Profesionalitas Dosen Muda Universitas Negeri Malang dalam Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Lesson Studya
Abstract
Abstrak: Tujuan artikel ini adalah untuk menyajikan hasil pengamatan peneliti terhadap profesionalitasi Dosen Muda UM dalam pelaksanaan pembelajaran melalui Lesson Study. Lesson study memiliki tiga tahap yaitu plan (perencanaan), do (pelaksanaan) dan see (refleksi). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah research action atau penelitian tindakan kelas yang langkah-langkahnya disesuaikan dengan langkah-langkah lesson study. Dosen muda yang masih sedikit pengalaman dalam pengajaran diharapkan dapat menambah wawasannya dalam kegiatan pembelajaran melalui kegiatan lesson study. Kritik, saran dan masukan dari para observer akan menjadi acuan perbaikan pelaksanaan pembelajaran. Pelaksanaan pembelajaran yang telah didiskusikan secara kolaboratif dengan observer akan memberi dampak positif pada aktifitas mahasiswa di dalam pembelajaran.
Abstract: The purpose of this article is to present the results of the researchers' observations on the professionalization of UM Young Lecturers in the implementation of learning through lesson study. Lesson study has three stages, namely plan (planning), do (implementation) and see (reflection). The method used in this research is action research or classroom action research, the steps are adjusted to the lesson study steps. It is hoped that young lecturers who have little experience in teaching can add insight into learning activities through lesson study activities. Criticism, suggestions and input from observers will be a reference for improving the implementation of learning. The implementation of learning that has been discussed collaboratively with observers will have a positive impact on student activities in learning.
Full Text:
PDFReferences
Davison, R. M., Martinsons, M. G., Kock N., (2004), Journal : Information Systems Journal : Principles of Canonical Action Research 14, 65–86
Jacobsen, David., Eggen, Paul., Kauchak, Donald. 2009. Methods for Teaching: Metode-metode meningkatkan belajar siwa TK-SMA. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lewis, Catherine C. 2002. Lesson study: A Handbook of Teacher-Led Instructional 32 Change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools, Inc
Sadia, I Wayan. 2008. Lesson study (suatu strategi peningkatan profesionalisme guru). Jurnal Pendidikan dan Pengajaran UNDIKSHA, 0215 – 8250.
Sulaksana,U., (2004), Managemen Perubahan, Cetakan I, Pustaka Pelajar Offset, Yogyakarta.
Spark, Dennis. 1999. Using Lesson Study to Improve Teaching. (Online). http://www.learningpt.org/msc/products/tot.htm diakses 18 Februari 2018
Sumar, Hendayana, 2006, Lesson Study Suatu Strategi Untuk Meningkatkan Keprofesionalan Pendidikan, Bandung: UPI Press
Susilo, Herawati, et.al.,2009. Lesson Study Berbasis Sekolah” Guru Konservatif Menuju Guru Inovatif”, Malang: Bayumedia Publishing.
Winarsih. A, Mulyani. 2012. Peningkatan Profesionalisme Guru IPA Melalui Lesson Study dalam Pengembangan Model Pembelajaran PBI. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia(1) 43-50.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Edcomtech: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI) and Ikatan Profesi Teknologi Pendidikan Indonesia (IPTPI) with MoU.
Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jalan Semarang No 5, Kota Malang Kode Pos 65145
Email: edcomtech.fip@um.ac.id
========================================================================================================
INDEXED BY | TOOLS | PLAGIARISM CHECK | ARTICLE TEMPLATE |
Edcomtech is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Edcomtech Statistics (Since July 13th, 2020)