PENGARUH PENGGUNAAN METODE JARIMAGIC TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN SISWA TUNARUNGU KELAS IV

Willi Febrian Prayugo, Mohammad Efendi

Abstract


The hearing impairment have difficulties in learning process, particularly in arithmetic operations because hearing disorders that cause inhibition of language development in understanding and accepting the subject matter. The purpose of this study is to determine the effect on the ability of jarimagic method for calculating multiplication on deaf children. Data collected by using written tests and observation as support in obtaining information for the sake of the data accuracy. Jarimagic method is taught to know the 1-20 multiplication numeracy skills of deaf students before the implementation of the jarimagic method, when jarimagic method do , and after the implementation of the method jarimagic. The conclution of this study showed that there was the influence jarimagic method toward for calculating multiplication deaf children.

 

Tunarungu mengalami kesulitan pada proses pembelajara, khususnya pada operasi hitung dikarenakan ganguan mendengar yang menyebabkan terhambatnya perkembangan bahasa dalam memahami dan menerima materi pelajaran. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh metode jarimagic terhadap kemampuan berhitung perkalian anak tunarungu. Data dikumpulkan dengan menggunakan teknik tes tulis dan obserfasi sebagai pendukung dalam memperoleh informasi demi keakuratan data. Metode jarimagic ini diajarkan untuk mengetahui kemampuan berhitung perkalian siswa tunarungu 1-20 sebelum diterapkannya metode jarimagic, saat dilakukan metode jarimagic, dan setelah diterapkannya metode jarimagic. Kesimpulan penelitian ini menunjukkan bahwa ada pengaruh penggunaan metode jarimagic terhadap kemampuan berhitung perkalian pada anak tunarungu.


Keywords


tunarungu; kemampuan berhitung; metode jarimagic

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um031v1i32014p175-181

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal ORTOPEDAGOGIA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

"Jurnal Ortopedagogia" is Indexing by:

 

View My Stats