Keterampilan Belajar Mandiri Pebelajar Program Ilmu Sosial Kelas 11 Saat Pembelajaran Jarak Jauh

Agnes Cristin Ari Nurlia, Kristin Kristin, Samuel Lukas, Sisilia Fitri Sepsiati

Abstract


The pandemic caused changes in learning at XYZ school. The schools set synchronous and asynchronous methods to train students’ self regulation in learning. However, there were still students who experienced obstacles in terms of self regulation. It became the background of this research to measure the self regulation of 11th grade students at XYZ school. This study aimed to produce a good measuring instrument for evaluating students’ self regulation skills, knowing students’ self regulation level, and finding if there any relation between students’ gender and their self regulation among 11th grade high school students in social science programs during online learning. This study used quantitative methods with data collection techniques using a closed questionnaire using a Likert scale. The data from the questionnaire were tested for validity, reliability, and normality data. Furthermore, hypothesis testing was using mean test and chi square correlation test. The results of this study found that the measuring instrument in the form of a questionnaire with 12 statement items were all valid and reliable. The level of students’ self regulation skills was in the medium to high category and there was a relationship between student’s gender and their self regulation. Initiatives, strategies, and learning evaluation had a positive impact on students' self regulation skills.

Abstrak

Pandemi menyebabkan perubahan dalam pembelajaran di sekolah XYZ. Sekolah menetapkan metode sinkronus dan asinkronus untuk melatih kemandirian peserta didik. Namun demikian masih ditemukan peserta didik yang mengalami kendala dalam hal kemandirian belajar. Hal ini yang melatarbelakangi penelitian untuk mengukur kemandirian belajar peserta didik kelas 11 sekolah XYZ. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan alat ukur yang baik untuk mengukur keterampilan kemandirian belajar, mengetahui tingkat keterampilan kemandirian belajar, serta mengetahui apakah adanya hubungan antara gender dan kemandirian belajar peserta didik kelas 11 program ilmu sosial di sekolah XYZ dalam pembelajaran jarak jauh. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner pertanyaan tertutup menggunakan skala Likert. Data hasil kuesioner diuji validitas, reliabilitas, dan normalitas data. Selanjutnya, pengujian hipotesis menggunakan uji mean, uji korelasi chi square. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa alat ukur berupa instrumen dalam bentuk kuesioner dengan 12 item pernyataan semua valid dan reliabel. Tingkat keterampilan kemandirian belajar peserta didik masuk kategori sedang dan terdapat hubungan antara gender dengan keterampilan kemandiri belajar peserta didik. Inisiatif, strategi, dan evaluasi belajar berpengaruh positif terhadap keterampilan kemandirian belajar peserta didik.



Keywords


Self-regulation; initiatives; strategies; evaluation

Full Text:

PDF

References


Aslamiyah, T. A., Setyosari, P., & Praherdhiono, H. (2019). Blended Learning dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Teknologi Pendidikan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2 (2), 109-114.

Baist, A., Pradja, P. B., Pamungkas, A. S. (2019). Kemandirian Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Aljabar Vektor Ditinjau Dari Gender. Semirata BKS PTN Wilayah Barat Bidang MIPA, 907-912.

Creswell, J. W. (2017.) Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Husna, Asmaul., Suryana, Budi. (2017). Metodologi Penelitian dan Statistik. Jakarta : Kementrian Kesehatan Indonesia.

Jaya, M. L. M. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Yogyakarta: Quadrant.

Kaplan, A. (2017). Academia goes social media, MOOC, SPOC, SMOC and SSOC : The digital transformation of higher education institutions and universities (1st ed.). Oxfordshire: Routledge .

Kusumaningsih, W. (2016). Pengaruh Gender Terhadap Kemampuan Berpikir Aljabar Dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Senatik (Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 164 - 170.

Mustafidah, H., & Giarto, W. G. (2021). Aplikasi Berbasis Web untuk Analisis Data Menggunakan Korelasi Bivariat Pearson. SAINTEKS, 18(1), 39-50.

Nilson, L. B. (2013). Creating Self Regulated Learners. Virginia: Stylus.

Ningrum, N. R. K., Toenlioe, A. J.E., & Abidin, Z. (2019). Analisis Pemanfaatan Search Engine Dalam Meningkatkan Self-Regulated Learning Mahasiswa Teknologi Pendidikan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2 (2), 149-157.

Pamungkas, A. S. (2019). Kemandirian Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Aljabar Vektor Ditinjau dari Gender. Prosiding Semirata BKS PTN Wilayah Barat Bidang MIPA, 4(1), 899-906.

Panda, S., & Vogelstein, J. (2021). The Chi-Square Test of Distance Correlation. JOURNAL OF COMPUTATIONAL AND GRAPHICAL STATISTIC, 00(0), 1-9.

Pratiwi, T. I., Istirahayu, I., &Mariana, D. (2022). Kemandirian Belajar Siswa SMA Pada Masa Pandemi Covid-19. Journal of Counseling and Education, 3 (1), 41-48.

Ramadani, A. D., Sulthoni, Wedi, A. (2019). Faktor-Faktor yang Berpengaruh Terhadap Implementasi Blended Learning di Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2 (1), 62-67.

Rohman, F., Riyadi, & Indriati, D. (2020). Gender differences on students’ self-regulated learning in mathematics. Journal of Physics: Conference Series, 1613.

Roof, Judith., (2016) . What Gender is What Gender Does. University of Minnesota Press. London.

Roy, F. K. (2011). Hand book of regulated learning, research, theory and application. New York: The Guilford Press.

Sanjayanti, A., Sulistiono, Budiretnani, D. A. (2015). Tingkat Kemandirian Belajar Siswa Siswa SMAN 1 Kediri Kelas XI MIA-5 pada Model PBL Materi Sistem Reproduksi Manusia. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS, 361-363.

Sembiring, I. & Wardani, H. (2021). Analisis Kemandirian Belajar dan Kecemasan Belajar Matematika Ditinjau Dari Gender Siswa. Jurnal Math Education Nusantara, 13-23. DOI: https://doi.org/10.32696/jmn.v4i2.151

Siyoto, Sandu (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing,

Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zyacek, S. (2006). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education (3rd ed.). Upper Saddle River: NJ: Pearson.

Suasapha, A. H. (2020). Skala Likert untuk Penelitian Pariwisata; Beberapa Catatan untuk Menyusunnya dengan Baik. Jurnal Kepariwisataan, 19(1).

Sukardi, M.(2018). Metodologi Penelitian Pendidikan : Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta : Bumi Aksara

Sudaryono. (2018). Metodologi Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Mix Method. Tangerang: Rajawali Pers

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surahman., Rachmad, Mochamad., Supardi, Sudibjo., (2016). Metodologi Penelitian. Jakarta : Kementrian Kesehatan Indonesia.

Testa, Raylan., Coolhart, Deborah., Peta, Jayme. (2015) The Gender Quest Workbook: A guide for teens adn Young adult exploring gender identity. Oakland.

Walcutt, J.J. dan Schatz, S. (2019). Modernizing Learning: Building the Future Learning Ecosystem. Washington, DC: Government Publishing Office.

Wijaya, T. T., Ying, Z., & Suan, L. (2020). Gender and Self-regulated Learning During COVID-19 Pandemic in Indonesia. JURNAL BASICEDU, 4(3), 725-732.

Yusuf, A. (2016). Long Life Education- Belajar Tanpa Batas. PEDAGOGIA, 1, 111.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um038v5i42022p402

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 kristin kristin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan published by Department of Educational Technology, Faculty of Education, State University of Malang in Collaboration with Asosiasi Program Studi Teknologi Pendidikan Indonesia (APS TPI).

Publisher Address:
Lab. Teknologi Pendidikan, Gd.E2, Lt.1
Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang
Jl. Semarang 5, Kota Malang Email: jktp.fip@um.ac.id

 

========================================================================================================

INDEXED BYTOOLSPLAGIARISM CHECKARTICLE TEMPLATE

 

 

 

 

Creative Commons License
JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JKTP Statistics (Since July 13th, 2020)

View My Stats