PTK) sangat diterima untuk dipublikasikan di JPS. Tentunya seluruh artikel akademik yang dipublikasikan oleh JPS harus mengikuti kaidah penelitian yang berlaku dan setiap data/hasil penelitiannya dapat dipertanggungjawabkan oleh penulis.



https://www.gojosatoru.love/