Development of QR Code-Based Arabic Teaching Materials for Oral Skills: A Case Study on Hobby Topics for Grade 1 Madrasah Ibtidaiyah

Dina Mutiatunnisa, Zulfa Azalia Mujahidah, Imam Asrori

Abstract


The development of Science and Technology (IPTEK) demands learning activities that also involve technology. Especially now that the world of education has been filled by the Alpha generation who are very close to digital skills, so the teaching materials used must also support students to collaborate with technology. This study aims to develop teaching materials for Arabic oral proficiency grade 1 elementary school using QR Code and describe the characteristics of the product developed. This research uses a Research and Development (R&D) approach with Thiagarajand's 4D development model which has four stages, namely difine, design, development, and disseminate. The results of the development of this research are teaching materials containing QR Codes and animated images about hobbies to interpret expressions or sentences delivered. The presentation of learning activities presented is in accordance with the Learning Implementation Plan (RPP) that has been prepared. The teaching materials contain eight criteria, namely interactive and innovative, multimedia presentation, flexibility, collaborative, based on learning implementation plans, continuous, oral approach, and parental immersion.

Keywords


Teaching materials; Oral Proficiency; Madrasah Ibtidaiyah; QR Code

References


Amalia, I. R., Khamdun, & Fathurohman, I. (2021). PERAN ORANGTUA DALAM MEMOTIVASI BELAJAR ANAK SEKOLAH DASAR DI DESA WONOREJO JEPARA. Jurnal Inovasi Penelitian.

Aswan, A., Imeldawati, A., & Sulistyaningsi, L. S. (2020). Pengembangan Buku Digital Bertema Kebudayaan Indonesia Berbantuan Qr Code Sebagai Media Pembelajaran Lintas Budaya Bipa Tingkat Menengah. Prosiding Seminar Internasional Seminar Kepakaran Bahasa Indonesia Untuk Penutur Asing (SEMAR BIPA).

Blokdyk, G. (2019). Research and Development management A Complete Guide—2019 Edition oleh Gerardus Blokdyk—eBuku | Scribd. https://www.scribd.com/book/402293962/Research-and-Development-management-A-Complete-Guide-2019-Edition

Handayani, I. P., & Irawan, D. (2022). KETERAMPILAN METAKOGNITIF DITINJAU DARI PERSPEKTIF TAKSONOMI BLOOM EDISI REVISI DALAM PEMBELAJARAN PAI. Studia Religia : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2). https://doi.org/10.30651/sr.v6i2.13038

Harsela, F., & Qalbi, Z. (2021). Dampak Permainan Gadget dalam Mempengaruhi Perkembangan Kognitif Anak di TK Dharma Wanita Bengkulu. Jurnal PENA PAUD.

Hastari, G. A. W., Agung, A. A. G., & Sudarma, I. K. (2019). PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK BERPENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. 7.

Ilhami, A. (2022). IMPLIKASI TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF PIAGET PADA ANAK USIA SEKOLAH DASAR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 605–619. https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.6564

Maryatin, M., Rahma, D., & Waskitoningtyas, R. S. (2024). Meningkatkan Keterampilan Membaca Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan QR Code Kelas XI A3. 1 Di SMA Negeri 4 Balikpapan Tahun Ajaran 2023/2024. Innovative: Journal Of Social Science Research.

Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(2), 207–232. https://doi.org/10.52593/klm.04.2.07

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 3(1), 101–109. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i1.1432

Mulyosari, E. T., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(6), 2395–2405. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i6.5037

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22–34.

Novitasari, Y. (2018). Analisis Permasalahan "Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini”. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(01), 82–90. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v2i01.2007

Okfia, W., & Jaya, I. (2021). Konstruktivis Teori dalam Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Menggunakan Flashcard di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5.

Pujawan, I. G. N., Rediani, N. N., Antara, I. G. W. S., Putri, N. N. C. A., & Bayu, G. W. (2022). Revised Bloom Taxonomy-Oriented Learning Activities to Develop Scientific Literacy and Creative Thinking Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(1), 47–60. https://doi.org/10.15294/jpii.v11i1.34628

Rahayu, S. T., Dewi, R., & Sari, I. P. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pementasan Drama berbantuan QR Code pada Siswa Kelas XI di MA Al-Muhajirin Tugumulyo. Linggau Jurnal Language Education and Literature.

Rarastika, N. (2022). Penggunaan Teknologi QR Code dalam Pembelajaran Tematik: Penelitian Pengembangan Bahan Ajar. Prosiding Pendidikan Dasar.

Riandita, L., Sanjaya, R., Muftachina, N., & Anggraeni, D. (2023). Implementasi Penggunaan QR code Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama (Smp) Salafiyah Pekalongan. Mozaic: Islam Nusantara.

Saefuloh, H., & Aflisia, N. (2022). Konvergensi Separated dan All in One System dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren al-Muqaddas Cirebon. Arabia, 14(1), 17. https://doi.org/10.21043/arabia.v14i1.13581

Sianipar, H. H., Sijabat, O. P., Simanjuntak, M., & Sinaga, B. (2023). Pengembangan Modul Bahan Ajar Berbasis Problem Base Learning Berbantuan Media QR-CODE Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SD Negeri 125138 Pematang Siantar. Jurnal Diversita, 9(2), 260–269. https://doi.org/10.31289/diversita.v9i2.9689

Sobral, S. R. (2021). Bloom’s Taxonomy to Improve Teaching-Learning in Introduction to Programming. International Journal of Information and Education Technology, 11(3), 148–153. https://doi.org/10.18178/ijiet.2021.11.3.1504

Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. 3(4).

Widari, N. L. P. E., Astawan, I. G., & Sumantri, M. (2021). Bahan Ajar Interaktif Bermuatan Pendidikan Karakter pada Materi Sistem Pernapasan pada Manusia dan Hewan. Mimbar Ilmu, 26(3), 364. https://doi.org/10.23887/mi.v26i3.37088

Widyaningsih, N. P. A., & Ganing, I. N. (2021). Kelayakan Media Komik Berorientasi Pendekatan Konstruktivisme Muatan IPA Daur Hidup Hewan di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(1), 90. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.32534

Yamin, M. & Faridah. (2023). Peningkatan Keterampilan Menemukan Pokok Pikiran Paragraf Profetik melalui Pendekatan Konstruktivisme Menggunakan LKPD. Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 2(2), 203–212. https://doi.org/10.55909/jpbs.v2i2.251

Yendrita, Y., & Nengsih, S. (2022). Eksplorasi Penggunaan Pendekatan Konstruktivis dalam Proses Perkuliahan. BIOEDUSAINS:Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 5(1), 235–244. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v5i1.3744

Zulvira, R. & Desyandri. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR INTERAKTIF TEMATIK TERPADU MENGGUNAKAN STEAM BERBASIS LECTORA DI KELAS III SD. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1273–1286. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3133




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um056v8i2p%25p

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2025 Dina Mutiatunnisa, Zulfa Azalia Mujahidah, Imam Asrori

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

AL-ARABI is indexed by:

        


Editorial Office:

Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language
Arabic Department, Faculty of Letters, Universitas Negeri Malang (UM)

Jalan Semarang 5, Malang 65145, Indonesia.

Telephone: (0341) 551312 Ext. 239. Fax (0341) 567475.
E-mail: alarabi@um.ac.id


Creative Commons License
Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Based on a work at http://journal2.um.ac.id/index.php/alarabi/