Peran Motivasi Belajar Dalam Memoderasi Pemahaman Perpajakan, Intensitas Pemberian Tugas, Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Perpajakan

Parni Parni, Agung Listiadi

Abstract


The research aims to analyze whether there is an influence of understanding taxation, intensity of assignment, and study habits on tax accounting learning outcomesby  partial, to analyzy whether there is an influence of understanding taxation, intensity of assignment, and study habits on tax accounting learning outcomes partially moderated by learning motivation variables. The type of research is quantitative research. The sampling technique used purposive sampling  with a total of 176 respondents. Data collection techniques using and documentation and questionnaire. The data analysis technique use SEM (Structural Equation Modeling) analysiswith WarpPLS approach. The results showed that understanding of taxation, intensity of assignments and habits had a significant effect on tax accounting learning outcomes partially. Learning motivation is a moderating variable of understanding taxation on tax accounting learning outcomes. Learning motivation is not a moderating variable of the intensity of assignments to tax accounting learning outcomes. Learning motivation is a moderating variable of study habits towards tax accounting learning outcomes.


DOI: https://dx.doi.org/10.17977/UM014v13i22020p165


Keywords


Learning Result, Comprehension, Intensity, Habit, Motivation

Full Text:

PDF

References


Aristianti, L., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh Pemahaman Perpajakan, Intensitas Pemberian Tugas Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Perpajakan Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Moderating Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 07(03).

Bakhtiarvand, F., Ahmadian, S., Delrooz, K., & Farahani, H. A. (2011). The Moderating Effect Of Achievement Motivation On Relationship Of Learning Approaches And Academic Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 486–488. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.093

Cahyasari, I., & Dewi, R. M. (2016). Kebiasaan Belajar dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(3).

Djaali. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ervina, L., & Rohayati, S. (2016). Pengaruh Pemahaman Perpajakan, Intensitas Pemberian Tugas Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Perpajakan Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 4(03).

Hamalik, O. (2014). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Magfirah, I., Rahman, U., & Sulasteri, S. (2015). Pengaruh Konsep Diri Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil ‎ Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Bontomatene ‎ Kepulauan Selayar. Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(03), 103–116.

Meni, L., Chasanah, N., & Kustini, S. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar Perpajakan, Keaktifan Peserta Didik, Disiplin Belajar, Dan Intensitas Mengerjakan Soal Latihan Perpajakan Terhadap Prestasi Belajar Perpajakan Peserta Didik kelas XI Akuntansi SMK N 1 Bawang Banjarnegara tahun ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 3(2014), 351–358.

Rifa’i, A., & Anni, C. T. (2009). Psikologi Pendidikan. Semaranag: Universitas Negeri Semarang Pers.

Rodríguez, S., Núñez, J. C., Valle, A., Freire, C., Ferradás, M. del M., & Rodríguez-Llorente, C. (2019). Relationship between students’ prior academic achievement and homework behavioral engagement: The mediating/moderating role of learning motivation. Frontiers in Psychology, 10, 1–10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01047

Samlia, W. O., Zamsir, & Jazuli, L. O. A. (2019). Pengaruh Motivasi dan Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 4 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 7(1), 99–112.

Sara Lowe, M., Booth, C., Stone, S., & Tagge, N. (2015). Impacting information literacy learning in first-year seminars: A rubric-based evaluation. Portal, 15(3), 489–512. https://doi.org/10.1353/pla.2015.0030

Solimun, Fernandes, A. A. R., & Nurjanah. (2017). Metode Statistika Multivariat: Pemodelan Persamaan Struktural (SEM) Pendekatan WarpPLS. Malang: UB Press.

Sudjana, N. (2011). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Uno, H. B. (2013). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Wardhani, C. K., & Wahyudi, E. (2017). Pengaruh Hasil Belajar Pengantar Akuntansi Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi UNESA Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 05(02).

Yaqin, D. F. F. A., & Rohayati, S. (2017). Pengaruh Kebiasaan Belajar Dan Kreativitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Pada Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Kelas XI SMK Negeri 1 Boyolangu. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(03).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Lisensi Creative Commons
Jurnal Penddidikan Ekonomi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License